Alla inlägg under juni 2010

Av Jeanette Johnsson - 29 juni 2010 22:38

  

Det har varit en intensiv midsommarhelg. Jag har hunnit träffa ett trettiotal olika vänner, fördelat på tre kvällar. Tre nya bebisar har det hunnit födas sedan jag var hemma vid nyår. Så det var mycket att uppdatera sig kring.

Torsdagskvällen bjöd på en Harryskväll med före detta kollegor i Värnamo. I fredags, på midsommarafton, var det traditionellt firande med samma gäng som det senaste tio åren (fast betydligt fler barn nu än det var på den tiden). Först var vi några stycken som var på det allmänna firandet i Åminne vid sjön Vidösterns strand (se bild ovan).


  

Det är så vackert vid Vidöstern. Där låg till och med en och annan Utternbåt, tillverkad i Skelleftehamn. Efter det blev det sill och färskpotatis, följt av jordgubbstårta. På kvällen grillades det. En väldigt traditionell midsommar på alla sätt utom ett. Det som skiljde sig från de flesta år var att solen sken från en klarblå himmel. Det var jättehärligt.


  

På lördagen blev det besök i Växjö och hos ett annat kompispar. Vi åkte ut till Kronobergs slottsruin. Där är oerhört vackert. Jag gick på folkhögskola bara ett stenkast därifrån och har många fina mina från den tiden; inte minst när vi på vårkvällarna satt vid slottsruinen. Någon hade med sig en gitarr och vi sjöng tillsammans. Ett besök där rekommenderas verkligen. Där i från avgår ångbåten Thor på sina turer genom Helgasjön.


  

I måndags gjorde jag en tur ner till Varberg. Strömstad och Varberg är mina absoluta favoritsommarstäder; det finns inget som slår dessa västkustpärlor. Jag åt på mitt favoritcafé, vandrade längs strandspromenaden, mumsade i mig glass från favorit glasscaféet och bara njöt av havets glitter och solens värmande strålar. En tur utanför fästningen blev det också.

  


Idag har jag, syrran och en kompis till henne varit i Borås och shoppat loss på rean.

  

Borås firade 389 år som stad idag så alla bjöds dessutom på tårta på torget. Var mysigt.

  

Ni är jag ju lite partisk eftersom jag är född och uppväxt i Boråstrakten, men Borås är en vacker stad som är väl värd ett besök.


  

För övrigt så måste jag säga att jag har prickat in exakt rätt veckor för semester. Det är verkligen högsommar nu. Runt 30 grader varmt, inte ett moln på himlen knappt och det är en fröjd för ögat att se alla blommor som naturen bjuder på denna årstid. Underbart.

Av Jeanette Johnsson - 21 juni 2010 16:15

  

Två veckors ledighet. Skönt. Så tänker nog de flesta. Så tänkte även jag. Det började bra i lördagskväll med en trevlig utekväll i Borås med vänner som jag inte sett sedan jag var hemma i julas. Men efter två dagars semester så håller jag redan på att klättra på väggarna av rastlöshet. Det gäller att planera in lite saker varje dag har jag insett nu.


Jag är tillbaks hemma i den västgötska uppväxtbyn, mitt i granskogen. Det är härligt att andas lantluft igen. Se blommorna som översvämmar byn så här i midsommartid. Gå längs sjön och höra dess rofyllda kluckande. Ja, det finns många fördelar för en människa som jag som ofta är stressad i vardagen. Men det finns ju inte så mycket att göra.


Nu har jag och syrran nyss tagit en härlig promenad med hundarna och det är ju underbart. Kanske är det sådant här jag behöver; bara vandra i skogen, klappa hundarna och lyssna på naturens ljud. 


Ikväll ska jag åka och hämta lite grejer, som jag har på förvaring, som jag behöver ha med mig upp till Umeå. Men först ska jag nog sätta mig på altanen en stund och läsa en bok. Jag ska döva rastlösheten för en stund och försöka att bara njuta.



Av Jeanette Johnsson - 18 juni 2010 16:16

I tisdags var det jordskalv här i Västerbotten. Det kändes över nästan hela länet och delar av Finland. 3,6 mätte det på Richterskalan. Det lär vara ett av de största jordskalven här i Västerbotten på 100 år. Jag satt på redaktionen vid halv elva i tisdagskvällen när det inträffade och skrev i godan ro. Då skriker fotografkollegan plötsligt till:

- Kände ni? Hela marken skakade!

Men jag kände ingenting. Inte minsta lilla. Jag hade ju velat uppleva det. Men fotografen hade helt rätt. Flr två sekunder senare ringde läsare in och berättade om deras upplevelse av skalvet. Sedan ringde det och ringde och ringde... Det hade behövts en person bara för att svara i telefon den kvällen.


I morgon börjar min semester på två veckor. Jag flyger ner till Göteborg i morgon och sedan väntar två veckor med familj och vänenr i Västergötland och småland. Jag hoppas att det blir lite fint väder då. För det har det då rakt inte varit i Umeå den sista tiden.


Ha det jättebra!

Av Jeanette Johnsson - 13 juni 2010 19:31

Hej,

Igår var jag på pilgrimsvandring hela dagen. Vi var en grupp som vandrade en del av Tavelsjöleden (som ligger några mil utanför Umeå) och gick upp på Vallberget. SMHI hade pratat om att det skulle bli den regnigaste dagen i mannaminne i Umeå. Men vi hade tur. Det började inte regna förrän vi satte oss i bilarna på väg hem. Det var en jättevacker tur med omväxlande natur; skog, mossmark, sjöar och utsiktsplatser. Vi hade med oss matsäck och åt vid en rastplats. Det påminde en hel del om Store Mosse nationalpark utanför Värnamo. Fast egentligen är det väll Store Mosse som påminner om norrlandsnaturen. Här har vi kommit till en mosse med ett halvdött träd som såg vackert ut.

  


Jag fick lära mig namnet på flera blommor som var okända för mig. Men jag har förstås hunnit glömma namnen redan.

  


De här små ljusrosa klockorna var jättevackra.

  


Det här namnet minns jag i alla fall; det här är hjortronblomman.

  


Vi gick på utlagda spångar men även på upptrampade stigar.

  


Här har vi utsikten över Tavelsjö från Vallberget. Här i Tavelsjö skulle jag verkligen kunna tänka mig att bo. Man omgärdas av höga berg, lummiga ängar och det var många stall och hagar med hästar. Dessutom ligger husen runt den vackra sjön. Det var riktigt idylliskt.

  


I slutet tog vi en paus vid en liten skogssjö. Här satt vi tysta och bara njöt av stillheten. Eller nja, tanken var att det skulle vara så. Vid det här laget var jag rejält trött, frusen och kissnödig. Så då ville man bara gå de sista kilometrarna till bilen. Men dagen som helhet var jättehärlig.

  


Det märktes på kvällen att man varit ute en hel dag och vandrat. Jag var helt slut. Jag sov 13 timmar natten till idag. Det hör till ovanligheterna vill jag lova.


Men det var kanske inte bara vandringen som gjorde att jag var trött. Jag sov bara fyra timmar mellan fredag och lördag eftersom jag fick jobba över.

I torsdags rasade ett trappräcke på ett uteställe i Umeå. Just den här kvällen var det fest för ungdomarna som hade tagit studenten samma dag. De som stod i trappan föll handlöst när räcket gav vika. 13 personer skadades och fick åka till sjukhus. På fredagkvällen fick jag och en fotograf träffa killen som skadades allvarligast, och var en hårsmån från döden. Här kan du läsa artikeln på VK.se.


http://www.vk.se/Article.jsp?article=356782


Idag, när jag väll varknade till liv och mina trötta ben gick med på att resa sig upp, så har jag varit på maratonmeditation. Tre timmars meditation med korta pauser i tystnad. Det var jättehärligt. Kändes nästan som en miniretreat. Det är så skönt att få samtala med sitt inre och bara vara en stund.


Nu ska jag äta svenska jordgubbar till kvällsmat. Då är det sommar!


Ha det bra allihop och njut av livet!

Av Jeanette Johnsson - 6 juni 2010 18:37

  

Hej,

Nu är det sommar på riktigt. Ja, temperaturen har väll sjunkit en del, tvyärr (jag har hört att det är betydligt varmare i södra Sverige). Det gäller att ta på sig jackan när man ska ut. Men skolan är slut, så på det sättet är det sommar på riktigt för mig nu. I torsdags skrev jag den sista tentan. Arbetsrätt. Sex timmar i en stor tentasal och hängandes över frågorna är ganska påfrestande. Hjärnan fungerar si så där i slutet efter att bara ha ätit några mackor och lite frukt. Så det återstår att se hur det gick. Nu är det bara jobb som gäller (och lite semester) resten av sommaren. Har varit ganska tufft att både jobba och plugga ett tag.


I veckan var det stundentbal här i Umeå. 1154 personer som trängdes ihop inne i Folkets Hus. Jag var där och bevakade det åt Västerbottens-Kuriren. Kände mig minst sagt malplacerad i mina jeans och joggingskor. Studentbalar är fantastiska. Jag minns min egen bal vid Torpa Stenhus. Det är forfarande ett av mitt livs bästa dagar. Solen sken från en klarblå himmel, alla vänner var där och alla var så fantastiskt vackra. Där i den historiska miljön, där Gustav Wasa hade hämtat sin tredje fru - den unga Katarina Stenbock, hade vi vår studentbal. Jag blir fortfarande alldeles fylld av värme när jag tänker på det. Jag hoppas att ungdomarna här i Umeå fick en precis lika bra studentbal och att det var lika lyckliga. Det verkade så.


I fredags kväll startade Täfteåfestivalen, en utomhusfestival på landsbygden en bit utanför Umeå. Jag kan bara konstatera att det finns en hel del bra band i Umeå med omnejd. Det var mysigt att gå omkring där vid havsviken och få sand i skorna och lyssna på banden under jobbtid. Jag hörde bland annat Gravediggers and The teacher (tror att de hette så) som spelade amerikansk folkmusik (countryinspirerat) och Väärt. Men där var kallt. Jag var glad att vantarna hade åkt med i jackan.


Dagens Umeåväder: + 15 grader och halvklart.

  

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards