Alla inlägg under december 2010

Av Jeanette Johnsson - 28 december 2010 18:21

  

Nu är jag tillbaks på norrländsk mark igen efter en veckas julledighet i Västra Götaland. Det började med ett besök i Göteborg. Där det var julfint.


  

Till och med byggarbetarna på Drottningtorget hade sett till att de fick sin egen tomte.


  

Jag och Petronella gick på jul på Liseberg.



  

Det var lika vackert som vanligt med sina miljontals ljus och alla små bodar som sålde små trevligheter.


  

I en av bodarna hittade jag min vän, Peter. Han jobbade på norrlandsdelen och sålde renkött bland annat.


  

Jag drog ju förstås till de levande renarna. De gör mig alltid lika varma i hjärtat. Även om det alltid är trevligare att se dem i vilt tillstånd. Idag såg jag runt 100 renar springa över vägen utanför Vindeln och det är något annat än att se dem inhägnade.


På kvällen blev det traditionellt julmys med Frida och Per-Martin. Det innebär att vi äter poffpizza och ser på the julekalender. Här nedan kan ni se ett charmigt inslag från den norska julkalendern som gick för cirka 20 år sedan.


http://www.youtube.com/watch?v=orbcz60kbGA


  

Sedan gick färden vidare hem till Dalstorp; snöigt och juligt.


  

Lillvovven, Rulle, hade kastrerats och var tvungen att ha tratt för att inte slicka på såret. Han gick emot allt den stackarn.


  

Men vissa stunder fick han ta av tratten och var lycklig.


  

Pappa och syster är ute på promenad i det vacka snölandskapet.


Dagen före julafton var det julbord med bland annat farmor, farbor, kusiner och senaste nytillskottet på den sidan av släkten: Prins Bertil, fem månader.


Så kom julafton. Min söta syster med X och Rulle poserar framför granen.

  


Julen försvann lika fort som den kom. Hur kan det gå så fort? Vips hade en hel veckas julledighet försvunnit utan att jag riktigt förstod vad som hände. Nu är jag tillbaks på redaktionen igen.


  


Igår morse kom jag tillbaks till Umeå. Nattåget var bara tre timmar försenat. I detta läget får nog tre timmar anses som väldigt lite. Jag har hört om resenärer som har kommit fram både 10 och 20 timmar försenade i jul. En del missade hela julafton med släkten. Så jag har inget alls att klaga på.


Dagens Umeåväder: Halvklart och minus 10 grader.

Av Jeanette Johnsson - 16 december 2010 20:03

Den här veckan har varit konstig vädermässigt. I tisdags var det - 21 grader. Jag och en kollega var ute och rapporterade från en trafikolycka då och det var rejält kallt att stå där i kylan och skriva. Men det var så vackert. Magiskt vackert. Oneskrivligt. Träden var så fulla av rimfrost att de mörka grenarna inte syntes. Hela världen var overkligt vit och gnistrande.


Idag istället har det nästan varit plusgrader, runt nollan låg termometern på, och rejält med snö har det kommit. Det blåste i sidled och det vållade en hel del bekymmer. Jag ser inte ut genom mitt köksfönster för all snö som har blåst upp på fönstren.


Det är nu jag börjar fundera på om det kommer att ta sig ned till södra Sverige för julledigheten. Men eftersom jag flyger ner så ska det nog inte vara några problem. Men tillbaks till Umeå kan det bli värre. Då ska jag åka nattåget och dom brukar ju kunna vara ett halvt dygn försenade även när det inte är mycket snö och kyla. Flera av mina kollegor har uppmanat mig att ta med mig de varmaste kläderna jag har, mat som räcker för en vecka och kamera + block för att kunna rapportera om allt som händer i snödrivorna när tåget har fastnat någonstans.


  

Igår var jag ute och fotade lite. Fast det var en mellandag, inte så magiskt vackert som i tisdags och inte så mycket snö som idag. Men snöigt och fint i alla fall.


  

Stadskyrkan och Vänortsparken ligger inbäddad i snö.


  

De fina villorna precis vid älven, på Tegssidan, ligger inbäddad i jullandskapet.


  

Vy mot "min sida" av älven.


  

Så här vackert vid strandpromenaden är det just nu. Till höger här har de precis byggt upp en snovboardbana med hjälp av all uppskottad snö. Lite häftigt att det ska vara en snowboardbacke mitt i stan. Innan vintern är slut ska det tydligen bli ett helt snölandskap med snögrottor och annat här i Broparken, väldigt nära där jag bor.


  

Umeås kännetecken, björkarna, har tappat sina löv och är nu fyllda av rimfrost.


  

Det här lilla titthållet går jag förbi varje dag till och från jobbet. Vackert.


Dagens Umeåväder: - 1 grad, snöat och hård blåst.

Av Jeanette Johnsson - 12 december 2010 19:33

  

Hej,

Jag har haft en fantastisk helg från början till slut. Ibland består helgerna mest av slit och att göra allt det där som inte finns tid för på vardagarna. Men denna helgen har inte alls varit så. Det började med after work med några kollegor i fredags. Vi åt tapas på ett jättetrevligt ställe som jag inte varit på tidigare.


Igår, lördag, var det en heldag i Lycksele. När det var sådant väder som igår så går det inte annat än att njuta. Lycksele var så vackert igår (se bilden ovan). Det blev bland annat ett besök på djurparken eller julparken som den kallas i dessa vintertider. Vi såg vargarna matas och hur de svalde de råa köttstyckena hela. Det var lite häftigt. Jag såg järv för första gången (tror jag) och kunde konstatera att de var väldigt små. Den söta lilla räven försökte busa med oss på andra sidan gallret. Och mina favoriter fanns förstås också: de ljuvliga renarna med de milda vänliga ögonen. Ja, det var mysigt att få se djuren på så nära håll. Men det var ingen idé att försöka fota för det var ju galler emellan och hur kul bilder blir det då? Det var lite synd, för det "kliade i avtryckarfingret" som mormor skulle sagt.


  

Idag har jag varit i stan och shoppat lite julklappar. Även Umeå är vackert och ligger inbäddat i ett vit juligt täcke. Resturangbåtarna som nyss (okej då, det var ett tag sedan som det var sommar) var fyllda med folk, sång och prat ligger nu i vila och det ser så rofyllt ut.


  

Med den blå himlen och den vita snön så ser rådhuset plötsligt ut som ett slott. Världen är verkligen vacker just nu. Har ni stressat runt för mycket för att hinna med allt till jul? Ta då en liten stund och gå ut och se hur fin världen är just nu och njut av att det inte är regn och modd.


Ha en fortsatt bra tredje advent.

Kram


Dagens Umeåväder: Sol och - 12 grader-

Av Jeanette Johnsson - 6 december 2010 18:26

  

- Ta av dig byxorna!

När jag inte reagerade hördes det igen:

- Ta av dig byxorna med en gång!


Ja, det här kunde kanske varit en sovrumshistoria omgärdad av romantik. Men så var det inte. Inte alls. Vännerna stod och stirrade på mig (och försökte få mig att ta av byxorna) och efter vad som kändes som en evighet så sade jag (mest till mig själv tror jag):

- Oj, jag brände mig visst.

- JA! Det är ju därför som du måste ta av dig byxorna!

Först då så insåg jag att jag hade varm glögg över hela byxorna. Jag hade tagit i handtaget på glöggrytan och handtaget var kokhett så kroppens reaktion var förstås att släppa den kokheta grytan med resultatet att hela lägenheten färgades röd av Blossaglögg och mina jeans blev dränkta. Men jag klarade mig bra, inga brännskador av ens lindrigaste typen.



  

Det här skådespelet utspelades i min lägenhet i går när vi hade julbak. Och idag, dagen efter, kan jag konstatera att jag kommer förmodligen ha glögg i lägenheten ett år framåt. Det verkar ha letat sig in glöggdroppar på de mest konstiga ställen. Men julen ska märkas länge. I lägenheten i Värnamo fanns det ständigt grannbarr eftersom jag alltid hade en riktig julgran där. Det hjälpte inte hur mycket jag dammsög, framåt midsommar så letade sig alltid något gammalt granbarr fram i hallen. Konstigt. Men eftersom jag är van så räknar jag med att glöggen kör med ungefär samma sak, fast den är lite klibbigare.


  

Förutom glöggincidenten så var det en riktigt mysig kväll. Vi bakade pepparkakor, gjorde mozartkulor, flera olika sorters tryfflar, risbräck och rocky road. Och i bakgrunden stod julmusiken på hela tiden också. Ja, det var riktigt juligt. Och det bästa av allt var förstås att få träffa de fina vännerna, det är så sällan vi hinner ses nu för tiden.


Dagens Umeåväder: - 2 grader och snöat lätt

Av Jeanette Johnsson - 4 december 2010 16:39

  

Idag har jag varit på julmarknaden på Gammlia. Det var helt annorlunda än min första upplevelse, förra året, av denna populära julmarknad. I år var det snö och riktigt juligt. Det var inte samma känsla att klafsa runt i lera upp till knäna som det var förra året.


  

Men i år var det precis som en julmarknad ska vara; snö, glögg, pepparkakor och massor av knallar bakom sina trästånd.


  

Det är en väldigt vacker plats att ha julmarknaden på med de gamla byggnaderna och fina gärdsgårdarna.


  

Den som ville kunna åka häst och vagn också. Det hemtrevliga bjällerklangljudet ljöd över området när hästen kom travande.


  

På hemvägen upptäckte jag att nästan hela umeälven är isbelagd nu. Men det är fortfarande öppet vatten på vissa ställen. Det är riktigt vacket nu och jag håller tummarna för att detta håller i sig riktigt länge, förhoppningsvis ända till våren framåt april.


Jag och en kompis pratade här om dagen om hur konstig världen har blivit. Allt handlar om pengar idag. Utan pengar får man inte bo någonstans och får inte köpa mat. Så det är klart att pengar har blivit viktigt och därmed är ju ett jobb viktigt också. Men vi jobbar mer och mer. Allt ska gå fortare och fortare. Det blir mer och mer övertid för de som har ett jobb. Och allt kortare lunchraster för annars hinner man inte med allt som ska göras under en dag. Och helst ska man göra karriär också. Så vi tänker efter en månad med mycket övertid: vad bra med lite extra pengar den här månaden då kan jag unna mig den där dyra tröjan som jag gått och sneglat på så länge. Det var här ungefär som vår diskussion började.


Vi jobbar nästan ihjäl oss för att konsumera mer. Och det vi köper kan ha tillverkats av något stackars barn som har berövats sin barndom. Det kan dessutom innehålla giftiga ämnen som först skadar de stackars barnen som tillverkar sakerna och sedan kan det ge oss allergiska besvär. Dessutom har det transporterats väldigt långt och det gör att vår värld förstörs av alla miljöföroreringar. Och vi tänker: ja, det är ju synd att det är så. Sedan händer inget mer än att vi jobbar ännu mer och lever ännu mer stressigt och till slut kanske blir sjuka av allt jobbande. Och vi fortsätter att se det som lyx när vi kan shoppa något lite dyrare som vi länge velat ha. Och vi shopper mer och mer och mer och mer... Inte minst i dessa tider med julshoppande.  Det borde väll ändå vara människorna det allra viktigaste borde väll vara kärlek till de i vår närhet? Lyx borde vara att få vara med dem ännu mer? Har vi glömt av den mänskliga aspekten idag?


Och trots att jag tycker att detta är en helt galen värld så fortsätter jag att leva så där. Jag blir glad när jag hittat något fint till hemmet eller en ny klänning som jag tycker om. Då tänker jag inte på om det är ett stackars barn som suttit och sytt den eller tillverkat tyget med gifta färgningsmedel. Och jag tänker inte på om det är tillverket i Sverige eller 1000 mil här i från. Och jag vet inte varför det är så himla svårt att komma ur de där gamla vanorna och tänka ett steg längre. Men till 2011 ska jag försöka att bli en människa som tänker efter lite mer när det gäller konsumtion. Det är ju ett första steg att försöka i alla fall : )


Ha en riktigt bra andra advent allihop.

Kram


Dagens Umeåväder: - 8 grader och mulet.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards