Alla inlägg under oktober 2010

Av Jeanette Johnsson - 24 oktober 2010 19:22

  

Hej,

Jag har njutit i några dagar. Världen har varit så vacker. Full av vit gnistrande snö. Men precis som förra året så började snöandet tidigare i södra Sverige. Vad är det här för något? Här i Umeå kom de första flingorna i fredags eftermiddag. Men redan före lunch pekade en kollega på himlen och sade till mig :

- Titta där. Det är snö på väg.

- Hur snart kommer den, undrade jag förväntansfullt.

- Inom några timmar lär snön vara här, svarade hon och lät inte alls entusiastisk.

Och mycket riktigt, hon hade rätt, en liten stund efter lunch hörde jag henne tjoa.

- Jeanette, titta ut. Jag fick rätt. Det snöar lapphandskar.

Och hon hade rätt. Jag var tvungen att gå fram till fönstret och bara njuta en stund. Det är något med snö och fram för allt snöfall som gör mig så oerhört lycklig i hjärtat.


  

Och snön ligger faktiskt kvar än. Idag har det varit plusgrader så det mesta har smällt bort. Men lite är kvar ännu. I går, lördags, var jag ute i Yttersjö, utanför Umeå. Så jag passade på att fota vår vackra vita vintervärld då.


  


Ett av de stora diskussionsämnena här har varit gentlemannatjuven. En tjuv i Umeå stal en väska med en dator. Väskan lämnades tillbaks på samma plats; kalender och allt utom datorn fanns kvar. Några dagar senare kom ett USB-minne med posten, till datorns ägare, och där fanns alla filer på datorn, allt som dataägaren hade sparat. Så det var en äkta gentlemannatjuv.


Dagens Umeåväder: + 4 grader, sol och snö.  

Av Jeanette Johnsson - 17 oktober 2010 15:04

Igår, lördag, hade vi en "inspirationsdag" på jobbet. Vi satt i grupper och diskuterade idéer om hur vi kan göra Västerbottens-Kuriren ännu bättre; hur vi kan behålla de läsare vi har och hur vi kan hitta nya läsare i dagens Sverige där det är ett ständigt mediebrus som vill ha vår uppmärksamhet. Vi fick också lite siffror. Just nu har VK en upplaga på 35 800 tryckta ex. per dag. Det är ungefär jämförligt med Jönköpings-Posten (JP har ungefär 1000 ex. fler). Borås Tidning däremot är ganska rejält mycket större, de har 47 000 ex. i upplaga. Men när det gäller vår konkurrent, Västerbottens Folkblad, så har den bara 13 000 ex. Jag visste ju att den var mindre, betydligt mindre till och med. Men så få ex. trodde jag inte att det var. VF har rykte om sig att vara mycket starkare i inlandet. Men även det visade sig vara fel. I Lycksele är VF största tidningen. Men i de övriga inlandskommunerna var det väldigt jämt. Det var ju roligt.


På kvällen, efter peppningsdagen, var det fest. Cheferna hade ordnat det så himla fint. De hade dukat långbord på redaktionen (där vi brukade sitta, inte där vi håller till nu), ordnat jättegod buffé, hade hyrt in matperson och dj och satt upp massa färgglada lampor. Ja, det var synd att jag inte hade med mig kameran. Vi hade tävlingar också. Bland annat hade vi kast med gammal kamera och kontorsstolsrally i korridorerna. Kollegan som jag körde sade att hon bara kände sig nära döden när vi höll på att köra rätt in i tidningsstället och hon såg hur hon skulle få den stora hyllan över sig. Det var ju lite svårt att styra de där kontorsstolarna. Dessutom användes de gamla kontorsstolarna som ska slängas. Så helt plötsligt lossnade ett armstöd och för ett par lossnade hela sitsen så då fick hela stolen bytas ut. Men vi hade hjälm på oss. Det hade skyddsombudet ordinerat.


Laget som vann fick som pris att börja riva redaktionen. Släggorna togs fram och en vägg började helt enkelt rivas. Snart var många taggade och gick fram och ville vara med och förstöra den gamla redaktionen. Kolla in det på min kollega Anders Carlssons sida. Låt det gå ungefär tre minuter så får ni se hur en kvinnlig kollega plötsligt får släggan att bara försvinna...


http://andcar.bloggy.se/vk-river-live-at-http-bambuser-com-v-1094823/


Ja, det är så här det går till på journalistfester. Då river man stället på riktigt.


Ha det bra.

Kram


Dagens Umeåväder: Molnigt och + 6 grader.

Av Jeanette Johnsson - 14 oktober 2010 11:33

Nu har Eskil kommit till världen. Och jag är kusinmor! Bara en sådan sak.

I tisdags, den 12 Oktober, kom han ut på BB i Sundsvall.


I natt drömde jag att Eskil redan kunde gå. Läkaren, i drömmen, sade att ovanligt smarta barn kan lära sig gå redan efter några dagar. Och även om han inte kan gå ännu så är han ett ovanligt starkt och friskt barn. Redan efter några minuter lyfte han huvudet helt själv. Och han var dessutom ett ovanligt friskt barn. Eskils morbror (som jobbar inom vården) synade hans journaler när han kom på besök. Han konstaterade att få barn har så fina värden som Eskil hade precis när han hade kommit ut. Det tycker jag låter fantastiskt bra och det glädjer mitt kusinmorhjärta.


Om några veckor kommer ni att få se foton på det lilla underverket. Jag kan knappt bärga mig tills jag ska få se honom.


Just nu rasar årets första snöstorm utanför fönstret. Fast det är väll mer storm än snö. Men snöblandat regn rinner ändå längs rutan och gräsmattan är lite vit. Men här inne är det mysigt. Jag har tänt levande ljus för att få lite mysstämning. Och så är det bara att hoppas att det går över tills jag måste cykla / gå till jobbet om några timmar.


Ha det bra allihop.

Kram


Dagens Umeåväder: + 1 grad, hård blåst och snöblandat regn

Av Jeanette Johnsson - 10 oktober 2010 14:02

  

I helgen har jag haft min fina kusin och hennes fina sambo här på besök. De hade med sig lille Eskil också, fast han ligger kvar i magen. Egentligen skulle han kommit ut i onsdags. Men han verkar inte ha bråttom. Jag har redan bokat biljett hem till södra Sverige om en månad för att se den lille parveln. Eftersom det inte finns något ord för vad jag blir till lille Eskil så uppfann vi ett. Jag blir kusinmor och det ser jag verkligen fram emot.


I fredagskväll hade vi fredagsmys. Lagade mat ihop, såg på Idol och vräkte i oss massa godis. I går eftermiddag / kväll, lördag, var vi först ute och åt indisk mat på restaurang Taj Mahal. Sedan var vi på bio. Vi såg Hämnden med Mikael Persbrant. Den var bra. Men för min del hade gärna hela filmen fått handla om när han jobbade som läkare i afrika. Den delen fascinerade mig mest. Men den stora delen av filmen handlade om hans son och dennes kompis som ställde till det för sig själva och hamnade i trubbel. Minst sagt. Det är en sevärd film så se den om ni har möjlighet.


Dagens Umeåväder: Sol, blåst och + 8 grader.

Av Jeanette Johnsson - 3 oktober 2010 11:10

  

Hej,

Hoppas att din helg har varit bra. För mig har det varit fullt upp och det har varit en del fysisk aktivitet, vilket känns väldigt bra.


  

Jag började helgen, i fredagskväll, med after-work-ridning. Det var en kollega som berättade att Umeå Ryttarförening har det och jag tände till direkt. Det är bara att anmäla sig några dagar innan och så är det först till kvarn som gäller. En fantastisk idé för oss som jobbar oregelbundna tider. I alla fall så cyklade jag dit. Jag fick en häst som heter Max Marco. Det sade mig ju ingenting. Men jag blev ganska snart varse om vad för slags djur det handlade om. Det var en vit häst som var lika stor som en elefant och med en hals lika lång som en giraff. Det kändes dessutom som att sitta på en kamel eftersom han vaggade fram. Det var så olikt lilla nätta Alyzza (se bilden) som jag red i slutet när jag bodde i Värnamo. Men när jag fick honom att gå på lite och öka steget så kändes det inte lika mycket som en kamel längre. Men den där jättehästen (när jag anser att det är en jättehäst så är den STOR!) fick mina muskler att arbeta på ett sätt som de inte hade gjort på år och dag. Jag var egentligen på tok för liten och med alldeles för klena muskler för honom. Men oj, vad kul det var att sitta på en häst och träna dressyr för en instruktör igen. Men jag blev snabbt trött. När ridläraren sade att det var dags att sakta av till skritt och ge hästarna långa tyglar så kändes det som att jag hade svimmat om vi hade fortsatt ett enda varv till. För första gången i mitt liv var jag lättad över att en ridlektion var över. Men jag ska absolut dit igen. Varje dag och varje minut som går saknar jag ju ridningen i mitt liv.


  

Igår tog jag en promenad längs älven med några vänner. Vi grillade och satt och snackade. Det var jättemysigt i höstsolen. Man ska verkligen passa på att göra sådant nu innan det blir för kallt.


  

Redan nu har det ju visat sig kunna vara ganska kallt. Det har varit frost nästan varenda dag på morgonen den här veckan. Vintermössan och de lite tjockare vantarna har åka fram ur garderoben. Och även en solig dag, som igår, är det dubbla tröjor under jackan som gäller.


  

Jag funderar på om inte valet borde vara överstökat nu. Men runt om i stan står en del valaffsicher kvar. Jag tycker att de har spelat ut sin roll för länge sedan och itne ens borde funnits inför valet. För inte är det väll så att någon avgör vad den ska rösta på  efter att ha läst en valaffisch?


I eftermiddag ska jag i väg med några vänner till ett ställe där man kan leka "fångarna på fortet". Ska bli kul. Jag har aldrig varit där innan. Jag kommer att bli besviken om inte Gunde står där och ropar "skynda, skynda".


För övrigt så tycker jag att Marit Paulsens citat från gårdagens "Här är ditt liv" var bra: Ord ska ha en betydelse för att betyda något.


Ha en fortsatt bra söndag.

Kram på er allihop.


Dagens Umeåväder: Halvklart till soligt och + 13 grader.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards