Alla inlägg under maj 2010

Av Jeanette Johnsson - 31 maj 2010 17:01

Jag såg Aftonbladets bilaga "Kropp och hälsa" i butiken idag. På framsidan stod det med stora bokstäver "så blir du av med fyra kilo till midsommar". Jag log för mig själv och tänkte att vilken metod de än erbjuder så har jag ett sätt som är bättre. Alla som vill kan få magsjukan som jag hade förra veckan. Den var effektiv vill jag lova. Och är det fortfarande. Magsjukan och febern är borta sedan några dagar. Men matlusten är inte tillbaks. Det är inte lätt att tvinga i sig mat. Det finns ju inget som smakar gott.


Jag har precis suttit nere vid älven en stund. Härligt med frisk luft och sol. Det gav mig lite ny energi. Satt och kollade på en sädesärla som hoppade mellan stenarna alldeles nära mig. Men det är som att jag inte befinner mig i världen just nu. Kroppen och huvudet är för trötta för att uppfatta något alls och världen snurrar ganska rejält. Men det går åt rätt håll i alla fall. Så snart ska jag nog vara frisk igen.


Det är ju så sanslöst tråkigt att vara instängd i en liten minilägenhet. Det går inte speciellt mycket bra på tv. Jag förundras över hur vi kunde älska Beverly Hills när vi var unga. Men det var ju en annan tid då och vi var själva unga. Läsa har inte gått, jag har inte förstått något av orden. Och sedan finns det inte så mycket mer att göra instängd i en lägenhet. Mer än att sova förstås. För datorn är inte så himla upphetsande. Så även om jag är matt och inte orkar göra så mycket så håller jag på att bli galen av rastlöshet. Jag vill se människor igen. Jag vill se världen!


Hoppas att ni har det bra där ni är och strunt i all bantning inför sommaren. Njut i stället av sommarmaten, ni som kan.


Kram

Av Jeanette Johnsson - 25 maj 2010 13:27

De senaste veckorna har varit helt fantastiska här i Umeå. Sol och värme. Träden har slagit ut och det blommar överallt.

  

Många har förstås passat på att promenera på strandpromenaden längs älven.

  

På Bölesholmarna är det grönt igen.

  

Jag är glad att jag bor så nära älven och får njuta av den varje dag.

  

Hemma på min gata i stan.


Men nu verkar det som att vattenmassorna från fjällen är på väg in. Och vädret har vänt. Idag regnar det och är kallt igen. Var bara några få plusgrader i natt. Igår ställde jag mig på gångbron över älven och tittade på den. Det var något som inte stämde. Den brukar flyta ganska lugnt och rofyllt. Men nu såg det lite strömt ut och virvlade på vissa ställen i vattnet. Då insåg jag att en del av vattnet från fjällen hade kommit och nu säger de på nyheterna att värre lär det bli. SMHI varnar för mycket höga vattenflöden både i Umeälven och Vindelälven (som rinner ihpo i Umeå). På VK.se kunde man läsa nu på morgonen att Strandpromenaden är avstängd några kilometer utanför Umeå eftersom vattnet redan rinner över vägen där. Om några få timmar svämmar det förmodligen över här också. På bilden från igår går det att se att det inte behövs mycket vatten till innan det når kanten här i stan. Regnet gör det ju inte bättre.


  


Dagens Umeåväder: Regn och + 10 grader

Av Jeanette Johnsson - 20 maj 2010 19:00

  

Här i Umeå är det underbart just nu. Har varit runt 30 grader varmt i en vecka nu och alla träd har slagit ut. Bilden tog jag för några dagar sedan, men nu är det löv på träden. Jag kommer precis från älven där jag har legat och läst en stund i solen. Livet är ganska enkelt just nu.


Jag har dessutom precis bokat en ridsemester åt mig och kusinen i Ammarnäsfjällen. Ska bli jättehärligt. Visserligen inte förrän första helgen i september. Men först ska vi jobba hela sommaren båda två, så det fick bli då. Och fjällvärlden lär ju vara helt fantastisk i september.


Vad har hänt mer sedan sista jag skrev? Jo, jag har blivit påkörd av en bil och hade enormt tur att jag inte blev totalt mos. Det var både grön gubbe och övergångsställe så det var som tur var inte mitt fel. Men jag hade nog änglavakt för hade jag inte sett bilen i sista stund utan tagit ett steg till så hade det förmodligen slutat helt annorlunda. Nu fick jag bara en blödning (förutom att jag blev rejält rädd) när bilen körde in i sidan på benet.  Det såg ganska groteskt ut direkt, svällde upp och såg ut som ett blålila äpple vid sidan av knät. Men svullnaden har nästan gått ner helt och det blåa också. Dessutom var det ju rätt period att bli påkörd (om man nu får säga så). Att sitta ute i en solstol med en bra bok och ha benet i högläge det gjorde inte direkt ont. Och det blev ju ingen värre skada än att det gör lite ont att gå på benet just nu och det lär ju gå över.


Lite skavanker får man ju räkna med när man har blivit så här gammal ; )


Dagens Umeåväder: Sol och + 26 grader

Av Jeanette Johnsson - 17 maj 2010 15:39

  

Under kristihimmelfärdshelgen slog det till. Värmen och sommaren anlände. En dag tidigare i veckan var det som att vintern hade återvänt. Folk tog på sig de tjockaste mössorna och vantarna igen. Men plötsligt var det linne och shorts som gällde. Över 20 grader varmt varje dag, solen ger ner runt halv elva och upp vid halv tre-tre. Jag tror faktiskt att sommaren är här.


  


Träden har börjat att bli gröna igen och blommor har kämpat sig fram. Tussilagona börjar blomma över men det blir mer och mer grönt för var dag.

  


Jag trodde att jag upptäckte vitsippor på Bölesholmarna idag.

  


De ska vara ovanliga här i Västerbotten så jag gick närmare för att kolla. Då såg jag att det inte var vitsippor. Men de var väldigt lika. De här blommorna hade små lila streck och bladen såg ut som klöver. När jag kom hem kollade jag upp det på internet och det visade sig att det var harsyra. Jag har ätit de små syrliga bladen många gånger. Men jag tror aldrig jag har tänkt på hur blomman ser ut.


  


Men det har inte varit lika härligt i Västerbottens fjällvärd i helgen. Vårfloden har orsakat enormt stora översvämningar. MÅnga vägar har spolats bort, bland annat delar av E 12 vid norska gränsen. En del byar har också blivit avskärmade från världen eftersom de inte tar sig varken in eller ut på grund av allt vatten. I Laxnäs, utanför Tärnaby, gick det ett jordskred högt upp i fjällen. Träd, snö, vatten och ngåra uthus drogs med på vägen ner mot byn i en enorm fart. En sex meter hög jordvägg landade på byns väg.


Dagens Umeåväder: Halvklart och + 26 grader.

Av Jeanette Johnsson - 12 maj 2010 12:35

Hej,

Nu var det länge sedan som jag skrev något här. Det har varit fullt upp. Avslutning på fotokursen med utställning. Jag var och fotade på Bakfickan; ett ställe dit före detta missbrukare kan komma och få gratis frukost och hjälp med olika saker när de är på väg att ordna upp sitt liv.


Dessutom närmar det sig slutet på de tre andra kurserna; arbetsrätt, kretivt skrivande och att skriva för nätet. Till det tillkommer en del möten och journalistiken. Så det har inte varit många dagar ledigt. Så jag kan inte berätta om något spännande som skett. Livet rullar på helt enkelt. Men jag försöker att ta mig tid för yogan och meditationen som får mig att må så himla bra. Framförallt meditationen; jag är som en ny människa när jag går ut från lokalen efter fikat med de andra deltagarna.


När det gäller våren så känns det som att den har stannat upp. Igår gick folk i mössa och tjocka vantar igen. Men vissa dagar (som i helgen) kan det vara riktigt varmt och skönt). Jag har sett små videkissar och skilla på några ställen. Jo, igår såg förresten till och med påskliljeknoppar. Så det finns tecken på att det snart är vår på riktigt här också. Uteserveringarna har kommit fram och i stan finns blommor i krukor överallt. Det är ju riktiga vårtecken.


Ha det jättebra. Ta hand om dig.

Kram


Dagens Umeåväder: sol och + 15 grader

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards