Alla inlägg under juni 2011

Av Jeanette Johnsson - 29 juni 2011 18:50

Hej,

I dag har det varit årets varmaste dag i Vilhelmina. Termometern stod på 35 grader nyss, visserligen i solen. Men det är varmt och skönt. Vad i hela friden gör jag i Vilhelmina kanske en del av er undrar? Jo, det kan man fråga sig. Jag har fått förmånen att vara lokalredaktör här i inlandet över sommaren. Ett ganska stort område minst sagt. I princip hela Västerbotten bortsett från Umeåområdet och Lycksele. Men det är väldigt kul att uppleva något nytt.


   Jag bor fantastiskt fint i en lägenhet uppe på en höjd. Utsikten är fantastisk över Volgsjön och vid riktigt klart väder kan man se fjällen i fjärran. Lägenheten är en trea, så jämfört med min lilla lilla etta i Umeå såkänns det här som ett slott. Det är en sådan frihet att kunna röra sig fritt. Jag har ett vardagsrum, ett sovrum, ett kontor, en kök och en jättestor hall. Det känns verkligen som en lyx. Och som sagt utsikten är ju det bästa av allt!


   Midsommarafton jobbade jag. Min första ensamma dag här (fick lite introduktion på torsdagen). Då var jag på Saiva camping, i Vilhelmina, och bevakade firandet. Men midsommar är inte alls lika stort i norrland som i södra Sverige. Det förvånade mig. Men jag fick en bra förklaring till det: det är ofta så kallt att det inte är skönt att vara ute och midsommar inomhus är inte samma sak. Men i år var det fint väder. Men det finns en annan nackdel. Odjuren. Myggen och knotten och något liknande som det kallar "svian" här i norrland.

Vissa av myggorna biter så hårt att blodet rinner och de märkena ser konstiga ut efteråt. Jag har sett ut som att jag har råkat ut för en olycka. Men det är bara myggbett! Myggbetten har förvandlats till stora blåmärken. Jag borde ha fotat dem för att visa er. Men det lär nog bli fler fula myggbett innan sommaren är slut.


   Resten av midsommarhelgen var jag ledig. Så jag och pojkvännen tog först en utflykt till Vojmåns rastplats. Den utsågs nyligen till Västerbottens finaste rastplats.


   Då såg jag den här containern. Till och med containrar är fina i norrland alltså.


   På kvällen valde vi att tälta vid ett ställe nära sjön Malgomaj (en bit utanför Vilhelmina). Vi grillade och fick lite naturkänsla. Ja, naturkänslan bestod av att det var hårt, kallt och väldigt mycket mygg. Att det är hårt och kallt kan jag leva med. Tältkänslan är ändå mysig. Men myggen... dessa små oknytt kan ställa till med så väldigt mycket besvär. Jag har ändå tillbringat mycket tid i de småländska skogarna och där är myggen inte nådiga. Där är de lika elaka som i norrland. Men man vänjer sig visst aldrig. Konstigt.


   Precis in till här så tältade vi.


   Det är väldigt mycket blommor här i Vilhelminatrakten. Det är så vackert. Annars brukar jag sakna alla blommor som finns i södra Sverige vid den här tiden. Men i Vilhelmina blommar det för fullt. Till midsommarafton plockade jag en jättestor bukett och ställde på bordet i vardagsrummet. Hela atmosfären i rummet förvandlades med vilda blommor. Det ger ett sådant härligt liv.


   Jag bor ganska nära kyrkstan i Vilhelmina. Är mysigt att gå runt där och strosa.


   Vi tog en promenad längs kyrkstigen också. En mycket snabb promenad. För där,inne i skogen, funderade jag på allvar på om myggor kunde få en människa att dö. De var vidriga. Så inga mer skogpromenader i Vilhelmina. Men trollen som fanns längs vägen var söta.


   Idag tog jag en lunchpromenad. Det är så lummigt och vackert nere vid sjön.


   Och det var varmt. Man blev rejält svettig. Men det är härligt att känna att det äntligen är sommar. Och jag hoppas att det fortsätter så. Jag ser verkligen fram mot min sommar i Vilhelmina.


   Jag gick till Gubbseleforsen. Är fint där.


   Gick ut en bit på hängbron innan jag fick vända tillbaks till jobbet. Men det är med ny energi som man kommer tillbaks efter en sådan härlig sommarpromenad.


Dagens Vilhelminaväder: Sol och + 30 grader


Av Jeanette Johnsson - 28 juni 2011 19:10

Nu var det länge sedan som jag skrev igen och det har varit fullt upp. Var ledig i två veckor och besökte släkt och vänner i södra Sverige. Det var ett väldigt kringflackande som det ofta blir. Dessutom skulle jag ta hand om alla mina saker som jag hade i Värnamo. Det tog tid. Jag visste att jag hade mycket grejer men så mycket grejer... Vi körde iväg två kärror med saker som jag slängde och lämnade till second handbutiken i Limmared; Återbruket. Varför sparar man på så mycket grejer som man inte använder? Och resten av sakerna...Ja, det är fortfarande mycket kvar och på något sätt ska jag försöka att få till det Umeå och dessutom hitta någonstans i Umeå att förvara det. Men det är en annan fråga.


   Jag började mitt besök i södra Sverige med att hälsa på hos kusinerna i Strömstad. Västkusten är bra speciell ändå. Det är ju faktiskt här det riktiga havet finns. Det som doftar salt och tång. Det är sommar för mig.


    Kusinsonen Eskil har redan hunnit att bli åtta månader och känns väldigt stor nu. Men han är inte större än att han fortfarande gärna tar emot pussar från mamma och dessutom kan ge väldigt blöta pussar tillbaks.


   Han äter till och med "vanlig" mat och har fått två tänder. Så snabbt allting går.


   Vi passade förstås på att ta promenader i den vackra bohusländska landsbygden där mina släktingar bor. Alltid lika mysigt och rofyllt att komma dit.


Sedan han jag med en snabbvisit i Göteborg. En frukost på Café Skogen i Majorna blev det med en nära vän. Café Skogen är ett fantastiskt ställe. Ett äkta arbetarcafé- Man har inte satsat på inredningen. Det är trångt och några slitna träbord med stolar. Men det är som att komma hem till någon. Göteborgs-Posten ligger på bordet. Det luktar alltid nybryggt kaffe och man får gå ut till husmor i köket för att berätta vad man vill ha att äta. Här kostar en frukost dessutom bara 45 kronor! Då får man gröt, ägg, en macka, juice och te. Undra vilket annat café som slår det? Hit kommer asfaltsläggare, elektriker, vägarbetare och andra som har Fristadkläder på sig och sitter här och pratar på sin breda göteborska. Mmm, jag är hemma tänker jag och råkar i min förvirring ta kryddpeppar istället för kanel på risgrynsgröten.


Det där med hemma är lustigt. Var är hemma? För mig är nog hemma där jag är just för tillfället. Hemma kan vara min lilla lägenhet i Umeå. Hemma kan vara i pojkvännens stuga vid fjällets fot. Men hemma kan också vara tältsängen i min väns vardagsrum i Göteborg eller i Värnamo, där jag bodde i många år. Just nu är hemma en stor fina lägenhet i Vilhelmina (men mer om det senare).


Sedan for jag ju hem (ja, se där, ett hem till...) till föräldrarna i Dalstorp. Syster och hennes bushund kom ockå hem. Så det var mysigt att hinna träffas en stund innan hon åkte iväg för sin praktik på försvarets hundskola i Sollefteå.


   Och sedan blev det en dag i Värnamo. En dag av mycket fikande. Och jag hann med att träffa många. Är man effektiv så går det... Och så hade det hunnit komma ännu en bebis, sedan jag var hemma sist. Lilla Saga som snart är ett halvår. Det är så roligt att träffa alla.

    Jag hann med en liten stund nere vid Osudden också. Här har vi haft många grillstunder under sommarkvällarna. Ett stort gäng av vänner, någon som spelade gitarr, god mat och den vackra sjön Vidöstern. Det gick aldrig fel.


   Här vid Lagans utlopp i Vidöstern hade en vän en husbåt. Den använde han i princip som en stuga åkte dit för att koppla av, skriva och bara må gott. Men den eldade någon upp. Jag blir fortfarande arg när jag tänker på det.


I övrigt så handlade min vecka mest om att packa ihop mina saker som sagt. De har tidigare varit magasinerade hos en bekant. Men nu så har jag tagit hand om alla grejer. Och istället står en del hos mamma och en del hos pappa. I väntan på att jag ska komma på hur jag ska få upp det till Umeå... Bussgods är kört eftersom det är för mycket saker. Flyttfirman är för dyrt. Och eftersom jag inte har bil så skulle det kosta närmare 10 000 kronor att hyra både bil och släp och betala för bensin den långa sträckan. Ja, ja, det tål att funderas på.


Det är i alla fall alltid lika kul att komma ner på besök. Tack, alla ni, som förgyllde mitt besök denna gången.


Kram


Dagens Vilhelminaväder: Sol och + 23 grader

Av Jeanette Johnsson - 12 juni 2011 18:14

Hej,

Nu var det väldigt länge sedan som jag skrev något här. Jag har haft fullt upp och det har varit en bra aktivitet: semester. Just nu befinner jag mig nere i södra Sverige som är som allra vackrast i sin försommarblomning.


 

En vecka på Sicilien tillsammans med pojkvännen har det också blivit. Vi var i staden Taormina, en gammeldags mycket charmig stad. Hit kom det mycket turister och jag förstår verkligen varför. Även många lyxkryssningafartyg lade till i närheten.


   Vårt hotell var fantastiskt fint.


   Nära hotellet låg den grekiska teatern. Den var magnifik och utsikten härifrån var fantastisk.


   Från själva staden tog man linbanan ner till havet.


 

Stadsparken var också fantastiskt fin (även om man inte ser så mycket av den här). Mycket blommor och träd i alla konstiga former.


   Men det mest minnesvärda var utflykten till Etna. Här ser vi vulkanen från bussfönstret. Det var så vackert. Jag kan verkligen rekommendera en resa till Sicilien.


   Här är vi på toppen av Etna, på strax över 3000 meter. Vi gick runt kratrarna och såg hur Etna "andades". Luften var kall så det krävdes jacka. Men när man tog på lavastenarna så var de varma. Häftigt. Etna är en mycket levande vulkan som har små utbrott flera gånger i månaden.


   Det kilade omkring söta små ödlor lite överallt också.

Ja, det var härligt att komma utomlands och bara traska runt och njuta av vackra omgivningar och äta god italiensk mat.


Hoppas ni har det jättebra allihop.

Kram

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards