Alla inlägg under januari 2011

Av Jeanette Johnsson - 27 januari 2011 19:26

  

Året har börjat fantastiskt måste jag säga. Och helgen som gått var ett tydligt exempel på hur januari varit; snöigt, soligt och kärleksfullt.


  

Efter en fredag där jag och fotograf Hanna stått mer än halva dagen i Umeå hamn (på grund av en fartygsbrand) och frusit och väntat på rätt personer för kommentarer, så kändes det som en riktigt välgörande helg. Under lördagen tog jag och Robin en lång promenad längs älven.


  

Himlen var så blå och snön så vit. Jag stortrivs när det är så här.


  

Trots den långa kalla vintern så var det ett ställe i älven som inte fryst. Där trängdes änderna.


  

Det verkade som att de blivit bortskämda med mat eftersom de snabbt kom fram. Fast den här tiden på året hade de nog inte överlevt utan matning.


  

Umeälven är vacker i både medljus och motljus.


  

Strandpromenaden börjar mitt i stan och ringlar sig sedan genom skog en bit och ut på landsbygden; en jättehärlig promenadväg. Men man är ju sällan ensam när man går där. Det är fler som tycker att det är vackert. Nu funderar dom (dom där som bestämmer) på att dra den nya motorvägsbron över allt det här vackra.


Om någon undrar varför vi kånkade på en så stor ryggsäck så kan det vara en berättigad fråga. Vi gick nämligen till Iksu Spa. Så efter långpromenaden, badade vi, låg i solrummet (alltså inte solarium utan mer ett riktigt varmt ljusrum) och njöt av livet.


På lördagkvällen var det jobbgala. Det bjöds på Tapasbuffé och olika priser delades ut. Jag var nominerad, ihop med ett gäng andra, i kategorin: årets teamwork. Det jobbet handlade om trappan som rasade på utestället TC mitt under studentfesten och många fick föras till sjukhus. Kul att vara nominerad. Man inser när man sitter på en sådan gala hur enormt mycket bra grejer som görs på en tidning under ett år. Och det slog mig också vilken tur jag har att få jobba med så otroligt duktiga journalister. Och att få vara på en tidning som ständigt satsar framåt och alltid vill vara bland de första med ny teknik och andra nyheter, känns bra. Det säger lite om satsningarna att vk.se är Sveriges största nättidning bland Sveriges lokaltidningar. Och det känns oerhört kul. Så det var en kväll där vi slog oss för bröstet rejält och bara gick omkring och hade gott självförtroende och tyckte att vi var jättebra. Ibland behöver man känna så, det glöms lätt bort i vardagens lunk.


Söndagen handlade om att ligga och dra sig länge. Härligt. Sen frukost. Och lite senare middagsbjudning med underbart god mat. Så jag måste ju säga att jag har haft betydligt sämre helger. Minst sagt. Om året fortsätter i den här andan så blir det ett underbart år.


Dagens umeåväder: halvklart till soligt. Mellan minus sju och plus tre grader. Temperaturen och vädret kan skilja sig något enormt åt på bara några timmar just nu.

Av Jeanette Johnsson - 17 januari 2011 18:39

  

Nu har jag varit nere i södra Sverige och träffat de fina släktingarna igen. Världens sötaste, Eskil Valentin Arnström, har nämligen döpts i helgen.


  

Han är tre månader nu och verkar tycka att det är väldigt roligt med allt folk runt omkring.


  

I helgen var det inte långa stunder som han låg vid babygymmet och övade sig på att bli stor och stark. Det var många frivilliga som gärna bar runt på honom, bland annat jag.


  

Jag kom redan i torsdags eftersom jag var ledig under veckoslutet. Det var härligt att få några dagar extra att umgås i lugn och ro och njuta lite av lantlivet i Strömstad. Jag hann med en promenad med kusinerna Emilie och Frida. Då låg snön kvar. Men natten till söndagen började allt att regna bort och det var bara isgata utanför huset. Det ryktas att det kan bli så i Umeå imorgon. Jag håller tummarna för att det inte blir så. Gudarna måste väll veta att det är helt fel att det regnar i januari! Helt fel !!!


  

Dopet, i lördags, blev jättefint. Eskil var så nöjd hela tiden och var hos fadder Anna.


  

Han grät inte alls utan verkade njuta av uppmärksamheten. Och efteråt var det fint kalas för runt 50 gäster. Det bjöds på klassisk, och mycket god, smörgåstårta från Kaffedoppet. sedan blev det hembakade tårtor i fyra olika varianter.


Nu är det nya tag, ny arbetsvecka. SJ var nästan i tid idag. Bara en timme försenade och det gjorde faktiskt att jag kom till jobbet på sekunden i tid. Inte dåligt av SJ att vara så pass i tid.


Ha det jättebra och njut av snön om den är kvar.


Kram


Dagens Umeåväder: Halvklart till soligt och minus sex grader

Av Jeanette Johnsson - 8 januari 2011 18:04

  

Hej,

Nu har det varit minusgrader sedan den 11 november här i Umeå. Och det är precis så det ska vara på vintern: inga plusgrader som leder till töväder och skapar slask som fryser till blixthalka. Nej, nu är vintern precis som den ska vara.


  

Jag tog en promenad runt Bölesholmarna, här i Umeå, idag och det var så vackert när dimman låg på älven.


  

Min gissning är att det är runt 40-50 centimeter snö här och mer lär det bli. Snöar nästan varje dag. Men idag visade sig till och med solen en stund, det var länge sedan. Härligt.


Njut av snön govänner, de blöta gatorna kan vara här före man anar.


Kram


Dagens Umeåväder: Halvklart och minust sju grader.

Av Jeanette Johnsson - 5 januari 2011 09:28

Hej och Gott nytt år till er alla.

Hoppas att ni hade ett bra nyårsfirande var i världen ni än var. För mig var det en annorlunda nyår, det här var första nyårsafton sedan 1998 som jag inte firade i Värnamotrakten med vännerna där. Så det är klart att det kändes lite konstigt. Men nackdelen med att bo så här långt norrut är att man inte kan åka söderut lika ofta och nu var jag hemma över jul.


  

Men det blev en väldigt bra nyår i alla fall. Rofylld. Jag tillbringade nyårshelgen i den lilla byn Joesjö, mellan Tärnaby och Hemavan, i Västerbottensfjällen. Och än en gång konstaterar jag att det nog inte finns några vackrare ställen i världen än den svenska fjällvärlden.


  

Det var i den här lilla söta stugan som jag höll till i nyår. Runt omkring byn så reste sig fjällen. Väldigt nära finns till exempel ett av samernas heliga berg; Atoklimpen.


  

Så här såg det ut från köksfönstret.


  

På nyårsdagen tog vi en lätt rundtur på nästan 30 mil i fjällvärlden. Det var inte riktigt meningen att det skulle bli så långt. Men så blev det och oj, vad vackert det var. Vi åkte Joesjö - Hattfjelldal (Norge) - Kittelfjäll - Dikanäs - Tärnaby och tillbaks.


  

När vi hade stått still en stund (efter att jag hade fått ett privat studiebesök på en fiskodling, som var intressant), så hade det bildats iskristaller på bilrutan och det gav lite vackra effekter.


  

Norrmännen är för roliga. Här på torget i Hattfjelldal hade de pyntat julgranen med kulor och julklappar under. Men håll med om att det är vackert ?! Kyrkan såg dessutom ut precis som en prydnadskyrka som man brukar ha ljus i hemma, tycker jag.


  

Så här vackert är det i fjällen just nu.


  

Jag kan inte se mig mätt på det.


  

Fotot togs i farten och det syns ju. Men jag tror att ni kan förstå vilket storslaget landskap det var här.


Ha ett riktigt bra 2011 allihop!

Dagens Umeåväder: Snöar och minus 13 grader.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards