Alla inlägg under oktober 2011

Av Jeanette Johnsson - 24 oktober 2011 10:53

  

I helgen har jag varit i Arjeplog med två vänner. Vi har haft inspirationshelg. Pysslat och pratat kreativt skrivande. När jag vaknade (nåja, när jag steg upp, vaknar gör jag nu mer oftast mitt i natten) i vårt rum på mysiga Fjällgården på lördagsmorgonen så upptäckte jag att det hade snöat på natten. Vilken lycka. Snön skänker mig en sådan glädje och harmoni. Jag var tvungen att ge mig ut direkt för att känna det välbekanta knarrandet under fötterna och se den ljusa vita änglavärlden.


 

På kvällen kände jag att jag behövdelite frisk luft när vi höll på att pyssla. Så jag tog en promenad. Det var så vackert i kvällsskymningen.


 

Jag gick förbi fontänen och bort mot den rosa karaktäristiska kyrkan.

Det var tur att jag tog fram vinterkläderna precis innan vi åkte i fredags och tog med dem, för det var inte så varmt.


Hoppas ni har det bra allihop.


Kram


Dagens Umeåväder: + 4 grader och molnigt.

Av Jeanette Johnsson - 16 oktober 2011 13:27

   I går morse tog jag en morgonpromenad. Det var så vackert. Frosten på marken och dimman som låg tät mellan träden och över sjön förenades till ett. Det var nästan som i en drömvärld. Man kunde ana älvorna dansa över de gröna kullarna.


   Göstas brygga går ut en bit i sjön. Men denna dag märktes inget av sjön.


   Spindlarna gör vackra konstverk.


   En envis lupin står ännu kvar tillsammans med de frostbitna löven.


Nu åker jag snart tillbaks till Umeå efter min visit här nere i söder. Tack alla ni som gjorde den här visiten så trevlig. Och er som jag inte fick in i kalendern denna gången (mest på grund av förkylningen) hoppas jag hinna träffa nästa gång.


Kram


Dagens Dalstorpsväder: Sol och + 8 grader

Av Jeanette Johnsson - 16 oktober 2011 13:15

Hej,

Nu har jag varit nere i södra Sverige i snart en månad. Jag hade tänkt att hälsa på betydligt fler än jag gjort. En envis förkylning och en oerhörd trötthet kom i mellan.


Men jag har hunnit med ett besök i Strömstad hos mina fina kusiner. Eskil, min kusins son, fyllde ett år i onsdags. Tiden går otroligt fort.


   En vacker dag tog vi en promenad ner till havet. Moster Amanda och Eskil njuter i höstsolen.


   Havet är fint.


   En nybadad Eskil.


   Eskil med mamma Emilie.


   Han har börjat lära sig gå nu. Här håller han ett stadigt tag i kusinmor Frida och moster Amanda.


   Han sitter nöjd och glad i bilen.


   Botvid gillade "min" säng. Mysigt med lite sällskap.


Det var mysigt att ha tid att bara sitta och prata och umgås på dagarna. En tur till Nordby shoppingcenter fick jag och Amanda också in.


Dagens Dalstorpsväder: + 8 grader och sol

Av Jeanette Johnsson - 5 oktober 2011 11:49


   Hej,


Nu var det länge sedan som jag skrev. Det beror mest på att jag är som en duracellkanin. Just nu en trött duracellkanin. Men i många år har jag varit som en duracellkanin som bara gått på. De sista åren har batterierna blivit sämre (börjar jag bli gammal?) och ja, nu höll nog batterierna på att ta helt slut. Så nu är jag nere i södra Sverige och laddar upp med ny energi. Skönt. Fast jag funderar på om jag ska ta och bli en Lisebergskanin istället. De verkar ha roligare liv än duracellkaninerna.


   Jag började min visit nere i södra Sverige med några soliga dagar i Göteborg. Folk satt på caféernas uteserveringar i linne och njöt. Ja, det har varit några otroligt fina och varma dagar med temperaturer på över 20 grader.



   Jag och några kompisar gick runt lite i de gamla arbetarkvarteren i Majorna. Jättemysigt. Och det var så skönt att för en stund komma undan från storstadens brus.



   Jag och Petronella tog båten till Fredrikshamn över dagen.



   Här fanns jättegoda chokladtoppar. Vi köpte kaffe och varm choklad i en chokladbutik och då ingick sådana här chokladtoppar med skum inuti. Det fanns väldigt många att välja på. Jag valde en med vit choklad och hallonskum, det smakade som fromage ungefär, jättegott.



   Det fanns många små söta hus i Fredrikshamn. Men båtresan är nog ändå det mysigaste. Sitta och prata. Gå och shoppa i taxfreen. Och på hemvägen spelade en trubadur. Han såg ganska uttråkad ut men var duktig och körde gamla goa låtar.



   Efter dagarna i Göteborg och Fredrikshamn så åkte jag hem till barndomsbyn Dalstorp. Här kan man gå rätt ut i skogen. Härligt. Och just den här dagen var ljuset så vackert.



   Jag och X, familjens hund (som för övrigt har vunnit både SM-guld och NM-silver i rapport de senaste månaderna), har tagit promenader i skogen.Och han har fått leka med sina pinnar som han älskar.



   En dag var jag och pappa ute och plockade en överfull korg med trattkantareller. Mormor hjälpte mig att rensa dem sedan.



   Jag har hunnit med att träffa jättefina vänner i Borås också. Vi var och åt på en libanesisk restaurang, Babylon. Den kan verkligen rekommenderas. Jättegod mat, vacker inredning och utmärkt service.

Hoppas ni har det bra allihop och njuter av höstens vackra färger.


Kramar från Dalstorp



Dagens Dalstorpväder: Mulet och + 12.5 grader


Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards