Alla inlägg under februari 2011

Av Jeanette Johnsson - 17 februari 2011 18:10

  

Underbart. Fantastiskt. Härligt. Detär ord som beskriver hur jag känner för livet just nu. Och det är också ord som beskriver helgen som var. Och när jag mår som bäst så befinner jag mig ju nästan alltid i fjällvärlden och så var det även denna gång. I Joesjö rättare sagt.


  

Under lördagen tog jag och Robin en tur ut på södra storfjället med skotern. Och jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva allt det vackra utan att stapla superlativen på varandra. Det är som en helt annan värld där ute. Det är som att där ute, bland fjälltopparna och den kritvita snön, så finns livet på riktigt. Fast på ett annat sätt känns det som att stiga in i en saga och som att ingenting är verkligt längre.


Vi såg ripor som flög upp framför oss. Däremot var det inga renar så långt ögat kunde nå. Men det kan ju bero på att de inte är på fjället vid den här årstiden.


  

Här tog vid en fikapaus med varm choklad och mackor. Vi satt på renskinnet lutade mot fjällstugans vägg. Bortsett från ett gäng skoteråkare som drog förbi en bra bit nedanför så var det helt tyst och ensamt denna februarilördag.


  

Ja, där satt vi och njöt av livet (vi satt vid stugan som man ser i mitten av bilden). Ibland ska man bara njuta. Jag har ju varit väldigt dålig på det i perioder och bara sett måsten. Men nu känns det som att det vänder. De sista åren har jag ändrat perspektiv på livet och inser att det är viktigt att göra sådant som jag tycker är roligt. Livet går ut på att sitta i en snödriva och dricka varm choklad (eller ligga på en strand i Thailand och dricka färgglada drinkar, om man föredrar den varma avkopplingen).


  

I mitten här syns Atoklimpen - ett av samernas heliga berg.


  

Här är vi på väg hem och närmar oss Joesjö igen.


  

Jag längtar redan till nästa tur. Jag satt där bak på skotern och bara log. Här i den bistra kylan trivs jag som bäst.


Det finns så små fina sätt som förgyller vardagen väldigt mycket. Det kan vara ett leende, ett vänligt ord... eller ett chokladogram. Det låg i min brevlåda när jag kom hem idag och med ett underbart meddelande från fina Robin.  


Nu till helgen blir det också en mysig må-bra-helg. Ska till fina kusinen i Gävle; se melodifestivalen, äta godis och bara ha mysigt tillsammans. Men eftersom det lär frossas litegrand så är det snart dags att gå iväg till gymmet, så att kroppen har fått sitt före helgen : )


Ha en fantastisk helg och njut av det vackra vintervädret.


Kram


Dagens Umeåväder: Moln, lätt snöfall och - 23 grader.

Av Jeanette Johnsson - 10 februari 2011 19:44

  

I helgen var jag på skrivarkurs på Medlefors folkhögskola i Skellefteå. Skrivarkursen (som handlar om noveller och inte journalistik) är på ett år och detta var vår andra träff av tre. Det var så roligt att träffa de andra deltagarna igen, det är en samling oerhört fina kärleksfulla människor och vi verkar ha förmågan att ge varandra en väldigt stor dos av inspiration. Förutom de roliga skrivövningarna som vi fick från lärarna så har det varit en må-bra-helg. Vi har haft pooleftermiddag där vi bland annat masserade varandra, tränade yoga och avslappning och njöt av den enormt goda maten. Vi hade också en väldigt rolig kreativ kväll, där vi "slaktade" gamla böcker och gjorde om dem med scrapbooking och pyssel. Roligt att bara få leka för fullt.

Vi som inte bor i Skellefteå bodde på skolan (fantastiskt fina rum) och satt och pratade till ett på nätterna. Konstigt nog har jag varit piggare än länge denna veckan. Det kanske ska bli min nya metod att ha så roligt som möjligt och låta bli att sova.


  

Jag började med morgonpromenader varje morgon. Det är en härlig känsla när man är nästan ensam ute, luften är så där härligt kylig och den kolsvarta natten börjar gå över i en vacker djupblå färg som speglar sig i snön. Här är stiftsgården i morgonmörkret.


  

En gammal träbro nära skolan.


Imorgon sätter jag mig på bussen igen, fast inte norrut denna gången. Nej, jag ska resa västerut: till fjällen, till Joesjö, till Robin. Jag vet vad jag ska ägna de fem timmarna på bussen till; skriva noveller.


  

Skickar med ett foto på min vackra orkidée som förskönar vardagen här i lägenheten.


Ha en fin helg allihop.


Kram


Dagens umeåväder: - 16 grader och lätt snöfall. Idag var första dagen som det var ljust när jag gick till jobbet vid halv åtta.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards