Alla inlägg under november 2011

Av Jeanette Johnsson - 30 november 2011 11:41

 

Hej,

Helgen före första advent var jag och en av mina närmaste vänner, Petronella, i Rom. Vi njöt av värmen, mitt på dagen gick det att gå bara i tröja, och lugnet. På bilden ovan sitter vi på klostrets terass och njuter av den värmande solen. Men vi satt inte här hela tiden.  Vi såg förstås de vanligaste sevärdheterna också.


 

Colosseum låg väldigt nära klostret/hotellet där vi bodde (det drevs av nunnor och kallades kloster, men var mer som ett enklare hotell eftersom nunnorna inte hade någon verksamhet där).


   

I Fontana di Trevi såg vi till att slänga några mynt över axeln så att vi får återvända till Rom. Det fungerade förra gången gången jag var i Rom, år 2000. Jag hoppas att jag kommer tillbaks även denna gång. Det var här i Fontana di Trevi som Anita Ekberg dansade i La dolce vita.


 

Viktor Emanuel-monumentet låg också väldigt nära där vi bodde. Så vi bodde väldigt centralt men samtidigt var det en väldigt lugn gata. Perfekt.


 

Det var mycket vackra små gränder som vi strosade runt i. Plöstligt kom vi fram till ett nytt torg men en stor fontän och uteserveringar. Det fanns torg och fontäner över allt.  Atmosfären i Rom är väldigt trevlig. Här är det Piazza Navona vi har kommit fram till. Fontänen är gjord av Bernini och heter Fontana dei Quattro Fiumi (de fyra flodernas fontän).


 

Det var häftigt att se Forum Romanum och tänka sig hur det kunde ha sett ut förr i tiden i Rom. I hela Rom finns det rester av den gamla tiden, från stora byggnader som teatrar eller tempel. Men även de "vanliga husen" i Rom är gamla. Här har man inte rivit allt och byggt moderna glaskomplex. I alla fall inte i någon av delarna av Rom som vi besökte.


 

Så här såg många av husen ut; gamla med karakätär och sliten färg. Det klättrade växter längs husväggarna och bilder på Maria och Jesusbarnet fanns lite överallt.


 

Här har vi ön Isola Tiberina som ligger i floden Tibern. Byggnaden på den lilla ön (man ser i princip allt av den här) är ett sjukhus byggt på 1500-talet.


 

När vi skulle tillbaks hem efter att ha kollat in Tibern och ön så gick vi lite för långt (mitt fel) och efter ett tag hamnade vi vid denna utsiktsplats. Det kan vara väldigt fint att gå lite fel ibland. Här satt folk och pluggade och hade utsikt över stora delar av Rom. I en park bakom växte massor av apelsinträd som var fulla av fina apelsiner.


 

Vi gick vart vi än skulle. Det var nämligen inga stora avstånd i Rom. Här är vi på väg till Peterskyrkan, som syns rakt fram, och det låg ändå i andra delen av centrala Rom. Men även dit gick vi ganska snabbt.


 

Vi hittade en vacker grönsaksmarknad på torget Campo de Fiori. Chili och olika frukter fanns att köpa i vackra knyten och antingen använda i maten eller ha som dekoration. Vackert.


Nu är jag tillbaks i Umeå igen och undrar var adventsvädret håller till.


Dagens Umeåväder: Ösregn, hård blåst och + sju grader

Av Jeanette Johnsson - 14 november 2011 10:30

 

Någon snö har det ännu inte dykt upp här och inte heller har isarna lagt sig. Men i förra veckan var det minusgrader och frost i fjällen. Så otroligt vackert. Dimman låg tät över Jovattnet, men här hade den skingrats och låg bara kvar vid fjällen.


 

Solen går lågt nu men den syns fortfarande och lyser upp gården på andra sidan av Jovattnet.


 

Vissa av fjällen har snöklädda toppar och minusgraderna har gjort att de har kunnat börja köra med snökanonerna i både Tärnaby och Hemavan.


 

Jovattsån ligger inbäddad i ett vackert blått sken tillsammans med de frostiga björkgrenarna.


 

Bagarstugan hos min pojkväns familj ligger inbäddad i ett vackert vinterljus.  


Dagens Umeåväder: + 7grader och halvklart, solen tittat fram emellanåt.


Av Jeanette Johnsson - 4 november 2011 09:50

 

Det är konstigt just nu. Det borde vara vinter med snö och kyla. Men det räknas nog till höst eftersom löven fallit av och temperaturen börjar sjunka (även om det inte handlar om minusgrader ännu, i alla fall inte här i Västerbotten). Men vissa dagar känns som vår. Jag har till och med sett kämpande prästkragar som fortfarande blommar. I går var en sådan dag. Jag packade ryggsäcken med varm choklad och äggmackor på morgonen. Sedan gav jag mig ut i naturen och njöt av solen. I tre och en halv timma var jag ute och bara njöt.


 

Nyponbuskarnas gula löv lyste i kapp med solen.


 

Jag såg många olika svampar på träden.


 

Den här gamla trasiga träbåten hittade jag i ett dike. Den smälte bra in i naturen. Jag gick över ån en bit längre upp i skogen och det var rejält dyigt så både byxor och skor blev rejält leriga. Men inte heller det kunde förstöra den vackra dagen. Jag upptäckte nya vägar i skogen och nära älven.


 

Så kom jag ut på landsbygden. Fälten och himlen smälte samman på ett sätt som gjorde att det kändes som att de dansade tillsammans.


 

När jag satt vid älven och åt min medhavda matsäck så kommer den här farbrorn förbi i sin båt. Han har knäppt upp jackan lite grand eftersom solen värmde så skönt. Och en liten stund efter jag har tagit min bild så tar han fram sitt fiskespö och sätter sig till ro. Hur ofta är det man tar ut båten för en fisketur i november?


 

Inte ens i fjällen har det blivit vinter. Backarna i Hemavan och Tärnaby är gröna. Nja, det kanske inte var helt sant. De är snarare brun-grå. Men någon snö har det inte kommit och om det skulle varit normalt så skulle backarna vara öppna och slalomåkare skulle svischa ner för backarna. Men så är det alltså inte. Det är bara på topparna som snön har lagt sig.

I slutet av förra veckan var jag uppe i fjällen och vi gick en bit av Drottningleden från Laisaliden. Som ni ser så lyser snön med sin frånvaro. Men här har även solen lyst med sin frånvaro ett tag. Bara regn och molnigt väder.


 

Fördelen är att det fortfarande går att vandra i fjällen utan problem. För sedan dröjer det ju ett tag innan det går lätt att ta sig fram med skidor eller skoter. Så det gäller att passa på.


Hoppas ni njuter av höst-vinter-vårvädret (vad man nu ska kalla det).


Kram


Dagens Umeåväder: Duggregn och + 8 grader

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards