Alla inlägg under juli 2013

Av Jeanette Johnsson - 11 juli 2013 21:48

 

Jag har åkt så långt vägen går. Ja, ända tills det blev stopp. Här slutar nämligen vägen. Jag har hamnat i Ammarnäs. Jag bevakar filmfestivalen, med dokumentärfilmer, med det passande namnet "Far far away".


 

Det är vackert här, som på många ställen i norrland.


 

Här råder ett lugn. Kanske just på grund av att det faktiskt ligger väldigt långt bort från det mesta.


 

Här utanför hollet som jag bor på, Ammarnäsgården, går det islandshästar i en hage. Mysigt. Det får mig att tänka på när jag och kusinen var här på turridning i fjällen för flera år sedan. Det var innan jag själv blev fjällbo.


 

Filmfestivalens första dag, av två, hölls vid Ammarnäs Wärdshus. Så här vacker var utsikten från gräsmattan där filmbesökarna minglade runt på invigningen.


 

Jo, den berömda potatisbacken står kvar också.


Dagens Ammarnäsväder: + 17 grader och sol.

Av Jeanette Johnsson - 9 juli 2013 17:02

 

Veckan i södra Sverige avslutades med en tur till Styrsö i Göteborgs skärgård.


 

Jag och min vän Petronella sov en natt på ett vandrarhem där.


 

Så här fint låg vandrarhemmet, inbäddat i grönska. Precis som på många öar så finns det inga bilar. Härligt. 


 

Vi hade egen balkong och havsutsikt (även om en byggnadsställning förstörde vyn lite grand). På bilden syns inte havet men i verkligheten såg vi det.


 

På morgonen tog vi båten till en annan del av Styrsö (var lite för långt för att gå) och åt frukost på underbara Styrsö Skäret. God frukost, vacker gammeldags inredning, härlig atmosfär och underbar utsikt över havet. Det stället kan varmt rekommenderas.


Dagens Tärnabyväder (tisdag 9 juli) : + 11 grader, regn och blåst

Av Jeanette Johnsson - 2 juli 2013 16:38

Veckan i södra Sverige var som vanligt hektisk. Det är många man vill träffa och mycket man vill göra. Som vanligt hann jag inte träffa alla jag ville. Men vi fick in både besök på Gekås i Ullared och på nya Ikea i Uddevalla. Det blev många bra inköp och en fullpackad bil på vägen hem.

En tur till Strömstad blev det också och där blev det en lugn mysig dag när vi bara umgicks. Trots det mulna vädret så bestämde vi oss för att ta en kort båttur i den bousländska skärgården. Mysigt.


 

Eskil njöt och stundtals hoppade han av glädje över att få åka båt igen.


 

Minstingen Vilmer var mest trött och sov.


 

Havet är vackert även en dag när det inte är sol.


Dagens väder: + 13 grader och regn.

Av Jeanette Johnsson - 1 juli 2013 16:59

Hej,

Midsommarafton firades i Dalarna - på väg ner till södra Sverige.


 

Det var precis som en riktig midsommar ska vara (även om jag är mer van vid att vara vid havet på midsommar): sol, massor av blommor, vackra fäbodar så långt ögat kunde nå, fioler och folkdräkter.


 

Vi hyrde en stuga vid vackra Åsengården, mellan Mora och Leksand. Det stället kan varmt rekommenderas. Det var en härlig utsikt över Siljan.


 

Ett besök i dalahästarnas Nusnäs hann vi också med.


 

Själva midsommarfirandet var på Sollerön. Och oj, vad mycket folk det var.


 

Det var högtidligt intågande med Solleröns egen flagga, musiker och barn i långa rader.


 

Barnen bar på björkgirlangerna som skulle smycka midsommarstången.


 

Karlarna från byn fick sedan resa midsommarstången.


Dagens Tärnabyväder: Sol och + 25 grader (själv har jag suttit inne och jobbat hela dagen, trist).

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards