Alla inlägg under juli 2011

Av Jeanette Johnsson - 18 juli 2011 15:38

   Förra helgen var det bröllop i Umeå (eller rättare sagt i Holmsund utanför Umeå). Det var en släkting till pojkvännen som ställde till med kyrkbröllop och stor fest efteråt.


   Bröllop är trevliga tillställningar. Men det är ju så mycket mat. Lite för mycket mat rent av, tycker jag. Förrätten var en smörgåstårtebit i form av ett hjärta. Fantastiskt god. Men efter det var jag mätt. De borde ha varit lite mindre. jag fotade aldrig bröllopstårtan. Men den var också makalöst god, chokladtårta med mousse inuti.


   När vi kom hem på natten låg en dimma över ängarna i Hörnefors. Det var så vackert.


Men det tar på krafterna att vara på bröllop. Jag var nykter och körde. Men det blev ju ändå ganska sent. Så svärmors (kallas det så när man inte är gifta?) kommentar när hon kom in i rummet dagen där på och ser mig var berättigad.

- Är det dagen efter, säger hon och skrattar.

Jo, jag var nog en av dem som drabbades hårdast av dagen efter syndromet. Jag var rejält trött, minst sagt.


   Vi hann med att bada både under lördagen och söndagen. I havet! Fast när vattnet gick till knäna så kändes det som att vi hade gått nästan ända till Finland så då var det bara att doppa sig. Men havet här är ju inte som havet på västkusten, det går inte alls att jämföra. Men det är ändå mysigt att vara vid havet och bada när det är så där jättevarmt.


   Förra helgen var det rejält varmt. När vi stod ute vid midnatt i våra festklänningar så visste vi inte var vi skulle göra av oss så varmt var det. Det stod i Aftonbaldet att om man ville ha värme den närmaste tiden så skulle man hålla sig till Västerbotten. Men den meteorolen måste ha varit full. Någon dag när jag gick till jobbet förra veckan så saknade jag vantar. Och pojkvännen berättade att han har fått ha mössa vissa dagar på jobbet uppe på fjället. Och i morse såg jag att en del träd har börjat skifta i gult. Det här bådar itne gott. Det är ju en hel sommarmånad kvar.


Helgen som precis har varit jobbade jag. Var på Åsele marknad - norrlands största folkfest på sommaren. Tidigare under förra veckan hade jag varit på Dorotea marknad och i slutet av denna veckan väntar Gränshandelsmarknaden i Tärnaby. Så det är mycket marknader nu.


Dagens Vilhelminaväder: Ihållande regn och + 12 grader

Av Jeanette Johnsson - 13 juli 2011 16:03

Förra veckan var det riktig sommar. Sol och varmt. I Aftonbladet stod det tydligen att Västerbotten skulle ha bäst väder i hela Sverige den närmaste tiden. Men sommarvärmen har redan försvunnit iväg, tyvärr.


   När jag var i Storuman på ett jobb passade jag på att köra upp till Utsikten (platsen heter så).


   Under torsdagen jobbade hemifrån pojkvännens hem. Det känns lyxigt att äta lunch på verandan i solen. Dra upp lite ogräs i en paus och göra telefonsamtalen utomhus. Så här vackert är det utanför dörren hos pojkvännen.


   Och åt ett annat håll ser det ut så här. Det är inte svårt att njuta när naturen är så nära.


   Vi tog en snabb tur till en strand. Inget bad, bara kollade läget lite.


   Vid stranden såg jag de här fåglarna, som förmodligen är knipor.

   Vi gjorde en utflykt till Laisaliden, som ligger nära. Där fanns det här vattenfallet.


   Vägen ner från Laisaliden.


   Så här blått och vackert var det när jag åkte från Tärnaby i fredagsmorse.


   På fredagen var jag och bevakade SM i swampsoccer. Det är människor som springer runt i leran och jagar en boll. Träskfotboll kallas det också. Det är tradition att det anordnas i Storuman varje år. Kul att se på.


Dagens Vilhelminaväder: Lite sol och lite molnigt, + 12 grader

Av Jeanette Johnsson - 11 juli 2011 16:15

Förra helgen (1-3 juli) tog jag en kombinerad bilsemester och jobbhelg. Jag åkte runt i fjälltrakterna och kollade in området. Och Västerbottens inland är fantastiskt vackert.


     På torsdagen gjorde jag ett jobb i Storuman och tog en paus under några träd i skuggan. Det var en väldigt varm dag. Jag satt och såg ut över Badsjön.


   Sedan for jag vidare till pojkvännen. Nu har sommaren äntligen kommit på allvar i fjällvärlden. Det är blommor över allt och är så vackert. Det enda negativa är de norrländska bromsarna (mindre än bromsarna från söder, liknar en geting med flugvingar). De är väldigt många och bits så fort man sticker näsan utanfrö dörren.


   I daggkåpan samlas vattendropparna vackert.


   Den fina vattenklövern växer också här.


   Det är mycket gulärlor i trakten. De är så fina.


   Vägarna som jag åkte på under helgen var fantastiskt vackra. Här finns förmodligen några av Sveriges allra vackraste vägar. Det blev en tur på runt 60 mil under helgen. Här är jag mellan Tärnaby och Hemavan. Men det är lite anmärkningsvärt att E12 hela våren och sommaren har bestått av en smal grusväg. Det har visserligen varit vägarbete. Men den är inte bra i vanliga fall heller.


   Jag åkte sedan på småvägarna över Umnäs-Dikanäs och till sist till Saxnäs. Här har jag gjort två jobb nära Saxnäsgården som ligger vackert vid sjön.


   Jag hade bestämt mig för att ta mig upp på kalfjället udner lördagen. Så jag började gå uåpp för Satsfjället. Men det var inte den bästa dagen. Molnen var riktigt täta så det var ingen vacker utsikt. Så här såg det ut när jag började gå upp från parkeringen.


   Fjället är underbart när det är soligt och fint. Men fjället är alltid fjället och det råder ett trivsamt lugnt.


   Men det var någon som lät plötsligt. Då fick jag syn på den här lilla krabaten en bra bit bort (det är därför som bilden är så suddig). När jag kollade i fågelboken fick jag det till att det borde vara en ljungpipare eller fjällpipare. Finns det någon som vet vad den här fågeln heter som lät hela tiden?


   Hönsbären växer nästan överallt i fjällvärlden och snön ligger kvar på topparna.


   Det finns intressanta växter på fjället som jag inte är van vid från södra Sverige. Det här tror jag är en brudsporre. En jättevacker orkidée i allafall.


   Här har vi lappljung som det också finns rikligt av.


   Framåt kvällen, när jag hade kommit ner från fjället, så blev det sol. Typiskt. Trots att kroppen var rejäl mör efter allt promenerande hela dagen så gick jag ut på en liten tur till. 


   Saxnäs är en vacker fjällby. De marknadsför sig rent av som Sveriges vackraste fjällby. Så långt vet jag inte om jag vill sträcka mig. Alla fjällbyar är ju oerhört vackra.


   På söndagen tog jag en tur upp till Sandra Dahlbergs (programledaren och sångerskan) Klimpfjäll och den byn tilltalade mig verkligen. Jag tog en promenad och satt en stund här och tittade på vattenfallen.


   På vägen tillbaks till Vilhelmina så stannade jag till vid Trappstegsforsen.


   Det blev många fotostopp. Här är jag någonstans mellan Saxnäs och Stalon.


   När jag var bara några mil från Vilhelmina, vid sjön Malgomaj, så såg jag ett drömhus. Så där skulle jag vilja bo en dag. Utsikt över sjön, stora gröna ytor, fint hus och ett lusthus. Jag fick ta bilden medan jag fortfarande körde eftersom det inte gick att stanna där. Men man ser någorlunda hur det fina huset ser ut.


Dagens Vilhelmina väder: Sol och + 20 grader.




Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards