Alla inlägg den 21 november 2010

Av Jeanette Johnsson - 21 november 2010 18:06

Hej,

Igår, lördag, hade vi en hel journalistdag. Det var intressanta seminarium på Folkets Hus. Och det bästa av allt... det var Nicke Nordmark, en av reportrarna på Uppdrag Granskning, som kom och berättade hur de gjorde reportaget om Våldtäkten i Bjästa där killen, som erkände två våldtäkter, fick alla sympatier och tjejerna smutskastades. Det var ett av de mest uppmärksammade reportagen någonsin för Uppdrag Granskning. Och när jag satt där på trästolarna och lyssnade så gick det plötsligt upp för mig: "det är därför som jag håller på med journalistik". Det är för att få göra reportage som berör och spelar någon roll. Men ibland glömmer man bort det.


Jag har haft en period där jag mest har varit trött och tagit rutinjobb där man inte behöver tänka så mycket. Det har ju gjort att jobbet blivit bara ett jobb. I perioder är det så, då måste man fokusera på annat - som att få ny energi. Men journalistiken för mig är inget jobb. Det är en kick. Det är en glädje utan dess like. Det är en strävan efter att alltid hitta bättre och intressantare nyheter. Det är verkligen inte bara ett jobb. Men de sista veckorna har det mest varit ett jobb så det var en sådan enorm känsla när jag satt i föreläsningssalen mitt på Vasaplan i Umeå och kände: "det är ju det här jag vill". Jag kände hur inspirationen kom tillbaks för varje sekund som Nicke Nordmark talade. Och många av kollegorna verkade känna samma sak.


Efteråt så hade vi från Västerbottens-Kuriren lite glöggmys hos en kollega. Vi provade lite olika sorters glögger. De som var smaksatta med lakrits och choklad var ingen höjdare. De smakade ganska lika varandra; syntetiskt och påminde lätt om Kahn Jang. Traditionell glögg är bäst. Sedan var det fest för alla Umeås journalister på en indisk restaurang. Och det var en inspirerande kväll. Jag har flera idéer som jag vill kolla upp på jobbet i morgon. Så det kommer bli en helt annan måndag än de senaste veckorna. Jag längtar efter att gå till jobbet i morgon. Dessutom pratade vi kollegor om hur viktigt det är att samarbeta vid större projekt (som de på Uppdrag Granskning alltid gör) så vi är flera som har lite samarbetsprojekt i tankarna nu.


Efter den oerhörda energiinjektionen igår så har det varit en lugn dag idag. Jag såg bland annat reprisen av "Så mycket bättre" - ett underbart program. Jag har inte hört någon som tycker att det programmet är dåligt oavsett ålder. Det var Christer Sandelins dag igår och han har varit med mig genom hela min uppväxt precis som Per Gessle. Dom kommer alltid att förfölja mig. Fast det gör inget för jag gillar de där 80-talsikonerna och kommer alltid att göra det. Fast jag har tyckt att Christer Sandelin har verkat ganska snobbig och otrevlig ibland när han varit med i tv. Men han har nog bara varit i obalans och inte mått bra, inser jag nu (efter programmet). Han sade något som jag kände igen mig så väl i: "när jag ger något så ger jag allt, då är det all energi på en gång och sedan är det ingen energi kvar alls. Då måste jag återhämta mig och det räcker inte med en kexchoklad" (något i den stilen sade han). Det är nog många fler, än jag, som känner igen den där känslan och ni andra, var glada att ni inte vet vad han talar om.


Mit problem är ju att jag tycker mitt jobb är så oerhört roligt i de bästa stunderna. Det kan faktiskt bli för mycket av det goda. Så jag får se upp lite nu när jag är så där superinspirerad igen.


Jag skickade in en stipendieansökan nu precis. Det är ett journalistiskt reportage som jag länge haft i tankarna att jag vill göra. Och för ett tag sedan kom ett mail om att det nu är dags att söka Publicistklubbens stipendium. Då tänkte jag bara "ja, jag har ju inget speciellt på gång just nu så jag ska ju inte söka". Men när vi var på festen igår påmindes vi om att det var sista dagen imorgon att söka stipendierna. Då kom min tanke på mitt drömprojekt tillbaks. Nu kanske det är dags. Ja, kanske. Det kostar ju inget i alla fall att söka. Så jag har mailat iväg ansökan. Jag tror ju inte att jag får några pengar. Jag önskar att jag hade tänkt på den här idén från början när mailet kom så att jag hade haft en månad på mig att skriva en oerhört bra ansökan. För då tror jag att jag med största sannolikhet hade fått pengar. Att skriva ihop en ansökan på tio minuter när det gäller 50 000 kronor är kanske inte att rekommendera. Men jag gjorde det och min dröm lever i mig. För hade jag inte skickat in ansökan så har jag verkligen ingen chans att få några pengar.


Kolla in den här länken. Det är till ett väldigt bra reportage om klimatförändringarna som min kollega Tom Juslin har gjort. Kolla speciellt in bilderna lite längre ner i bildspelet som heter "glaciärerna smälter". Det är oerhört vackra bilder. Detta är ett sådan projekt som han fick stipendium för. Så man kan göra otroligt mycket med  ekonomisk hjälp.


http://www.vk.se/Article.jsp?article=143799


Ha det bra allihop. Har ni det lika snöigt och vackert som vi? Har tänkt att lägga ut en bild här på bloggen. Men jag har helt enkelt inte haft med mig kameran ut. Får fixa det i veckan.


Ikväll ska jag se på Dokument inifrån om det samiska Altaupproret. Ska bli jätteintressant att se den dokumentären eftersom jag hört mycket om det som hände i Alta (dessutom är det en väldigt vacker stad).


Kram


Dagens Umeåväder: - 10 grader, mulet och snö på backen.

(jag undrar för övrigt vad meterologen menade när han i radion i morse sade "norrland får klart väder med mulet väder". Kan dom inte bestämma sig...)

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards