Direktlänk till inlägg 16 december 2010

Rapport från ett snöigt Umeå

Av Jeanette Johnsson - 16 december 2010 20:03

Den här veckan har varit konstig vädermässigt. I tisdags var det - 21 grader. Jag och en kollega var ute och rapporterade från en trafikolycka då och det var rejält kallt att stå där i kylan och skriva. Men det var så vackert. Magiskt vackert. Oneskrivligt. Träden var så fulla av rimfrost att de mörka grenarna inte syntes. Hela världen var overkligt vit och gnistrande.


Idag istället har det nästan varit plusgrader, runt nollan låg termometern på, och rejält med snö har det kommit. Det blåste i sidled och det vållade en hel del bekymmer. Jag ser inte ut genom mitt köksfönster för all snö som har blåst upp på fönstren.


Det är nu jag börjar fundera på om det kommer att ta sig ned till södra Sverige för julledigheten. Men eftersom jag flyger ner så ska det nog inte vara några problem. Men tillbaks till Umeå kan det bli värre. Då ska jag åka nattåget och dom brukar ju kunna vara ett halvt dygn försenade även när det inte är mycket snö och kyla. Flera av mina kollegor har uppmanat mig att ta med mig de varmaste kläderna jag har, mat som räcker för en vecka och kamera + block för att kunna rapportera om allt som händer i snödrivorna när tåget har fastnat någonstans.


  

Igår var jag ute och fotade lite. Fast det var en mellandag, inte så magiskt vackert som i tisdags och inte så mycket snö som idag. Men snöigt och fint i alla fall.


  

Stadskyrkan och Vänortsparken ligger inbäddad i snö.


  

De fina villorna precis vid älven, på Tegssidan, ligger inbäddad i jullandskapet.


  

Vy mot "min sida" av älven.


  

Så här vackert vid strandpromenaden är det just nu. Till höger här har de precis byggt upp en snovboardbana med hjälp av all uppskottad snö. Lite häftigt att det ska vara en snowboardbacke mitt i stan. Innan vintern är slut ska det tydligen bli ett helt snölandskap med snögrottor och annat här i Broparken, väldigt nära där jag bor.


  

Umeås kännetecken, björkarna, har tappat sina löv och är nu fyllda av rimfrost.


  

Det här lilla titthållet går jag förbi varje dag till och från jobbet. Vackert.


Dagens Umeåväder: - 1 grad, snöat och hård blåst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette Johnsson - 26 oktober 2013 12:50

  Hej, Rubriken, snö ovh en leende bebis, visar vad som just nu gör mig väldigt glad. Livet som mamma är härligt och förvirrande. Att få se Milton le och utforska den nya världen som han kommit till är fantastiskt. Men det är verkligen en ny vär...

Av Jeanette Johnsson - 7 oktober 2013 18:38

  Hej, Nu har vi varit hemma från sjukhuset i lite mer än en månad. Den här bilden är från kvällen när vi kom hem. Då var han inte stor. Nu väger han snart fem kilo och känns som en "riktig bebis". Innan var han så smal och liten, det kändes som...

Av Jeanette Johnsson - 21 augusti 2013 17:25

  Nu är han född, vår älskade Mr. Pytteliten. Sex veckor för tidigt kom han. Det var väldigt oväntat at han skulle ta sig ut så tidigt. Jag var snarare beredd på att få gå över tiden och bli så stor så att jag knappt kunde röra mig. Men jag blev i...

Av Jeanette Johnsson - 11 juli 2013 21:48

  Jag har åkt så långt vägen går. Ja, ända tills det blev stopp. Här slutar nämligen vägen. Jag har hamnat i Ammarnäs. Jag bevakar filmfestivalen, med dokumentärfilmer, med det passande namnet "Far far away".     Det är vackert här, som på ...

Av Jeanette Johnsson - 9 juli 2013 17:02

  Veckan i södra Sverige avslutades med en tur till Styrsö i Göteborgs skärgård.     Jag och min vän Petronella sov en natt på ett vandrarhem där.     Så här fint låg vandrarhemmet, inbäddat i grönska. Precis som på många öar så finn...

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards