Direktlänk till inlägg 4 november 2011

Vårpromenader i november

Av Jeanette Johnsson - 4 november 2011 09:50

 

Det är konstigt just nu. Det borde vara vinter med snö och kyla. Men det räknas nog till höst eftersom löven fallit av och temperaturen börjar sjunka (även om det inte handlar om minusgrader ännu, i alla fall inte här i Västerbotten). Men vissa dagar känns som vår. Jag har till och med sett kämpande prästkragar som fortfarande blommar. I går var en sådan dag. Jag packade ryggsäcken med varm choklad och äggmackor på morgonen. Sedan gav jag mig ut i naturen och njöt av solen. I tre och en halv timma var jag ute och bara njöt.


 

Nyponbuskarnas gula löv lyste i kapp med solen.


 

Jag såg många olika svampar på träden.


 

Den här gamla trasiga träbåten hittade jag i ett dike. Den smälte bra in i naturen. Jag gick över ån en bit längre upp i skogen och det var rejält dyigt så både byxor och skor blev rejält leriga. Men inte heller det kunde förstöra den vackra dagen. Jag upptäckte nya vägar i skogen och nära älven.


 

Så kom jag ut på landsbygden. Fälten och himlen smälte samman på ett sätt som gjorde att det kändes som att de dansade tillsammans.


 

När jag satt vid älven och åt min medhavda matsäck så kommer den här farbrorn förbi i sin båt. Han har knäppt upp jackan lite grand eftersom solen värmde så skönt. Och en liten stund efter jag har tagit min bild så tar han fram sitt fiskespö och sätter sig till ro. Hur ofta är det man tar ut båten för en fisketur i november?


 

Inte ens i fjällen har det blivit vinter. Backarna i Hemavan och Tärnaby är gröna. Nja, det kanske inte var helt sant. De är snarare brun-grå. Men någon snö har det inte kommit och om det skulle varit normalt så skulle backarna vara öppna och slalomåkare skulle svischa ner för backarna. Men så är det alltså inte. Det är bara på topparna som snön har lagt sig.

I slutet av förra veckan var jag uppe i fjällen och vi gick en bit av Drottningleden från Laisaliden. Som ni ser så lyser snön med sin frånvaro. Men här har även solen lyst med sin frånvaro ett tag. Bara regn och molnigt väder.


 

Fördelen är att det fortfarande går att vandra i fjällen utan problem. För sedan dröjer det ju ett tag innan det går lätt att ta sig fram med skidor eller skoter. Så det gäller att passa på.


Hoppas ni njuter av höst-vinter-vårvädret (vad man nu ska kalla det).


Kram


Dagens Umeåväder: Duggregn och + 8 grader

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette Johnsson - 26 oktober 2013 12:50

  Hej, Rubriken, snö ovh en leende bebis, visar vad som just nu gör mig väldigt glad. Livet som mamma är härligt och förvirrande. Att få se Milton le och utforska den nya världen som han kommit till är fantastiskt. Men det är verkligen en ny vär...

Av Jeanette Johnsson - 7 oktober 2013 18:38

  Hej, Nu har vi varit hemma från sjukhuset i lite mer än en månad. Den här bilden är från kvällen när vi kom hem. Då var han inte stor. Nu väger han snart fem kilo och känns som en "riktig bebis". Innan var han så smal och liten, det kändes som...

Av Jeanette Johnsson - 21 augusti 2013 17:25

  Nu är han född, vår älskade Mr. Pytteliten. Sex veckor för tidigt kom han. Det var väldigt oväntat at han skulle ta sig ut så tidigt. Jag var snarare beredd på att få gå över tiden och bli så stor så att jag knappt kunde röra mig. Men jag blev i...

Av Jeanette Johnsson - 11 juli 2013 21:48

  Jag har åkt så långt vägen går. Ja, ända tills det blev stopp. Här slutar nämligen vägen. Jag har hamnat i Ammarnäs. Jag bevakar filmfestivalen, med dokumentärfilmer, med det passande namnet "Far far away".     Det är vackert här, som på ...

Av Jeanette Johnsson - 9 juli 2013 17:02

  Veckan i södra Sverige avslutades med en tur till Styrsö i Göteborgs skärgård.     Jag och min vän Petronella sov en natt på ett vandrarhem där.     Så här fint låg vandrarhemmet, inbäddat i grönska. Precis som på många öar så finn...

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards