Alla inlägg den 4 april 2011

Av Jeanette Johnsson - 4 april 2011 19:43

    

Just nu består Umeå av en enda gråbrun sörja. Det är så sorgligt att se de sorgsna snöhögarna som sakta smälter bort och de stora vattenpölarna som krigar sig fram på trottoarerna.


    

Vägarna är snöfria nu. Men gräsmattorna är ännu täckta, som här i Broparken, och på Umeälven ligger isen tjock men med ganska djupa lager vatten på sig.

Så här ska inte världen se ut. Låt pinan bli kort. När det väl börjat smälta så kan det få gå fort, för tristare än så här kan inget se ut.


   Men jag har en tillflyktsort: jag tar bussen till fjällen, till fantastiska Joesjö.


     Där ligger snön ännu djup och vit. Där har nederbörden kommit i snö den senaste månaden och det ser fortfarande så där drömskt och vackert ut.


    Den här stugan syntes knappt bakom all snö.


   Just nu är det nog mer snö än det varit på hela vintern. Vallarna är enormt höga. Det var precis att jag kunde se över dem på vissa ställen.


   Så här glad blir jag av att se att det finns ställen som inte består av en gråbrun dimma. Länge leve snön.


Men det ska sägas att i ärlighetens namn så börjar det bli plusgrader även i fjällen. Jag som vill åka slalom en sista gång innan säsongen är slut. Vi får väll se hur det blir med det.


Dagens Umeåväder: Totalt igenmolnigt, + 3 grader, dimmigt och duggregn emellanåt.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards