Alla inlägg den 6 november 2009

Av Jeanette Johnsson - 6 november 2009 10:03

Det har hänt ganska mycket denna veckan. Den började med tenta tidigt i måndagsmorse i juridisk översiktskurs. Först virrade jag runt en bra stund på universitetsområdet och sjukhusområdet utan att hitta tentasalarna. Jag fick fråga mig fram och de låg långt bort från allt, gömda av skog runt omkring, så det var nog inte bara jag med mitt dåliga lokalsinne som hade svårt att hitta. Tentan pågick i fem timmar och jag satt tiden ut liksom många andra. För att bara vara sex frågor så är fem timmar ganska lång tid men det gick att skriva ganska mycket. En del uppgifter skulle man ju dessutom räkna matte på. Det kändes bra. Det var ingen fråga som jag stod helt frågande till och inte fattade alls. Men det är ju ändå svårt att säga om man får godkännt. Det beror ju på hur hårda lärarna som rättar är. Det kan bli allt från IG till VG. Men jag borde ha klarat det. Det tror jag.


På tisdagen var det tentafest. Vi i vår grupp började med taco hemma hos en av killarna. Jag kommer verkligen sakna gruppen. Vi har haft så himla kul ihop. Men vi har redan planerat in att träffas nästa vecka, så det känns bra. Vi träffade en av de ndra grupperna i klassen på E-puben sedan och efter det gick vi till Corona, utestället på universitetsområdet. De flesta av oss i min grupp gick ganska snart. Det var trots allt tisdag och vi var ganska trötta. Men att det var tisdag märktes inte där. Det var fullt med folk. Det är kul med studenter, då kan man ta lördag mitt i veckan om man vill och på helgen kan man sitta och plugga dygnet runt (som vi gjorde när det var tenta i måndags). Veckodagarna spelar inte så stor roll.


Corona, som vi besökte, råkade för övrigt ut för ett stort rån i lördags. De hade haft halloweenfest. När ägaren och en anställd skulle gå hem och låsa vid halv fem på söndagsmorgonen så hoppade det fram tre killar med halloweenmasker. Rånarna riktade pistoler mot deras huvuden, tvingade in dem i kassarummet och bakband dem där med buntband. Rånarna fick med sig några hundra tusen kronor. Men buntbanden var inte så lyckade. Ägaren och den anställda lyckades ta sig loss gansk snart och ringa polisen. Men rånarna hann undan och har inte hittats.


I går, torsdag, började den nya kursen och jag är lite skeptisk. Först och främst så saknar jag min gamla klass. Det visade sig att mediejuridiken är en del i medie- och kommunikationsprogrammet. Så de felsta har redan läst ihop i ett och ett halvt år. Dessutom utbildar de sig till informatörer och är alltså på "andra" sidan jämfört med oss journalister. Men lagarna är ju de samma i alla fall. Men jag har en känsla av att det kan bli lite för lätt nivå för mig som trots allt har jobbat med de här frågorna dagligen i fem år. Jag var ju ute efter lite fördjupning. Men å andra sidan så finns det ju en fördel med om det blir ganska enkelt, då behöver jag ju inte stressa så mycket. Jag kan redan konstatera att det är jättenyttigt med en repetition i lagarna kring Sekretess, tryckfrihet och offentlighetsprincipen.


I veckan har också en stresstudie som jag är med i börjat. Vi är några personer som har varit mycket stressade, har mycket runt oss och lätt hamnar i stressade situationer som ska "undersökas". Det började med att vi fick sova med klockor som mätte hur mycket vi rörde oss och hur djupt vi sov. Sedan fick vi fylla i en enkät med massa frågor. Nu kommer själva testet. Halva gruppen (den jag är med i ) ska vara ute i skogen några timmar i veckan och den andra gruppen ska få slöjda några timmar i veckan. Jag inser redan vilket privilegium det är att ha blivit uttagen. Vi är vid ett ställe som heter Bäcksjön, några mil utanför Umeå. Det är ett ställe i skogen nära den sjön som Sveriges Lantbruksuniversitet (som står bakom studien), Skogsstyrelsen och Stresskliniken brukar använda sig av vid sådana här studier.


Det kommer att gå till ungefär likadant varje gång. Vi tände en eld och satt där och fikade. Första gången ägnade vi ju mest åt att lära känna varandra. Vi var fyra kvinnor i olika åldrar. Men det märktes väldigt snart att vi hade många likheter; erfarenheten av stress och arbetsplatser som orsakade stress framförallt. Men det märktes också att vi var samma typ av människor; sådana som vill ha mycket omrking sig och ser till att det alltid händer saker. Det finns inte mycket som slår att sitta vid en lägereld ute i skogen. Lågornas sken är så avslappnande och får mig att må så himla bra. Dessutom smakar mat extra bra när man är ute så. Kaffe och te kokades direkt över elden. Sedan gick vi en promenad tillsammans för att lära känna omgivningen lite. Jag ser verkligen fram emot nästa gång.

Det enda var att det var oerhört kallt. Jag tyckte ändå att jag hade tagit på mig gnska mycket. Men nästa gång blir det dubbelt så mycket kläder. Det var runt en plusgrad och sitter man myket still så blir man snart avkyld. Tog flera timmar att tina upp när jag kom in. Men det var det värt.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards