Direktlänk till inlägg 15 mars 2010

Samer och melodifestival

Av Jeanette Johnsson - 15 mars 2010 09:49

  

Vem kan motstå renens milda blick? Inte jag i alla fall. Och nu har jag pratat med tre tjejer som känner som jag. De går på gymnasium i Norrköping och bestämde sig för att göra ett projektarbete i skolan om samer. De visste ingenting om samer när de började. Precis så var det för mig när jag började med min första uppsats om samerna på Högskolan i Halmstad. Norrköpingstjejerna sålde disktrasor och underkläder för att ha råd att åka till samiska veckan i Umeå. När de kom hit så var de helt hänförda. De önskade att de själva var samer, så att de fick vara en del av den här kulturen, och de var helt fast: de skulle återkomma till Sapmi så fort de fick tillfälle. Det var som att prata med mig själv för tio år sedan, det var kul.


Även i melodifestivalen var det ju samiskt inslag. Lars-Ante Kuhmunen var med i pausunderhållningen och som vanligt jojkade han på ett mycket mäktigt sätt. Det är kul att jojken blir allt mer synlig. Förra året var det ju Sofia Jannok som var med i melodifestivalens pausunderhållning, hon jojkade Waterloo då. Sofia Jannok och Lars-Ante Kuhmunen är ju de samiska artister som har synts mest för svenska folket. Sofia Jannok var sommarpratare i somras och Lars-Ante har till exempel varit hos Annika Lantz, där han bland annat jojkade "Golden Eye". På bilden uppträder han på Jokkmokks marknad för några år sedan.


  


Under melodifestivalen var jag till och med en god människa och ringde och röstade för att skänka lite pengar till Radiohjälpen. Två gånger ringde jag till och med. En lugn låt och en fartig låt valde jag. Jessica Andersson var min favorit. Den gick rakt in i mitt hjärta och har gått på repeat här på spotify. Erik Saade hade bäst show. Jag tyckte att låten var bra men showen var fantastisk.


Men Anna Bergendahl var en värdig vinnare. Låten är helt okej även om den inte tillhörde mina favoritet. Men den glädjen som hon utstrålade gick inte att ta miste på; den var äkta. När hon sade att detta var hennes livs lyckligaste ögonblick så tror jag faktiskt att det var sant. Det hade inte varit sant om någon av de äldre artisterna hade sagt det, tror jag. Men Anna var förmodligen den lyckligaste melodifestivalvinnaren någonsin. Hon var så äkta. Hon stod där med sina basketkängor och var bara sig själv rakt igenom. Och det ska verkligen ge utdelning och det gjorde det nu. Härligt att se.


Fast jag funderade lite smått på om Eurovision Song Contest nästan borde läggas ner. Efter en låt som Alexander Rybacks "fairytale" så går det inte att hitta en bättre vinnarlåt. Den har allt. Dessutom är ju Rybacks utstrålning och talang otrolig. Det är bara att lyfta på hatten för Norge. De är bättre än oss även på schlager.


Dagens Umeåväder: - 6 grader och sol

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette Johnsson - 26 oktober 2013 12:50

  Hej, Rubriken, snö ovh en leende bebis, visar vad som just nu gör mig väldigt glad. Livet som mamma är härligt och förvirrande. Att få se Milton le och utforska den nya världen som han kommit till är fantastiskt. Men det är verkligen en ny vär...

Av Jeanette Johnsson - 7 oktober 2013 18:38

  Hej, Nu har vi varit hemma från sjukhuset i lite mer än en månad. Den här bilden är från kvällen när vi kom hem. Då var han inte stor. Nu väger han snart fem kilo och känns som en "riktig bebis". Innan var han så smal och liten, det kändes som...

Av Jeanette Johnsson - 21 augusti 2013 17:25

  Nu är han född, vår älskade Mr. Pytteliten. Sex veckor för tidigt kom han. Det var väldigt oväntat at han skulle ta sig ut så tidigt. Jag var snarare beredd på att få gå över tiden och bli så stor så att jag knappt kunde röra mig. Men jag blev i...

Av Jeanette Johnsson - 11 juli 2013 21:48

  Jag har åkt så långt vägen går. Ja, ända tills det blev stopp. Här slutar nämligen vägen. Jag har hamnat i Ammarnäs. Jag bevakar filmfestivalen, med dokumentärfilmer, med det passande namnet "Far far away".     Det är vackert här, som på ...

Av Jeanette Johnsson - 9 juli 2013 17:02

  Veckan i södra Sverige avslutades med en tur till Styrsö i Göteborgs skärgård.     Jag och min vän Petronella sov en natt på ett vandrarhem där.     Så här fint låg vandrarhemmet, inbäddat i grönska. Precis som på många öar så finn...

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards