Alla inlägg den 15 augusti 2010

Av Jeanette Johnsson - 15 augusti 2010 18:51

I helgen har jag njutit av sommarvärmen och bara tagit det lugnt. Igår var jag på Bondens marknad där man kan handla direkt av odlarna. Det blev storhandling; bär, färska kantareller (jag fick en halvpåse för 10 kronor eftersom bara skrapet var kvar!!!), sallad, gräslök, tunnbröd...


  

I dag har jag varit på Gammlia. Gått runt bland de gamla byggnaderna och fantiserat om att jag levde på den tiden.


  

Vad hade jag gjort om jag levt på den tiden? Hade jag varit en av bonnmorarna som stod vid stugan och pratade?


  

Jag besökte även samegubben (Karl-Einar) som jag intervjuade för en tid sedan. Jag köpte världens godaste lunch av honom; nygrillad röding på gaahko (samiskt bröd). Det är så ljuvligt gott. Han sade att fisk blir alltid gott om man lever efter fiskens lag: människan ska vänta på fisken, fisken ska aldrig behöva vänta på människan.  


Dagens Umeåväder: + 27 grader och sol

Av Jeanette Johnsson - 15 augusti 2010 18:22

  

I veckan har jag varit några dagar i Vilhelmina och jobbat med valbevakning. Har varit jättekul. Det var första gången som jag var där och jag gillade verkligen orten och människorna.


  

På vägen dit gjorde jag ett snabbt stopp i Fredrika för att titta på platsen där det buddhistiska templet ska byggas. Just nu finns det en jättestor buddha och en annan staty på platsen. Det är omtalat, så det var kul att ha sett det.


  

Munkarna lär få en vacker utsikt. Så här ser det ut vid platsen.


  

När jag åkte från Umeå regnade det. Men det blev bättre och bättre väder under dagen. När jag kom fram till Vilhelmina, cirka tre timmar senare, så sken solen. Så när jag hade gjort dagens intervjuer passade jag på att gå runt och kolla in orten lite. Kyrkbyn (se bilden) är ganska känd. Här finns det också ett vandrarhem. Charmigt att bo så.


  

Men jag bodde också väldigt charmigt på Lilla hotellet. Det var så familjärt inrett. Kändes nästan som att bo hos en bekant och inte på ett hotell. Det kan varmt rekommenderas om ni besöker Vilhelmina.


  

Jag gick en bit längs Volgsjön och Vojmån.


  

Kom fram till forsen som jag tror kallades Gubbforsen.


  

När jag åkte hem tog jag en annan väg (som var ungefär lika lång) och kom då förbi den lilla byn Latikberg. Jag var tvungen att stanna till och ta kort på idyllen. Hö hängde på hässjor precis som förr i världen.


Jag hoppas få många fler tillfällen att besöka inlandet. Det är ju åtminstonde mycket lättare nu när man bor i norrland.


Dagens Umeåväder: + 27 grader och sol



Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards