Alla inlägg den 28 mars 2011

Av Jeanette Johnsson - 28 mars 2011 18:33

   I helgen har jag varit norrut. Nämligen i Arjeplog med två vänner som går samma skrivarkurs som jag. Dert var tio år sedan ungefär som jag var i Arjeplog sist. Så det var dax igen och då var det bara en snabb visit över dagen. Men den rosa kyrkan som jag mindes så väl var kvar. Arjeplog är inget speciellt stort samhälle. Cirka 3500 personer bor det i kommunen. Men på vintern dubbleras nästan invånarantalet eftersom det kommer testförare från hela världen som ska testa de nya bilmodellerna innan de kommer ut på marknaden.


 

Vi har haft en väldigt lugn helg; bott på vandrarhem, laddat batterierna och varit kreativa. Lördagen spenderades först på Silvermuséet, sedan blev det våffla (en dag efter våffeldagen) och så promenad runt i området. Arjeplog är fint med sina många sjöar och fjällen som vacker kuliss. Men jag har nog redan blivit lite patriotisk. Inget slår Tärnafjällen.


 

På lördagskvällen var det pyssla som gällde, det hade vi planerat sedan innan. Och vi lassade upp tidningar, pennor, lim, glitter, klistermärken, saxar och mycket annat i vandrarhemsköket. Sedan satte vi i gång och man blir lätt som paralyserad. Vi gjorde olika sorters klipp- och klistraböcker. Jag håller på med en bok med urklipp kring drömresorna som jag vill göra en gång i framtiden. Samlar på mig all information kring dessa länder och bilder och annat matnyttigt. Klockan två på natten slutade vi. Och sedan sov vi å andra sidan till tolv dagen därpå. Eller rättare sagt vi trodde att vi sov till tolv. I själva verket var klockan ett eftersom det hade blivit sommartid.


 

Så på söndagen blev det inte så mycket tid till att hitta på något eftersom bussen gick hem vid fyra. Men vi hann med ett besök på i glashytta på Norrskensglas och tittade på när glsblåsaren gjorde ripor. Sedan tittade vi på utsikten från Silverhatten.


Det är kul att se något annat ibland och framförallt så är det härligt att umgås med så fina vänner och kunna prata om allt mellan himmel och jord; lättsamt och svårt, glatt och sorgligt, djupa filosofiska tankar och Charlotte Perrelis skor. Det var en helg då vi laddade våra batterier igen. Härligt.


Dagens Umeåväder: Tveksam sol, men ändå sol, och +/- 0.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards