Direktlänk till inlägg 9 mars 2012

Tid för vila och barnlek

Av Jeanette Johnsson - 9 mars 2012 18:32

 

Förra veckan var jag nere i södra Sverige och hälsade på släkt och vänner. Var så skönt att bara ta dagarna som de kom och inte ha något planerat alls. Men det var ju en chock att komma till värmen. Jag är van att inte gå ut utan termobyxor, tjock jacka, ullvantar och varmaste mössan. Nu var det helt plötsligt runt 15 grader, sol och inte en snöflinga så långt ögat kan nå. Jag fick ta ut innerjackan för att inte drypa av svett. Och det är ju trevligt med vår, det måste jag medge. Blommorna började titta upp; snödroppar, krokus och påskliljor. Men här i norrland lär det där dröja några månader till och det gör mig inget alls. Jag åker gärna skidor några gånger till innan det blir vår.


 

När jag var i Göteborg passade jag på att gå till botaniska trädgården. Det var mitt första besök där och det kan varmt rekommenderas. Vilket ställe! Att komma från trafiken och folket vid Linnéplatsen, i närheten, och in i lugnet och grönskan. Det var härligt.


 

Det var orkidéeutställning just nu och jag som tycker att orkidéer är så vackra gick och bara njöt. Det fanns helt vanliga brukdorkidéer.


 

Men också lite ovanligare färger och former.


 

Och en del som såg väldigt speciella ut.


 

Och så fanns det köttätande växter.


 

Helgen tillbringade jag i Strömstad med släktingarna. Mest umgicks jag med kusin Emilie och kusinbarnet Eskil, snart 1,5 år. Men jag fick också hela fredagen med min fina moster Maggan, eftersom hon var ledig den dagen. Jättemysigt! Här är vi och hälsar på kusin Frida och hennes sambo Per-Martin. Frida och Eskil hade roligt med en telefon.


 

Eskil är verkligen en liten solstråle. Man blir varm i hjärtat av att läsa Max blöja och bygga med legoklossar. För att inte tala om när den lilla parveln ger mig en varm och härlig kram.


 

Havet är härligt också. Havet och fjällen ger ungefär samma känsla av ro, av att allt är bra precis som det är. Här har det blivit lite kallare igen och ligger lite is på viken vid Tånga.


 

Nu är jag tillbaks i Joesjö igen. Här är en bild från hagen i morse. Sture kollar nyfiket på mig när jag kommer.

Här är det snö fortfarande. Snöade ganska rejält i natt. Men tyvärr slog det över i regn nu i eftermiddags. Det är inte så mysigt. 

Just nu sitter jag och ser på tre sociala killar; sambon och hans två systersöner. De sitter med varsin smartphone eller Ipad och spelar samma spel. Ja, jag förstår inte så mycket alls av vad dom gör. Men jag inser att jag börjar bli gammal när jag tycker att det är konstigt att umgås genom att vara tyst och stirra på en teknisk apparat. Fast jag är ju inte så social jag heller, jag som sitter här vid datorn.


Dagens Joesjöväder: + 5 grader och snöblandat regn.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette Johnsson - 26 oktober 2013 12:50

  Hej, Rubriken, snö ovh en leende bebis, visar vad som just nu gör mig väldigt glad. Livet som mamma är härligt och förvirrande. Att få se Milton le och utforska den nya världen som han kommit till är fantastiskt. Men det är verkligen en ny vär...

Av Jeanette Johnsson - 7 oktober 2013 18:38

  Hej, Nu har vi varit hemma från sjukhuset i lite mer än en månad. Den här bilden är från kvällen när vi kom hem. Då var han inte stor. Nu väger han snart fem kilo och känns som en "riktig bebis". Innan var han så smal och liten, det kändes som...

Av Jeanette Johnsson - 21 augusti 2013 17:25

  Nu är han född, vår älskade Mr. Pytteliten. Sex veckor för tidigt kom han. Det var väldigt oväntat at han skulle ta sig ut så tidigt. Jag var snarare beredd på att få gå över tiden och bli så stor så att jag knappt kunde röra mig. Men jag blev i...

Av Jeanette Johnsson - 11 juli 2013 21:48

  Jag har åkt så långt vägen går. Ja, ända tills det blev stopp. Här slutar nämligen vägen. Jag har hamnat i Ammarnäs. Jag bevakar filmfestivalen, med dokumentärfilmer, med det passande namnet "Far far away".     Det är vackert här, som på ...

Av Jeanette Johnsson - 9 juli 2013 17:02

  Veckan i södra Sverige avslutades med en tur till Styrsö i Göteborgs skärgård.     Jag och min vän Petronella sov en natt på ett vandrarhem där.     Så här fint låg vandrarhemmet, inbäddat i grönska. Precis som på många öar så finn...

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards