Alla inlägg den 26 april 2008

Av Jeanette Johnsson - 26 april 2008 17:13

I dag satt jag i vårsolen med ett gäng kompisar (alla utom en var journalister, det säger en del om vilken nivå snacket låg på). Vi åt glass och såg ut över Lagan som trivsamt rann förbi. På gatan höll knallarna på att ta bort sina stånd efter Per- och Kerstimarknaden. Det var en allmän mysig vårkänsla. Det är då de där djupa viktiga diskussionerna i livet dyker upp.

Denna gången handlade det om fåglars latinska namn. Jag och min barndomskompis konstaterade att vi för alltid kommer att minnas en sak vi fick lära oss på mellanstadiet; att trana heter Grus Grus på latin. Mycket annat, som kanske hade varit bra att kunna, har vi glömt. Men Grus Grus glömmer vi aldrig.  

En annan journalistkompis berättade då att skata heter Pica Pica på latin. Och då var diskussionen i gång. Har alla fåglar dubbelnamn på latin? Det var ingen i vårt sällskap som hade svaret på den frågan.

Men som nyfiken journalist var jag tvungen att kolla upp detta. Och jag kan berätta för er, som också vill ha en massa värdelöst vetande i tankarna, att det inte är så. Talgoxe heter Parus Major. Vad andra fåglar heter har jag inte brytt mig om att kolla upp. Så långt sträckte sig inte min nyfikenhet.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<<
April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards