Direktlänk till inlägg 27 april 2010

Islossning på älven

Av Jeanette Johnsson - 27 april 2010 17:20

Nu är det vår. I alla fall vissa dagar. Idag gick jag förbi en slänt md tussilago. De lyser som små solar. Det var de första tussilago som jag såg i år. Men en kompis hade sett vitsippor till och med. Men tussilagona var det enda som påminde om våren idag. Jag trodde när jag kom ut att höststormarna var ovanligt tidiga i år. Det regnade småspik och blåste enormt. Men jag förstod sedan att det bara var den lätta vårbrisen som smekte min kind med sina huggtänder.


  

Ibland känns det som att man är betydligt längre norrut. Isflaken flyter omkring i älven och det är så vackert och ger nästan en artisk känsla. Men E4 med alla lastbilar som bullrar förbi förstör den känslan ganska mycket. Men vackert är det. Här om dagen var det några killar som hade fått för sig med att vara först med att bada i älven i år. Jo, isen hade gått upp på sina ställen. Men de bestämde sig för en lite ovanlig metod. De hoppade från E4-bron och ner i älven. Folk som åkta förbi trodde att det var självmordsförsök och ringde till polisen. När polisen kom fram stod killarna och torkade sig vid älvkanten. Polisen som uttalade sig i tidningen hade en klockren kommentar om killarnas sätt att ta ett vårbad på:

- Det var ju måttligt begåvat.


Det bästa med våren är att det är ljust så länge. Vid niotiden på kvällen börjar solen att gå ner. Vid tiotiden häromkvällen tog jag den här bilden och då var det inte helt svart med andra ord. Härligt.

  


I övrigt så handlar det mesta om Björklöven i Umeå. När konkursbeslutet kom i onsdags så sörjde hela Umeå. I alla fall nästan. Sida efter sida i tidningarna har fyllts av det här; gråtande supportrar, den katastrofala ekonomin och teorier kring vad som händer nu. Något positivt finns ändå i det hela: vk.se fick besöksrekord på sidan.


I lördags var jag på Jonas Gardell. Jag gillar den mannen skarpt. Han är en mästare på växla mellan supersorgliga allvarliga ämnen till ett skämt om något helt annat. Jag gillar hans underliggande tankar om livet. I föreställningen fanns det med en del som jag har hört innan, men jag gillar verkligen den. Han berättade historien om tomaten som bli överkörd. Ni vet: " Två tomater går på en väg. Då kommer det en bil och kör över den ena tomaten. Då säger den andra: kom ketchup så går vi". Jonas Gardell menar att det är en jättefin berättelse. Tomaten, som inte blev överkörd, stannar kvar och ser till att hans vän itne blir liggande kvar. Tomaten inser att alla är bra att ha. Både tomater och ketchup behövs, de är bra vid olika tillfällen. Så är det också med oss människor; alla gör någon nytta: långa - korta, maratonlöpare - förlamade, smarta och sådana med intelligenshandikapp. Alla har vi någon uppgift. Jag tycker att det är så fint och så sant.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette Johnsson - 26 oktober 2013 12:50

  Hej, Rubriken, snö ovh en leende bebis, visar vad som just nu gör mig väldigt glad. Livet som mamma är härligt och förvirrande. Att få se Milton le och utforska den nya världen som han kommit till är fantastiskt. Men det är verkligen en ny vär...

Av Jeanette Johnsson - 7 oktober 2013 18:38

  Hej, Nu har vi varit hemma från sjukhuset i lite mer än en månad. Den här bilden är från kvällen när vi kom hem. Då var han inte stor. Nu väger han snart fem kilo och känns som en "riktig bebis". Innan var han så smal och liten, det kändes som...

Av Jeanette Johnsson - 21 augusti 2013 17:25

  Nu är han född, vår älskade Mr. Pytteliten. Sex veckor för tidigt kom han. Det var väldigt oväntat at han skulle ta sig ut så tidigt. Jag var snarare beredd på att få gå över tiden och bli så stor så att jag knappt kunde röra mig. Men jag blev i...

Av Jeanette Johnsson - 11 juli 2013 21:48

  Jag har åkt så långt vägen går. Ja, ända tills det blev stopp. Här slutar nämligen vägen. Jag har hamnat i Ammarnäs. Jag bevakar filmfestivalen, med dokumentärfilmer, med det passande namnet "Far far away".     Det är vackert här, som på ...

Av Jeanette Johnsson - 9 juli 2013 17:02

  Veckan i södra Sverige avslutades med en tur till Styrsö i Göteborgs skärgård.     Jag och min vän Petronella sov en natt på ett vandrarhem där.     Så här fint låg vandrarhemmet, inbäddat i grönska. Precis som på många öar så finn...

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards