Alla inlägg den 5 april 2010

Av Jeanette Johnsson - 5 april 2010 14:30

  

Igår, under påskdagen, fick vi här i Umeå en smak av våren. Sol och 14 grader varmt. Det var nästan så att jag trodde att termometern hade ordnat sitt egna lilla aprilskämt. Vi har ju knappt haft plusgrader tidigare. Men nu slog våren till ordentligt. För en dag. Med ens började snön att smälta, på sina ställen kunde man till och med se att det fanns en trottoar inne vid kanten (se bilden nedan; det är en mycket ovanlig syn i Umeå idag). Jag såg till och med små små knoppar på några av träden. Ja, det var härligt. Jag passade på att suga i mig av ljuset, värmen och D-vitamin.



  

De här träden trodde jag hade börjat slå ut när jag först såg dem. Men det visade sig att grenarna var gröna istället för bruna. Lurad. Men det gav ändå en försmak av vad som komma skall. I mitt huvud sjöng Louis Armstrong "what a wonderful world".


Idag var det det vanliga vädret igen, mulet och några plusgrader. Jag försökte mig på att gå lite i skogen. Men det är omöjligt. Usch, vad denna tiden är trist. Snön varken bär eller brister. Man tar ett försiktigt steg; jo då, det håller nog. Nej då. Plötsligt sjunker man ner med ena benet till knäna. Irriterad tar man sig upp för att i nästa steg sjunka ner till midjan. Ja, det är bara att konstatera man får gå på gatorna och trängas med bilarna ett tag. I alla fall tills trottoarerna har smält fram och snön i skogen börjar smälta undan så att det går att ta sig fram på stigarna igen.


Ha en fortsatt bra påsk.


Dagens Umeåväder: + 5 grader och molnigt.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards