Direktlänk till inlägg 11 juli 2010

Den första sommardagen på Holmön

Av Jeanette Johnsson - 11 juli 2010 19:51

  

Det har varit en riktigt somrig helg. Igår var vi ett gäng kollegor som satt på en uteservering och snackade och hade det allmänt mysigt. När jag gick hem var det en sådan där magisk julikväll. Solnedgången var otroligt vacker (men det blir ju aldrig lika bra på bild) och nästan alla stannade till på gång-/cykelbron och tog kort. Folk började prata med varandra. Det är lustigt vad lite sol, semestertider och en vacker solnedgång kan göra med mänskligheten. Det är härligt att leva när det är så här.


  

Idag, på min lediga söndag, satte jag klockan på halv sju. Det kan ju låta dumt. Men jag hade bestämt mig för att åka ut till Holmön som jag inte har besökt tidigare. För att hinna med båten var man tvungen att kliva ur sängen tidigt och det var det värt. Jag tog bussen till Norrfjärden och sedan Trafikverkets gula färja "Helena Elisabeth" ut till Holmön. Det var en brokig skara människor som stod på kajen och väntade. Umebor, turister, barnfamiljer, ungdomar... Men den konstigaste varelsen var en hund. Det såg ut som en blandning mellan en howawart och en tax. Ja, det låter för underligt, jag vet. Hela hunden såg ut som en howawart i färger, huvudet coh tjocklek på kroppen. Men så hade den korta korta ben som en tax. 


  

Holmön är Umeås svar på Koster. Även Holmön är ett naturreservat för sitt rika växt- och naturliv. Det var första gången sedan jag flyttade till Umeå som jag tog mig till havet, trots att det inte ligger långt bort. Nu förstår jag inte alls varför det har dröjt så länge. Havet är ju alltid underbart.

Jag kan sammanfatta mitt första intryk av Homön så här; vackert, stenigt, väldigt mycket blommor, hav, lantliv och äkta sommarkänsla.


  

Jag tog en promenad till Berguddens fyr som är K-märkt. Där satt jag en stund på stenarna och läste. När jag skulle därifrån följde jag en vandringsled genom skogen. Det var det dummaste jag gjort på länge. Där bodde fem miljoner myggor och knottor. Det resulterade i alla fall i att jag fick motion; jag gick snabbare och snabbare för att komma utfrån skogen och bli av med de vidriga små odjuren.


  

Bortsett från myggen, som jag glömde så fort jag kom ut till havet igen, så har det varit en helt fantastisk dag. Det är en riktig lantidyll ute på Holmön; röda trästugor och ängar fyllda med all världens blommor. Jag vet inte hur många som bor där (men jag vet att skolan nyss lade ner på grund av för få barn) men som många öar så är folkmängden mycket större under sommartid.  


  

Solen tog ganska mycket där ute och det resulterade i att jag har väldigt snygga ränder på ryggen eftersom jag har gått med ryggsäck hela dagen.  Det känns verkligen bra att ha utnyttjat det fina vädret i helgen. Nu jobbar jag tio dagar i sträck och det är ingen som vet om det fina vädret håller i sig tills efter det.


Dagens Umeåväder: + 26 och sol 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette Johnsson - 26 oktober 2013 12:50

  Hej, Rubriken, snö ovh en leende bebis, visar vad som just nu gör mig väldigt glad. Livet som mamma är härligt och förvirrande. Att få se Milton le och utforska den nya världen som han kommit till är fantastiskt. Men det är verkligen en ny vär...

Av Jeanette Johnsson - 7 oktober 2013 18:38

  Hej, Nu har vi varit hemma från sjukhuset i lite mer än en månad. Den här bilden är från kvällen när vi kom hem. Då var han inte stor. Nu väger han snart fem kilo och känns som en "riktig bebis". Innan var han så smal och liten, det kändes som...

Av Jeanette Johnsson - 21 augusti 2013 17:25

  Nu är han född, vår älskade Mr. Pytteliten. Sex veckor för tidigt kom han. Det var väldigt oväntat at han skulle ta sig ut så tidigt. Jag var snarare beredd på att få gå över tiden och bli så stor så att jag knappt kunde röra mig. Men jag blev i...

Av Jeanette Johnsson - 11 juli 2013 21:48

  Jag har åkt så långt vägen går. Ja, ända tills det blev stopp. Här slutar nämligen vägen. Jag har hamnat i Ammarnäs. Jag bevakar filmfestivalen, med dokumentärfilmer, med det passande namnet "Far far away".     Det är vackert här, som på ...

Av Jeanette Johnsson - 9 juli 2013 17:02

  Veckan i södra Sverige avslutades med en tur till Styrsö i Göteborgs skärgård.     Jag och min vän Petronella sov en natt på ett vandrarhem där.     Så här fint låg vandrarhemmet, inbäddat i grönska. Precis som på många öar så finn...

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards