Alla inlägg den 4 augusti 2011

Av Jeanette Johnsson - 4 augusti 2011 12:33

   Arbetsplatser ser väldigt olika ut. Just nu, här i Vilhelmina, har jag det ganska bra. Jag har ett stort kontor för mig själv. En dörr som jag kan stänga så att det blir lugnt och tyst. På redaktionen i Umeå hade man tryckt in sex medarbetare på den här ytan. Minst. Dessutom är det radio, tv, telefoner som ringer, folk som pratar och många andra ljud där. Här är det tyst och skönt. Men det finns dom som har det bättre.


Pojkvännen jobbar på fjället i Norge. Och har fantastiska vyer utanför fönstret.


   Vad sägs om det här?


   Forsen ligger repcis utanför jobbet. Jag står bara några få meter från ingången till byggnaden.


   Snön ligger fortfarande kvar medan vattenfallet brusar bredvid.


   Gullbräckan är fin. Den har varannat gult och varannat grönt blomblad. Den är väldigt liten, betydligt mindre än den ser ut att vara på bilden.


   Fjällbjörkarna sträcker sig knotiga längs fjällen.  


Ja, det är fint på Krutfjellet. Men det är klart skönheten har sina brister också. Som här om dagen, efter en veckas intensivt regnande, så blev det ett jordras och delar av vägen spolades bort. Samma natt hade vattnet, med stor kraft, forsat in i källaren och sedan ut igen.


Ja, på vintern när det är snöstormar stängs vägen ibland. Så då går det inte att ta sig till jobbet alls. och det kommer enorma mängder snö. Och på sommaren kan det vara så kallt att långkalsonger och mössa krävs. Ja, ibland kan ett kontor i en tätort vara ganska skönt att ha. Men lika vackert som på fjället kan det aldrig bli.


Dagens Vilhelminaväder: Moln, och lite solglimtar ibland, och + 18 grader. 

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards