Alla inlägg den 10 augusti 2011

Av Jeanette Johnsson - 10 augusti 2011 11:47

Hej,

Jag har ett ganska stort område att bevaka, större delen av Västerbottens inland. Så det blir en del bilåkande. Jag bor halvt i Vilhelmina i sommar och halvt hos pojkvännen i Joesjö utanför Tärnaby. Eller det var så det var tänkt i alla fall. Men de sista tre veckorna har det varit betydligt mer jobb i Tärnabytrakten. Och det har jag inget emot, här har jag ju de fina fjällen precis utanför fönstret och fint sällskap också, förstås. Ja, det är härligt här. Se själva.


   Här är Jovattsån, precis vid Robins och hans familjs postlådor. Den utsikten har man inte när man hämtar posten på så många ställen.


   Vi har grillat två gånger nu i sommar här på gården.


   Precis som på andra gårdar så har de sin egen hässja. Men, som för så många, så är den mest för traditionens skull. För att det ser mysigt ut.


   För någon vecka sedan var det fiskefestival i Tärnabytrakten. Nästan varenda by hade sin egen kväll med fika och lite fiskeinformation. Här har Joesjöborna, och turister, samlats nere vid en av sjöarna för lite äkta norrländskt kokekaffe och väldigt gott bröd.


   Det var en fin kväll.


   En kväll nere vid Jovattsån, precis nedanför Robins stuga.


   Den här fågeln, och dess artfränder, har trippat omkring mycket utanför fönstret. Men jag har inte kunnat luska ut, varken genom fågelböcker eller internet, vad det är för en sort. Men den röda stjärten känns väldigt utmärkande.  


   Förra helgen var vi ute och plockade kantareller. Så sedan dess har det varit kantarelltoast nästan varje dag. Härligt. Igår var vi ute och plockade lite blåbär och hjortron också. Men hjortron var det väldigt ont om. Och de få som fanns var inte riktigt mogna än. Men vi lyckades få ihop lite till filen i alla fall.


Just denna vecka är det varannan dag som gäller. Varannan dag i Joesjö och varannan dag åt Vilhelminahållet. Så nu ska jag snart vända mot Vilhelmina igen, för att redan i morgon kväll åka tillbaks till Joesjö. Det är tur att det är en trevlig bil.


Det märks att det går mot höst nu. När jag åkte från Vilhelmina igår vid klockan nio på morgonen så var det bara + 5 grader.


Dagens Joesjöväder: Ena stunden regn, andra stunden solsken, + 10 grader 

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards