Alla inlägg den 11 oktober 2009

Av Jeanette Johnsson - 11 oktober 2009 20:43

I kväll sänds dokumentären om Hagamannen. Det var mannen som satte skräck i en hel stad, Umeå. En helt vanlig man med fru och barn ägnade sig under flera år åt att våldtaga oskyldiga kvinnor. Det skedde främst i stadsdelen Haga. Det ska bli intressant att se dokumentären om detta ohyggliga. Jag hoppas att den är bättre än dokumentären om banrflickan som bara var ett enda gottande i andras tragedi.


Jag minns när de grep Hagamannen. Jag bodde i Skellefteå då och tyckte att Hagamannen kändes ganska närvarande. Inte på det sättet att jag var rädd för att utsättas för honom. Men jag hade vänner som i sin tur kände folk som visste vem han var. Alla sade samma sak; han kan inte vara en våldtäktsman. Men det är ju det som är det otäckta med de här människorna som gör de grova brotten mot andra människor; man kan inte se det på dem, de ser ut och beter sig oftast som vem som helst.


Den senaste månaden har det varit några våldtäkter i Umeå. De har skett både utomhus och inomhus. Några falska anmälningar har det varit också har polisen kunnat konstatera efter noggranna utredningar. Även om det har hänt i Umeå igen så är jag inte rädd. Dels för att det inte verkar vara samma människa vid de olika tillfällena (utan oftast någon som är bekant med offret) och dels för att det inte har skett nära där jag bor. Men det är klart att om jag skulle vara ute och gå ensam sent på natten (det har inte skett ännu) så skulle jag vara försiktig och gå där det är upplyst. Men det skulle jag göra även i lilla Värnamo.


Jag såg reprisen av Skavlan idag eftersom jag missade det i fredags när jag var på Marie Boines konsert. Anders Borg var med där och sade att han bodde i en studentlägenhet på veckorna och på helgerna åkte hem till familjen. Menade han på riktigt att han bodde i en studentlägenhet? Eller var det bara som en studentlägenhet? För studentlägenheter är svårt att få till och med för studenter och det beror på två saker; 1) Det krävs att man visar upp intyg på att man har kommit in och går på en utbildning 2) Det är långa köer på de billiga lägenheterna.

Skulle det visa sig att en minister i regeringen, som lär ha hög lön i förhållande till de flesta arbetande svenskar och ha en hel förmögenhet i jämförelse med en fattig student, har en studentlägenhet så anser jag att det vore skandal. Det finns en anledning till att studenlägenheterna är tänkta för just studenter. Ska en av Sveriges högsta politiker bo i en liten billig lägenhet, som har råd med mer, när studenter tvingas bo i dyrare lägenhet för att det inte finns några billiga kvar? Den stackars studenten har knappt råd med mat eftersom hyran är så hög. Det är skandal om det är så att Anders Borg faktiskt bor i en studentlägenhet! Frågan är hur han har nästlat sig in? Räcker det att vara finansminister? Förmodligen. Jag antar att han inte har skrivit in sig på en kurs på universitetet bara för att ha rätt till lägenheten.


Nu är det snart dax för dokumentären om Hagamannen. Lev väl i höstsolen.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards