Alla inlägg den 18 oktober 2009

Av Jeanette Johnsson - 18 oktober 2009 17:46

Här kommer en liten rapport från Umeå en helt vanlig vecka i Oktober. Som vanligt händer det alltid massa saker här. Det har varit möte med EU:s näringsministrar. Så Maud Olofsson och de andra delegaterna var här tillsammans med norrlands alla poliser. Utanför Scandic Plaza, där de bodde, var det förbud att stanna under veckan och poliserna stod hela tiden i vakt. I torsdagskväll åt de på en av restaurangerna på universitetsområdet. Jag var på en föreläsning med frilansjournalisten Terje Carlsson på kvällen. Han visade en film från Hebron i Israel/Palestina och hur läget där ser ut. Sedanm var det frågestund. Oerhört intressant. Tänk att få byta jobb med honom. Vad inspirerande att få se den verkliga världen. Men nu kom jag bort från ämnet. När föreläsningen var klar och jag skulle gå hem i mörkret så behövde man inte vara rädd i alla fall. Det var poliser och polisbilar överallt på universitetsområdet och i luften cirklade till och med en polishelikopter. Så säkerheten var jättestor.


Förutom det så har svininfluensan kommit upp på tapeten igen. Västerbotten är värst drabbat i Sverige just nu. 87 fall finns det här enligt smittskyddsinstitutet. Det innebär att 33,8 personer är drabbade per 100 000 invånare. Inte så mycket. Men ändå mest i Sverige per invånare. Men det finns ingen, som jag känner, som oroar sig direkt för att drabbas. Jag tycker att det verkar vara som vilken influensa som helst så länge man inte är sjuk sedan tidigare. Att Västerbotten ligger så högt beror på att ett gäng ungdomar (nåja, mer än ett gäng, de var runt 1000 ungdomar om jag förstod det rätt) var på innebandyläger. Sedan spreds influensan kanonfort. Flera skolor i Skellefteå och även en i Vilhelmina har in princip varit helstängd denna veckan. Men förutom barnen verkar ingen direkt ha drabbats. Statsitiken visar också att nästan alla drabbade är mellan fem och 14 år. Sedan är det 0-4 år och 15-39 åringar som har drabbats. Men i princip ingen som är över 40 år. Alla som bor i Västerbotten har fått brev hem om hur och när vaccineringen ska gå till. Vi studenter ska vaccineras på universitetet och som det ser ut nu kommer de första "vanliga människor" att få börja vaccineras i början av december. Men riskgrupperna har de börjat med nu.


Sedan är nöjet på topp här. Lillbabs har haft show i en vecka. Hon har bland annat besökt dagverksamhet för de som har hamnat snett i samhället. Hon verkar vara en god människa. I tidningarna skrivs det förstås mycket om Team Pontare från Lycksele (som enligt min mening är klart bäst på Körslaget). På tal om Körslaget är det någon som vet om det är High Chaparral som visas före och efter reklampauserna precis. När de säger "Körslaget presenteras av..." Det känns som att det måste vara High Chaparral. Sedan skrivs det mycket om Idol där tre personer kommer från Västerbotten; Tove, Erika och Rhabi (heter han så?). Det kan hända att någon av dem åkte ut i fredags, jag hänger inte riktigt med i Idol. Men det är kul att Västerbotten är uppe på tapeten lite överallt.


Och som vanligt skiner solen här i Umeå. Ingen nytt på den fronten som tur är.

Av Jeanette Johnsson - 18 oktober 2009 11:52

  


Jag älskar den här staden. Solen skiner nästan alltid, människor är så trevliga och det är en perfekt blandning av lugn med den härliga naturen och energi med alla föreläsningar, teaterföreställningar, shopping och annat som erbjuds i norrlands största stad. Dessutom är det så inspirerande att få vidareutbilda sig. Varje dag lär jag mig nya saker som jag har nytta av och jag inser mycket jag har saknat det under tiden som jag bara traskat runt i nya hjulspår. Ja, jag saknar inte regnet, slasket och den enorma stressen som finns söderut. Jag säger som tjuren Ferdinand; "jag trivs bra här".


Det är också väldigt kul att lära känna nya människor. De i min grupp i klassen är jättehärliga människor som jag verklgien tycker om. I fredags hade vi en heldag tillsammans. Först seminarium, sedan grupparbete som en fredagseftermiddag inte var jätteeffektivt. Men kul hade vi när vi kom in på filosofiska diskussioner som t.ex. om sköldpaddan eller haren kommer först i mål. Det var mycket skratt. Efter ett tag gav vi upp pluggförsöken och gick på EPP (efter-plugget-pub) och då beslutade vi oss för att gå ut ihop. Så vi umgick från tio på morgonen till två på natten och det var bara så otroligt kul hela dagen.


Eftersom jag trivs så bra här och nu har kommit in i pluggandet så har jag bestämt att jag stannar under vårterminen också. Det gäller att passa på att plugga när man kan. Så jag ringde till jobbet i veckan och sade att jag vill vara tjänstledig i vår också. Känns bra att ha lite längre tid på mig för att utforska Umeå på allvar och ha tid att utreda mina egna tankar och drömmar för att skapa en framtidsplan; en livsplan.

Så jag blir kvar i underbara underbara Umeå.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards