Av Jeanette Johnsson - 24 november 2012 18:21

Hej,

Hoppas att ni har det bra i vintermörkret allihop. Även här i norrland är det rejält grått och trist, även om det ligger lite snö på marken. Har regnat, varit plusgrader och glashalt i veckan. Men man får gratis halkkörning varje dag och lär sig.

Nu har vi flyttat in i huset (som vi hyr) och trivs jättebra. Det är väldigt mycket mer plats än vi är vana vid. Vi kan till och med lyxa till det så att Robin har ett musikrum för alla instrument och inspelningsgrejer. Jag har ett stort kontor - där kommer jag få plats med mycket pärmar, böcker och pysselgrej. Här tillbringar jag mycket tid när jag är hemma, antingen med rättning av skolarbeten eller för att skriva artiklar. Och i garaget får båda bilarna plats. Det är lyx och så är det förstås praktiskt att ha två bilar som inte är allt för stora.

I början var det lite spartanskt möblerat. En uppblåsbar madrass blev myshörna vid tv:n. Men det fungerade jättebra. Nu har soffbordet och soffan, från Ikea, kommit. Efter hand när vi hinner (det är inte så ofta) så packar vi upp. Med lite tur så kommer det upp gardiner i helgen. Och snart så är det dax att sätta upp adventsljusstakarna, det ser jag verkligen fram emot - ljus kom till oss.

Det är verkligen fullt upp nu. Är "ledig" en dag i veckan, då försöker jag att skriva artiklar och göra intervjuer. Resten av veckan jobbar jag på skolan som svenskalärare för klass 6, 7 och 8. Jätteroligt och inspirerande. Kvällarna går mest åt till att rätta elevers skolarbeten och planera lektioner. Sedan vill jag få in ridningen och fixa hemma. Mer tid finns det inte i veckan. Sanningen att säga så finns det inte tid till det ens. Ibland skulle dygnet behöva ha fler timmar.

Men det viktigaste är att livet känns väldigt bra ändå. Och när jag hinner försöker jag ta promenader. Tänkte köpa längdskidor också (någon som har begagnade som ni vill sälja?) så jag kan åka lite nu i vinter. Så här ser det ut på vägen en bit bortanför där vi bor. Ja, vi ser fjällen (och Jovattsån) från köksfönstret också.

Kram allihop.

Dagens Tärnabyväder: + 1 grad och snöfall.

Av Jeanette Johnsson - 29 september 2012 12:26

Nu är hösten här i Tärnaby. Löven lyser som guld när solen är framme.

Några av grannhusen. Fantastiska färger som naturen kan skapa.

Det är verkligen vackert.

Jovattsån i höstljus.

Ja, det har varit några morgnar med frost. Men det har inte varit många minusgrader än.

Ryfjället förändrar sitt utseende från dag till dag. Det är fantastiskt att vakna på morgonen med den här utsikten.

Eller den här. Nu när det har kommit snö på fjälltopparna så liknar Ryfjället en mäktig havsörn med vitt huvud och mörk kropp.

Ha det bra och njut av höstsolen (när den visar sig) och den klara friska höstluften.

Kram

Dagens Tärnabyväder: Moln och + 6 grader

Av Jeanette Johnsson - 29 september 2012 11:41

Hej,

I början av september var jag på besök nere i södra Sverige. Som vanligt var det en förvåning över vädret. Här i Tärnaby hade det varit den första natten med minusgrader när jag åkte. När jag kom fram till Strömstad var det sommar.

Kusinsonen Eskil hjälpte pappa med att bygga huset.

Bra att han håller ordning på allt.

1 september gifte sig två vänner från Värnamo. Bröllopet hölls på vackra Toftaholms herrgård och bröllopsparet med sina två döttrar anlände i båt.

Hela familjen samlad.

De var så vackra.

Framåt kvällen var det förstås dax för bröllopsvalsen men sedan släppte de loss i en bugg.

Jag var i Göteborg nästan en hel vecka. Intervjuade lite olika intressanta personer och träffade vänner. Perfekt att kunna kombinera jobb och nöje. Jag, Petronella och Anna som delade lägenhet i Värnamo en tid passade på att träffas.

En dag tog vi båten från Saltholmen och ut i skärgården.

Vi klev av på Styrsö.

Härligt att andas in havsdoft.

Veckan avslutades med familjen hemma i Dalstorp. Vi åkte ut till Torpa Stenhus. Mormor står och kikar in genom ett fönster.

Eskil tyckte att det var roligast med båten.

Söta fina lilla Eskil. Det blev ganska många bilder på honom.

Hela gänget ute på promenad.

Fina mormor och fina kusin Emilie.

Lekplatsen var ett populärt nöje.

Här i Tärnaby rullar livet på. Mycket jobb och annat skoj som händer. Ta hand om er.

Kram

Dagens Tärnabyväder: + 6 grader och moln

Av Jeanette Johnsson - 25 augusti 2012 18:31

Hej,

Denna sommaren har mest bestått av jobb för mig. I perioder har jag delat min tid mellan två ställen till och med. Så någon lugn och ro har det inte varit. Och inget vidare väder heller. Molnigt eller regn och runt 10-12 plusgrader varje dag. Förutom förra veckan, då var det strålande sol och upp emot 30 grader varmt. Underbart! Jag jobbade på förskolan hela den veckan och vi var ute hela dagarna. Vilket privilegium; vackert väder, underbara barn och väldigt fina kollegor. Det kändes verkligen inte som ett jobb utan var bara jättekul.

Nu har sommarvikariaten tagit slut och det är lite lugnare på jobbfronten denna veckan. Vad händer då? Jag blir sjuk. Har varit dunderförkyld hela veckan och jättematt. Minsta lilla ansträngning har gjort mig jätteyr. Men det går ju över i alla fall. Jag tror ingen i 2000-talets Sverige har dött av en förkylning och det lär inte jag göra heller.
Men jag hade ju planerat att göra lite annat än att ligga och se på dvd denna veckan. Jag hade tänkte att tillbringa en hel del tid i fjällen, kanske plocka lite bär och svamp, rida så mycket jag hann... Ja, det blev inte så mycket med det.

Jag tänkte passa på att sammanfatta sommaren. Björklöven (ja, det finns i princip inga andra träd här) börjar växla i gult nu och i natt var det nästan frost. Så snart är hösten här på allvar och sedan kommer vintern väldigt snabbt.

När jag började att titta på bilder från sommaren så syns det inget av det dåliga vädret. Men sanningen är väll den att man tar inte så många kort när regnet öser ner utanför fönstret. Och även om jag har jobbat mycket så har vi hunnit med en del utflykter Robin och jag.

En vacker kväll åkte vi upp på Laxfjället.

Jag tog en promenad längs Tärnaån.

Ett snabbt stopp vid Syterbäcken när jag for förbi.

En söndag var vi och vandrade på södra Storfjället.

Här, och på många andra ställen i fjällen, växer Rosenrot. Det är väll en av de naturmediciner som säljer mest, om jag förstått det rätt, den har uppiggande egenskaper och namnet har den fått av att roten luktar som rosor.

En vy från samma dag på södra Storfjället. Hittade ett fint renhorn här i närheten som jag tänkte skapa något med, ska bara komma på hur det är bäst att göra först.

Nordisk stormhatt är en av mina favoritblommor här på sommaren. Den växer nästan överallt i fjällvärlden. Men det gäller att vara uppmärksam för det är en av Sveriges absolut giftigaste växter.

De här gula blommorna är jag också väldigt förtjust i. Men jag har glömt deras namn nu.

De gamla ladorna och blommorna ser så idylliskt ut ihop. Här är ett fält i Ström, nära Joesjö.

Utsikten från vår balkong.

En kväll var vi uppe på Lillfjället. Här finns det en brevlåda om någon blir hemskt sugen på att skicka ett kort mitt uppe på fjället. Hur ofta brevlådan töms är väll en helt annan sak...

Hästarna är på sommarbete ute i Bäcknäs och där är så vackert.

Vägen ner från Ängesdal till Tärnaby.

Ännu en vacker lada, nära Tärnaby.

När det blommar för fullt så är det jättevackert. Här är ett praktexempel av en orkidée.

Att jobba som journalist kan vara ett priviligeium. Jag var bland annat på SM i swampsoccer, eller träskfotboll som det också kallas, i Storuman.

Och jag fick bevaka riddarspelen i Lycksele. Häftigt.

Vi har gjort en egen lampa i sommar också. Kul att göra lite egna saker.

En fin och varm kväll i Tärnaby förra veckan.

Hoppas att ni har haft en lika bra sommar och att det fortsätter med en fin (och solig!) höst.

Dagens Joesjöväder: Ömsom sol, ömsom regn och mellan + 8 och + 12 grader

Av Jeanette Johnsson - 25 augusti 2012 18:20

För några veckor var mamma på besök. Det var hennes första möte med den svenska fjällvärlden och hon verkade, precis som min moster och hennes man, tycka att det är oerhört vackert här. Och det är det! Jag bor och lever i en magiskt vacker värld, både sommar och vinter.

Även mamma fick följa med på ett besök till Ruttjebäcken.

Jag tycker verkligen om det stället. Det är fascinerade att gå där mitt i naturens skapelse. För de vackra små hålorna i berget är skapade av naturen själv, av sten som har rullats i vattnet, något så vackert kan ingen människohand skapa.

Även omgivningarna runt omkring Ruttjebäcken vid Rönäs och Tängvattnet är verkligen vackra. Här syns den vackra blomman Torta i förgrunden.

En dag när mamma var på besök tog vi en tur till Norge och tog oss upp en bit på ett fjäll. Här står mamma i snön, vilket hon tycket var väldigt häftigt eftersom det i södra Sverige fortfarande är full sommar - i alla fall vissa dagar. Men här har snön inte hunnit smälta på alla ställen i fjällen och snart kommer det kanske ny snö.

Ja, det var inte så långt från civilisationen. Vi såg vägen och bilden där nere. Men att komma upp en bit och sitta på fjället och fika är alltid härligt ändå.

Utsikten uppe på Laxfjället hann vi visa också.

Dagens Tärnabyväder: Ömsom sol, ömsom regn och  växlar mellan + 8 och + 12 grader.

Av Jeanette Johnsson - 21 augusti 2012 12:28

Hej,

Det har varit fullt upp i sommar så jag har varit dålig på att uppdatera bloggen. Framförallt så har jag ägnat sommaren åt att jobba. Jag har verkligen haft varierande arbetsuppgifter då jag varit på tre ställen: Västerbottens-Kuriren, förskolan och hemtjänsten. Men lite annat har jag hunnit med också.

I mitten av juli var det finbesök från södra Sverige, då var min moster och hennes man här. Vi hade några riktigt fina dagar.

Bland annat var vi uppe på Atoklimpen, samernas heliga berg. Tyvärr var inte vädret det bästa denna dag. Men det är härligt att komma upp på fjället i alla fall.

Erland och Robin tog sig ända upp till toppen. Jag och Maggan stannade lite längre ned. Tyvärr har jag inte full balans i knät ännu efter slalomolyckan. Men det gör i alla fall inte ont längre och det är bra.

Snön finns det inte i Strömstad 17 juli - då pågår bad- och båtsäsongen för fullt på västkusten.

En annan dag tog vi oss till vackra Ruttjebäcken.

Vi satt och fikade vid forsen.

Det turkos vattnet kommer upp i från fjället och här har "skålar" formats av att stenar snurrar runt i vattnet och slipar berget.

Det är mäktigt vid Ruttjebäcken.

Och gick sedan en bit upp mot fjället.

Här växer det mycket orkidéer.

Någon som blir sugen på att komma upp? Ni är välkomna vare sig ni vill åka skidor på vintern eller vandra i fjällen på sommaren.

Dagens Tärnabyväder: Regn och + 13 grader.

Av Jeanette Johnsson - 5 augusti 2012 15:00

En lördag i juli åkte jag och Robin över till Norge. Det måste vara en av världens vackraste länder. Det blir magiskt när fjäll möter hav.

Vi började med att besöka en grotta som låg ganska nära Mo i Rana. Så här vacker var utsikten där upp i från.

Vi hade tänkt att ta os ut till Svartisen, Norges näst största glaciär. Men båten hade precis gått och nästa gick inte förrän efter flera timmar.

Så vi kollade bara in det vackra området och får ta en utflykt till Svartisen en annan dag.

Vi tog lunch i Mo i Rana innan vi for vidare mot kusten.

Här har vi kommit ut mot havet. Tyskarna hade ett försvarsområde just här under andra världskriget. Idag är det omvandlat till ett museum.

Vilken vacker utsikt de hade tyskarna från sina bunkrar.

Här har vi kommit ut till en av de små fiskebyarna.

Ja, vi hade verkligen en härlig tur.

Sådana här vyer såg vi hela tiden från bilfönstret.

Här har vi kommit till ett så fantastiskt litet samhälle.

Tänk att bo så här.

Att få se både fjäll och hav varje dag borde ju vara det ultimata.

Det är mäktigt.

Jag kan nog aldrig få nog av Norge - det perfekta resmålet både för korta och långa semestrar. Okej, det finns en nackdel med Norge: att allt är så dyrt.

På den här stranden fikade vi på vägen. De norska stränderna är så fina med sin ljusa mjuka sand.

Dagens Tärnabyväder: Moln och + 8 grader förmiddag, sol och + 15 grader eftermiddag.

Av Jeanette Johnsson - 22 juli 2012 18:37

Så var vi hemma igen, i Tärnaby och Joesjö. När vi kom tillbaks från södra Sverige, lagom till midsommar, så hade björkarna slagit ut och några blommor hade börjat komma upp.

Så jag passade på att plockade den första buketten med vilda blommor och många fler har det blivit efter det.

Under midsommarhelgen, när det var strålande väder här uppe i fjällvärlden, passade vi på att packa upp vårt nyinköpta växthus och förbereda för en gräsmatta. Det blev en trädgårdshelg helt enkelt.

Vid den tiden gick renarna och dess kalvar omkring på åkrarna här nära husen. Det var så mysigt. Nu har de flyttat upp till fjälls.

Dagens Joesjö/Tärnabyväder: + 10 grader och växlande väder: sol, regn och moln.