Alla inlägg den 9 augusti 2008

Av Jeanette Johnsson - 9 augusti 2008 12:06

Nu har jag haft fem dagars semester. Det är nästan halvtid på mina två veckors ledighet med andra ord. Jag har i alla fall utnyttjat dagarna till max. Gick upp vid sex i måndags morse och tog tåget till Göteborg. Jag kan ju konstatera att jag måste ha gjort något dumt för gudarna har planerat riktigt dåligt väder när jag har semester. Jag minns hur det var på min lediga vecka i Skellefteå i juni; ösregn, blåst och bara några få plusgrader. Vantarna åkte på vid morgonpromenaderna med hunden. Det var inte riktigt lika kallt i måndagsmorse men regnet var tillbaks med besked. På en dag kom det lika mycket regn som det normalt gör på en månad. Jag gick med kompisar i Göteborg och på en halv minut var vi blöta innifrån och ut. Sedan gick vi in och fikade, vi hann torka till men gick ut och blev lika blöta på några sekunder. Snart blev det komiskt när det där pågick en hel dag. Jag och Petronella tittade på varandra där vi stod som två dränkta katter med håret hängande och kläderna klistrade vid kroppen. Det var nog en syn. Vi kunde inte annat än att skratta. Dessutom varnad SMHI för att det skulle bli betydligt värre än så i veckan. Det lät som att det skulle bli riktiga monsunregn över västsverige. Riktigt så illa blev det inte som tur var.


Tisdagmorgon var det upp tidigt och iväg igen. Då bar det av till Grebbestad med vännerna. Kom hem igår, fredag. Jag kan ju inte påstå att vädret där var lysande heller. Men det har inte varit lika dåligt som befarat. Vi bodde i en lägenhet precis vid Strandpromenaden, några få meter från hamnen. Det var underbart att vakna på morgonen och känna havsdoften tränga sig in i själen tillsammans med doften av nybakta bullar från caféet under oss. Vi var fem kompisar och vi levde verkligen ut kustlivet (bortsett från att sola och bada då); kollade på båtarna, åt räkfrossa, spelade minigolf, köpte rökt makrill i den lokala fiskbutiken, åt glass, mumsade i oss langos och njöt av folkmyllret i den idylliska sommarorten.


I fredags morse bar det av till mamma i Dalstorp. Sedan åkte vi tillsammans och såg Mamma Mia på Scandinavium. Det var jättekul att ha sett den och Abbalåtarna är ju verkligen fantastiska klassiker.

Nu är det några timmars lugn och ro innan det är dags att ge sig i väg igen. Då är det dags för en kväll med hästgänget. Vi är sex tjejer som umgicks nästan jämt under grundskoletiden; vi gick i skolan ihop och sedan tillbringade vi våra timmar i stallet. En del av oss har inte setts på tio år nu. Men i kväll ska det pratas minnen, skrattas och berättas vad vi har gjort med våra liv sedan dess. Det ska bli så oerhört kul.

I morgon, söndag, är upp och i väg igen. Nu är det Trosa som gäller i några dagar. Som sagt; jag ser till att få ut max av mina lediga dagar. Det där med att ta det lugnt och vila upp sig inför hösten och vintern får man göra en annan gång.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards