Alla inlägg den 3 februari 2009

Av Jeanette Johnsson - 3 februari 2009 15:54

Nio dagars ledighet i rad. Det är knappt jag kan tro att det är sant. Men dagarna går alldeles för fort. I dag har jag bara tagit det lugnt. Jag och Musta (hunden) var ute på en förmiddagspromenad längs Skellefteälven. Båtarna ligger översnöade och älven är det is på. Det är roligt med den här staden är att folk rör mycket på sig. Vilken tid på dygnet man än är ute så möter man skidåkare, löpare, personer som håller på med power walking med flera. Jag har tänkt på det förr, invånarna här känns häslosamma - de gillar utomhusmotion.

Jag och Musta blev omåkt av äldre damer med sina sparkar. Sparkar! Det har jag inte sett söderut på många år. Men det är ju sällan man ser snö ens i mina hemtrakter i Småland. En annan sak som jag reflekterade över var en skolklass som hade längdskidåkning på schemat. Undra om eleverna i Götaland någonsin åker skidor i skolan nu för tiden? När jag var barn fanns det ju mer snö. Då minns jag att vi åkte skidor ibland. Men för min del slutade det alltid i kaos, skidorna for åt ena hållet och jag åt det andra. Nej, längdskidor har aldrig varit min grej men jag önskar att jag hade lärt mig det bättre. Jag tror att det är kul och en riktigt bra motionsform. 

Av Jeanette Johnsson - 3 februari 2009 15:46

Det var en riktigt skön helg i Gävle. Jag och kusinen tog det lugnt; var på Waynes Coffee House och såg på bio bland annat. Det var mitt första besök i Gävle. Det enda som jag visste innan jag kom dit var att Brynäs kom här ifrån, Gevalia tillverkas här och förstås att julbocken brinner varje år. Men nu vet jag mer. Det är en gammal militärstad och delar av militärens gamla byggnader tillhör nu högskolan. Rätt i genom Gävle rinner gavleån och utmed den finns vackra gamla hus (påminner lite om i Trosa). Gävle har också en del museum, bland annat traktormuseum och pelargonmuseum. Just de museumena lät ju inte så upphetsande. Men de har också ett före detta fängelse som har bevarats som det såg ut förr. Det lät riktigt intressant. Sedan fick jag lära mig att Läkerol tillverkas i Gävle. Man lär sig mycket på en helg.

Av Jeanette Johnsson - 3 februari 2009 14:38

Nu har jag kommit till norrland och äntligen får jag höra knarret under skorna. Knarret som uppkommer när vinterstövlarna och snön möts. Resan från Gävle till Skellefteå var oerhört vacker. Den kritvita snön hängde på granarna. Solen skapade miljontals små diamanter som glittrade i snön på ängarna. Med snö, kyla och sol trivs jag som bäst. Den här bilden är tagen under förmiddagspromenaden idag i Skellefteå.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards