Alla inlägg den 17 februari 2009

Av Jeanette Johnsson - 17 februari 2009 19:37

Har ni sett tv-programmet "nya vädrets offer"? Om inte, så gör det. Måndagar 20.30 Där följer den samiska journalisten Samuel Idivuoma olika ursprungsbefolkningar och hur de påverkas av klimatförändringarna. I förra veckan var han på Grönland. Invånarna där berättade hur de i perioder svälter för att isen är så tunn så den går inte att köra på med hundspann på vintern och därmed får de svårt att jaga säl som de lever på. Utan jakten överlever de inte eftersom de lever så isolerat.

I går skulle jag ha sett. Men jag somnade nästan innan jag satt mig i soffan. Så jag fick se programmet på datorn under lunchen idag. Då var han på Alaska. Där blev stormarna så häftiga, och vattennivån hade stigit så mycket, att vågorna tog med sig stora delar av byn. Havet hade slukat flera hus. Invånarna inser att de måste flytta för att inte sköljas med i vågorna.

Det här är något av det bästa som jag har sett på länge. Man får se hur de vanliga människorna påverkas. De som verkligen måste vara i harmoni med naturen för att överleva.

Jag påverkas inte av rubriker som "isarna vid polerna smälter" eller " om x antal år är jorden x antal grader varmare". Men att se de här människorna frukta för sitt eget liv. Det är starkt. Att se konsekvenserna av det vi människor har gjort mot jorden, det är starkt.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards