Av Jeanette Johnsson - 4 april 2011 19:43

Just nu består Umeå av en enda gråbrun sörja. Det är så sorgligt att se de sorgsna snöhögarna som sakta smälter bort och de stora vattenpölarna som krigar sig fram på trottoarerna.

Vägarna är snöfria nu. Men gräsmattorna är ännu täckta, som här i Broparken, och på Umeälven ligger isen tjock men med ganska djupa lager vatten på sig.

Så här ska inte världen se ut. Låt pinan bli kort. När det väl börjat smälta så kan det få gå fort, för tristare än så här kan inget se ut.

Men jag har en tillflyktsort: jag tar bussen till fjällen, till fantastiska Joesjö.

Där ligger snön ännu djup och vit. Där har nederbörden kommit i snö den senaste månaden och det ser fortfarande så där drömskt och vackert ut.

Den här stugan syntes knappt bakom all snö.

Just nu är det nog mer snö än det varit på hela vintern. Vallarna är enormt höga. Det var precis att jag kunde se över dem på vissa ställen.

Så här glad blir jag av att se att det finns ställen som inte består av en gråbrun dimma. Länge leve snön.

Men det ska sägas att i ärlighetens namn så börjar det bli plusgrader även i fjällen. Jag som vill åka slalom en sista gång innan säsongen är slut. Vi får väll se hur det blir med det.

Dagens Umeåväder: Totalt igenmolnigt, + 3 grader, dimmigt och duggregn emellanåt.

Av Jeanette Johnsson - 28 mars 2011 18:33

I helgen har jag varit norrut. Nämligen i Arjeplog med två vänner som går samma skrivarkurs som jag. Dert var tio år sedan ungefär som jag var i Arjeplog sist. Så det var dax igen och då var det bara en snabb visit över dagen. Men den rosa kyrkan som jag mindes så väl var kvar. Arjeplog är inget speciellt stort samhälle. Cirka 3500 personer bor det i kommunen. Men på vintern dubbleras nästan invånarantalet eftersom det kommer testförare från hela världen som ska testa de nya bilmodellerna innan de kommer ut på marknaden.

Vi har haft en väldigt lugn helg; bott på vandrarhem, laddat batterierna och varit kreativa. Lördagen spenderades först på Silvermuséet, sedan blev det våffla (en dag efter våffeldagen) och så promenad runt i området. Arjeplog är fint med sina många sjöar och fjällen som vacker kuliss. Men jag har nog redan blivit lite patriotisk. Inget slår Tärnafjällen.

På lördagskvällen var det pyssla som gällde, det hade vi planerat sedan innan. Och vi lassade upp tidningar, pennor, lim, glitter, klistermärken, saxar och mycket annat i vandrarhemsköket. Sedan satte vi i gång och man blir lätt som paralyserad. Vi gjorde olika sorters klipp- och klistraböcker. Jag håller på med en bok med urklipp kring drömresorna som jag vill göra en gång i framtiden. Samlar på mig all information kring dessa länder och bilder och annat matnyttigt. Klockan två på natten slutade vi. Och sedan sov vi å andra sidan till tolv dagen därpå. Eller rättare sagt vi trodde att vi sov till tolv. I själva verket var klockan ett eftersom det hade blivit sommartid.

Så på söndagen blev det inte så mycket tid till att hitta på något eftersom bussen gick hem vid fyra. Men vi hann med ett besök på i glashytta på Norrskensglas och tittade på när glsblåsaren gjorde ripor. Sedan tittade vi på utsikten från Silverhatten.

Det är kul att se något annat ibland och framförallt så är det härligt att umgås med så fina vänner och kunna prata om allt mellan himmel och jord; lättsamt och svårt, glatt och sorgligt, djupa filosofiska tankar och Charlotte Perrelis skor. Det var en helg då vi laddade våra batterier igen. Härligt.

Dagens Umeåväder: Tveksam sol, men ändå sol, och +/- 0.

Av Jeanette Johnsson - 24 mars 2011 12:49

Hej,

Umeås gator består enadagen av djup gråtrist slask och nästa dag knagglig förädisk is. Och i fjällen råder full snöstorm, vägarna är avstängda. Då längtar man bort. Till medelhavet. Så jag och pojkvännen bestämde oss för att boka en resa.

Vi var överens redan från början om att vi ville till medelhavet; till sol, värme, hav och helst ett ställe där det går lätt att aktivera sig. Men det är ju ganska många ställen som går att välja på. Bland alternativen fanns Kalabrien i södra Italien och Dubrovnik i Kroatien. Men från början fanns även några grekiska öar med i tankarna, bland annat Halkidiki och Zakynthos. Men valet föll på Sicilien. En ö som verkar ha allt; gamla byggnader, kultur, dramatisk natur, hav, sol...

Så nu har vi bokat en resa i maj till staden Taormina. Staden hänger på bergskanten och man får ta linbanan ner till stränderna. I närheten finns också vulkanen Etna som vi planerar att ta oss upp på.

Plötsligt står man ut med slasket och blåsten. Det finns något riktigt härligt att se fram emot.

Här kan ni se en vy från Taormina.

Kram

Dagens umeåväder: Sol,  hård blåst och + 5 grader

Av Jeanette Johnsson - 14 mars 2011 19:23

Det har varit ännu en fantastisk helg. Kan inte vara annat när det är snö och sol och man befinner sig i fjällen. I helgen var det dags. Nu hade dagen kommit som jag gruvat mig för, men samtidigt längtat efter. Jag skulle ställa mig på slalomskidorna igen. Sist jag åkte, i Sälen i mars 2007, slutade det med att vänster ben bröts på två ställen. Så den sista erfarenheten var ju inte så lyckad. Och ju längre tiden gick desto mer skraj blev jag att åka ut för branterna igen. Men samtidigt har det funnits en längtan varje gång jag sett slalomåkare. Och nu var det alltså dags.

Visst, det var lite darriga benen i början och självförtroendet var väll inte på topp. Även den lilla barnbacken kändes brant och farlig under första åket. Men sedan lossnade det och så fantastiskt roligt det är med slalom. Ganska tidigt under dagen så körde jag fel och kom ut i störtloppsbacken. Det var ju inte riktigt meningen. Men oj, vad självförtroendet växte när jag klarade av det. Vilken stolthet. Då insåg jag att det satt faktiskt kvar någonstans i kroppen hur man gör. Och skidorna som jag hyrt var helt fantastiska. De svängde ju nästan av sig själva när man väl fått upp lite fart.

Jag längtar redan upp i backen igen. Och för alla er som åker utför så kan jag varmt rekommendera Tärnaby. Trots att det var sportlov så hade vi en del backar nästan för oss själva. De flesta håller till i grannen Hemavan. Det är ju ett så oerhört stort plus, en lyx, att nästan kunna ha backarna för sig själva och inte behöva stå i kö i liften. Det é bare å åk, som Ingemar Stenmark som startade sin karriär här, skulle ha sagt.

I vindskyddet här tog vi en paus för varm choklad och mackor. Och som ni ser, inte en människa syns till i backen nedanför. Jag längtar redan till nästa gång. För när jag nu har fjällen så nära så ska det då rakt inte dröja fyra år till nästa gång. Helst inte fyra veckor ens.

På söndagen när vi vaknade upp, i Joesjö, så var det strålande sol och rimfrosten på träden glänste. Jag var tvungen att gå ut och fota. Trots att jag bara drog på mig en kofta och ingen jacka så kändes det nästan varmt i solen när man ställde sig i lä. Och då stod termometern ändå på - 22 grader. Men framåt dagen blev det förstås betydligt varmare nu när solen var framme.

Vi utnyttjade även söndagen till fullo och tog en tur med skotern på fjällen.

En sådan här vacker dag var det förstås fler som var ute med skotrarna. En och annan på skidor passerade vi också. Men fjället är stort och det går alltid att hitta platser där tystnaden och det totala lugnet råder.

Dagens Umeåväder: +/- 0 och sol

Av Jeanette Johnsson - 8 mars 2011 20:52

Hej,

Det för några dagar sedan så vitgnistrande Umeå har förvandlats till en gråbrun sörja. En del säger att det är våren som är på gång. Ja, den är ju inte så mycket på gång att det syns några gräsmattor. In till husen ligger snön ännu ganska djup. Men asfalten har faktiskt börjat leta sig fram. Och snön är sorgligt brungrå och slaskig. Längs gångvägarna är det vattenpölar stora som hav och där det inte är enorma vattenmassor är det svallis som nästan är omöjligt att ta sig över. Nej, just nu tycker jag inte att världen är speciellt vacker.

Det gör ju att man sitter och drömmer sig bort. Kanske blir det en resa till Medelhavet senare i år. Resekataloger har beställts hem och fingrarna klickar sig lätt in på reseföretagens hemsidor. Just nu är jag mest inne på Italien och allra mest på södra Italien, området som heter Kalabrien. Kolla in det här så förstår ni varför.

Och ja, det här konstiga (nedan) följde med på köpet. Jag tror inte att det skulle sett ut så där. Så bry er inte om det.

"http://promo.solresor.se/blogg/solresor-bloggknapp.gif"

Solresor - Resor med charter, sista minuten, hotell och flyg"

Solresor - Resor med charter, sista minuten, hotell och flyg

Dagens Umeåväder: Sol och + 5 grader

Av Jeanette Johnsson - 6 mars 2011 10:55

I fredags var jag, Jennie och pappa och åkte hundspann. Vi utgick från Slussfors, mellan Tärnaby och Storuman. Det är en upplevelsesom jag absolut kan rekommendera. Så om någon vill göra samma sak så skickar jag med länken till företaget.

www.petterkarlsson.com

Petter Karlsson, som driver företaget ihop med sin fru Angela, tävlar själv. Bland annat deltog han på VM i år. Det är alltid skönt att veta att det är seriösa människor.

Vi hade en heldag. Turen började vid tiotiden på förmiddagen och då fick vi hjälpa till med att sela på hundarna. Vi gäster hade sex hundar i våra spann. Vi var två personer per spann, så båda fick testa att både köra och åka med. Det var inte helt lätt att köra. Gällde att bromsa mycket så att det inte gick för fort. Här är det våra vänner danskarna, som också var med på turen, som kommer körande.  Det är en skön frihetskänsla att se fjällen torna upp sig och bara glida fram över snön.

Lunchen bestod av lax och potatis som lagades till ute i det fria över öppen eld.

Samtidigt fick hundarna en välbehövlig paus.

Man är skönt trött efter en hel dag ute i den friska fjällluften. Det var inga problem att somna på kvällen sedan.

Dagens Umeåväder: Sol och - 1,5 grader.

Av Jeanette Johnsson - 6 mars 2011 10:12

Hej,

I veckan har jag haft pappa och min syster på besök. Vi har varit uppe i Tärnaby i några dagar. Kom dit på onsdagskvällen och redan när vi fick nycklarna till vandrarhemmet började vinden att ta i rejält. På natten utvecklades det till full storm.

När vi gick till frukosten, på Tärnaby fjällhotell, i andra delen av byn så var det bitvis riktigt hård vind. Men det var värt att ta sig dit och få en underbar hotellfrukost.

Efter frukosten var det lugnt en stund och vi gick ut på sjön och kollade in igloobyn. Jennie kröp in och kollade hur det såg ut inne i en igloo.

Från sjön fick man en fin vy över Ingemarbacken, Anjabacken och fjällhotellet.

Men väldigt snart såg det ut så här över sjön igen och både igloobyn och fjällen var försvunna i dimman och blåsten.

Men vid lunchen var det fint igen. Ja, ni förstår. Det var helt enkelt väldigt varierande. Stolsliften var stängd men några av de andra liftarna var öppna för de tappra skidåkarna. Själva gick vi runt och kollade i butikerna istället, åkte spark och tog det allmänt lugnt. Vi njöt av ledigheten. Och jag njöt förstås av att vara i fjällen; detta paradis på jorden. Fast det är ju ännu roligare att vara uppe i fjällen och inte i samhällena.

Jennie passar på att fota konstverket som isen har skapat längs med bergskanten på en av våra promenader.

Dagens Umeåväder: Sol och - 1,5 grader

Av Jeanette Johnsson - 17 februari 2011 18:10

Underbart. Fantastiskt. Härligt. Detär ord som beskriver hur jag känner för livet just nu. Och det är också ord som beskriver helgen som var. Och när jag mår som bäst så befinner jag mig ju nästan alltid i fjällvärlden och så var det även denna gång. I Joesjö rättare sagt.

Under lördagen tog jag och Robin en tur ut på södra storfjället med skotern. Och jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva allt det vackra utan att stapla superlativen på varandra. Det är som en helt annan värld där ute. Det är som att där ute, bland fjälltopparna och den kritvita snön, så finns livet på riktigt. Fast på ett annat sätt känns det som att stiga in i en saga och som att ingenting är verkligt längre.

Vi såg ripor som flög upp framför oss. Däremot var det inga renar så långt ögat kunde nå. Men det kan ju bero på att de inte är på fjället vid den här årstiden.

Här tog vid en fikapaus med varm choklad och mackor. Vi satt på renskinnet lutade mot fjällstugans vägg. Bortsett från ett gäng skoteråkare som drog förbi en bra bit nedanför så var det helt tyst och ensamt denna februarilördag.

Ja, där satt vi och njöt av livet (vi satt vid stugan som man ser i mitten av bilden). Ibland ska man bara njuta. Jag har ju varit väldigt dålig på det i perioder och bara sett måsten. Men nu känns det som att det vänder. De sista åren har jag ändrat perspektiv på livet och inser att det är viktigt att göra sådant som jag tycker är roligt. Livet går ut på att sitta i en snödriva och dricka varm choklad (eller ligga på en strand i Thailand och dricka färgglada drinkar, om man föredrar den varma avkopplingen).

I mitten här syns Atoklimpen - ett av samernas heliga berg.

Här är vi på väg hem och närmar oss Joesjö igen.

Jag längtar redan till nästa tur. Jag satt där bak på skotern och bara log. Här i den bistra kylan trivs jag som bäst.

Det finns så små fina sätt som förgyller vardagen väldigt mycket. Det kan vara ett leende, ett vänligt ord... eller ett chokladogram. Det låg i min brevlåda när jag kom hem idag och med ett underbart meddelande från fina Robin.

Nu till helgen blir det också en mysig må-bra-helg. Ska till fina kusinen i Gävle; se melodifestivalen, äta godis och bara ha mysigt tillsammans. Men eftersom det lär frossas litegrand så är det snart dags att gå iväg till gymmet, så att kroppen har fått sitt före helgen : )

Ha en fantastisk helg och njut av det vackra vintervädret.

Kram

Dagens Umeåväder: Moln, lätt snöfall och - 23 grader.