Direktlänk till inlägg 23 februari 2009
Vi journalister vill gärna dra fram det negativa i rampljuset. På gott och ont. Men när det gäller medierna själva så döljer de negativa siffror väldigt bra och fokuserar på det positiva. Som nu med upplagestatistiken (se blogginlägg från förra veckan).
Chefen på DN Debatt, Mats Bergstrand, hade idag en debattartikel om det.
Han redovisar vad de stora tidningarna hade i rubriken och hur sanningen såg ut.
Dagens Nyheter
Rubrik: DN ökar avståndet till konkurrenterna.
Sanning: DN har fler läsare än för ett år sedan. Men upplagan har minskat med 4 400 exemplar per dag. Med andra ord så läser fler personer samma DN nu. Det kan betyda att fler läser DN på jobbet men har sagt upp sin prenumeration till exempel. Om statistiken är rätt.
Aftonbladet
Rubrik: Störst! Aftonbladet är fortfarande överlägsen.
Sanning: Aftonbladet har minskat med 21 900 ex. per dag. Men det är fortfarande den största kvällstidningen i Sverige.
Expressen
Rubrik: Expressen knappar in. Minsta gapet till Aftonbladet på sju år.
Sanning: Expressen har minskat med 16 600 läsare per dag. Men minskningen är mindre än hos Aftonbladet.
Svenska Dagbladet
Rubrik: SvD tappar minst
Sanning: De har valt att visa siffrorna i procent till antalet prenumeranter i jämförelse med konkurrenten DN. SvD:s upplaga har minskat med 0,9 procent per dag och DN:s med 1,3 procent.
Göteborgs-Posten
Rubrik: Fler läser GP på skärmen
Sanning: Upplagan har minskat med 3 100 ex. per dag. Teorin är att allt fler läser tidningen på webben i stället och i detta sammanhanget framställs det som något bra. Men ingen tidning vill egentligen tappa prenumeranter för att de läser tidningen på internet.
Samtliga uppgifter är hämtade från debattartikeln i DN.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 | 4 | 5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 | 15 | |||
16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | |||
23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
28 |
||||
|