Alla inlägg den 12 februari 2010

Av Jeanette Johnsson - 12 februari 2010 18:10

Tänk er en taxichaufför som alltid är inställd på att vinna. Det gäller inte att vara trevligast i den här tävlingen. Nej, det gäller att ha så många körningar som möjligt på en dag och nästan alla metoder är tillåtna. Kör rätt över åkrar, in på cykelvägen och sedan i motsats körriktning ett tag. Målet är att sladda in på uppfarten en sekund före kollegan. Den som är först vinner nämligen tävlingen och får köra kunden. Så här är det i Umeå.


Jag åkte taxi för första gången igår och en ny värld öppnade sig. Ja, taxichauffören körde bra och höll sig på vägarna. Så jag överdrev lite innan. Men bara lite.

Jag såg att det låg en bok bredvid honom i bilen och tänkte: "Har dom så lite att göra att de kan sitta och läsa romaner på arbetstid?". Men det sade jag förstås inte. Det hade låtit lite otrevligt. Istället sade jag:

- Du kom snabbt, det var ju jättebra, har ni inte så många körningar så här mitt på dagen?

- Jo, nu är det som värst, säger han.

Jag såg förmodligen lite förvånad ut för han fortsatte att berätta. Det var då jag fick min stora inblick i taxichaufförernas värld. Han berättade att många barn som bor på landet åker taxi istället för buss hem från skolan. Vid den tiden när skolorna börjar sluta så ser de flesta taxichaufförer, inom det bolaget, till att hålla sig nära skolorna. För den som är närmast får körningen. Men det slutar inte där. Genom minidatorn i taxin så kan alla taxichaufförer se var de andra är.

- Ser jag att en kollega är nära den skolan som jag tänkte ta, så får jag vara smart och ta en annan väg. Då kanske jag hinner först, säger taxichauffören och berättar att sedan ställer sig alla på lämpligt avstånd från skolan och hoppas att just de får körningen.

Det ögonblicket, fem minuter innan skolan slutar, är för taxichaufförerna den avgörande stunden. Det är lika stort för dem som det är för Anja Pärson att ta ett OS-guld.


Det finns bara två regler under taxitävlingen. Du får inte vara olaglig. Och du får inte gasa på och köra om de andran för att hinna först. Men det är helt okej att ta en annan väg och kanske gasa på lite där för att hinna först. Taxichauffören berättade med en sådan inlevelse om det här och han njöt av att hitta nya metoder för att komma först. Det syntes verkligen på honom hur kul han tyckte att detta var. Anledningen till att taxichaufförerna har skapat den här interna tävligen är ju inte att de tycker att det är så himla roligt att köra skolbarn och 90-åriga tanter som ska till stickcaféet. Nej, det handlar om att de får provision på hur många körningar de har. Desto fler körningar desto mer i plånboken när månaden är slut. Och sedan är det ju kul att kunna reta kollegan, med glimten i ögat, som kom sist. För det verkade faktiskt inte som att min taxichaufför var så pengakåt egentligen. Men han och kollegorna hade hittat ett sätt att göra jobbet lite roligare och mer utmanande.


I övrigt så kör plogbilarna hela dagarna för att försöka få bort en del av all snö. Jag tycker ju att det är väldigt vackert men i många lägen är det lite opraktiskt med all snö. Jag hörde att i Skellefteå hade de fått dispens att tippa snön i älven. Men det var inte en riktigt bra idé eftersom snön kan dra med sig miljöfarliga ämnen. Fast de har tydligen inte behövt tippa snön i älven ännu, det är sista utvägen.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards