Alla inlägg den 11 januari 2009

Av Jeanette Johnsson - 11 januari 2009 17:54

Jaha. Då var lervällingen förvandlad till stenhård knacklig massa igen. Det blev nästan bara skritt idag eftersom det var så hårt. Vi passade på att öva på mjukhet och rörlighet. Alyzza som i vanliga fall är väldigt pigg och energisk verkade inte tycka att det var något vidare kul att gå runt på volter, i öppna och sluta, över bommar och mellan bommar och... Hon drog benen efter sig och hade ingen lust att öka på steget. Fast jag förstår henne. Rörlighetsövningar i skritt kan säkert jämföras med hur man själv kände inför grammatikläxorna i skolan; nödvändigt men urtråkigt.

Av Jeanette Johnsson - 11 januari 2009 09:32

Mer film åt folket! Det borde vara en slogan för januari. Fast det finns ganska mycket bra film, bara att gotta ner sig i biosalongen med favoritgodiset eller under den gosigaste filten hemma i soffan. Att januari är en filmmånad syns inte minst på att Guldbaggegalan är i morgon.  Jan Troells film "Maria Larssons eviga ögonblick"  är nominerad i samtliga kategorier.  Det är en film som jag verkligen skulle vilja se. Jag tror att den är ett mästerverk. Kanske har jag för höga förväntningar. Det får jag ta reda på en dag. Dessutom är Mikael Persbrandt med och det brukar bli bra.


Ett annat mästerverk ( ja, jag skulle nog nästan vilja använda så stora ord) är Australia. Jag såg den på bio i måndags. Den har allt; australiensisk vildmark, ondska, kärlek, naturfolkets själakontakt med världen och inte minst visar den en hemsk historia kring hur de vita i Australien behandlade aboreginerna. Huvudpersonen spelas av Nicole Kidman som själv kommer från Australien.


Från en ursprungsbefolkning till en annan. Vi går från aboreginerna i Australien till samerna i Norge. Igår såg jag "Kautokeinoupproret" här hemma i soffan. Den handlar om hur samerna i Kautokeino blir allt mer försupna. Men en dag korsar Leastadius (spelad av Michael Nykvist) deras väg och får dem att inse att i spriten bor djävulen. När samerna inte längre dricker sprit som förr så går affärerna dåligt för handelsmannen (spelad av Mikael Persbrandt) i byn. Samerna samlas tillsammans och läser Leastadius skrifter. Detta förargar ortens nya präst. Konflikten växer mellan samerna å ena sidan och handelsmannen och prästen på andra sidan. De förstår inte alls varandras problem och behov. Det blir uppror och slutar med döden för flera av de inblandade. Filmer om samernas historia och med vackra fjällvyer och renar i närbild får mig att smälta. Men detta hade varit en bra film med en bra historia även utan det.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards