Alla inlägg den 7 juni 2009

Av Jeanette Johnsson - 7 juni 2009 20:47

I dag har jag varit och röstat. Uppfyllt min demokratiska rättighet och skyldighet. Det ska bli intressant att se hur det går. Tänkte kolla in valvakan lite innan jag går och lägger mig.

Det var inget spring i "min" vallokal. I alla fall inte när jag var där. Det gick ut en äldre dam när jag kom annars var det helt tomt förrutom valförrättarna.

Efteråt passade jag på att fika med M. Det var nämligen en biljett från Krogsvängen som gällde söndagen. Man fick en jägarmacka på Stigs extra billigt. Som de smålänningar vi är så måste vi ju utnyttja det. Så det blev deras räkmacka till lunch. De snålar verkligen inte på räkorna. Riktigt gott. Det har blivit mycket räkor i dag. Gjorde nämligen räk/avokado/fetaostpaj till kvällsmat (och som lunchlådor till nästa vecka).


När jag kom hem från stan så kom inte katterna springade som de brukar göra. Jag ropade på dom. Ingen reaktion. Så jag gick runt och letade. Då låg de på varandra i en garderob och sov stenhårt. De hade lagt sig på min fleecemorgonrock och tyclte nog att de hade kommit till paradiset så mjukt som det var. Jag sade hej. Då blinkade de lite och lade sig sedan till rätta för att fortsätta sova. Trötta kissar.


I dag har ett par varit och tittat på lägenheten. De var eventuellt intresserade av att flytta hit. Men när de hade sett lägenheten så var de nog inte så intresserade längre. Han konstaterade att deras dubbelsäng inte skulle få plats i sovrummet. Och köket är ju minilitet. Det såg de inte ut att uppskatta. Och jag förstår dem. För mig som är ensam går det väl an. Men jag skulle nog inte heller vilja bo två här. Jag har dessutom börjat att röja på vinden och sortera lite inför flytten. Bra att komma i gång med det.

Tro att jag ska ta några lådor till samtidigt som jag har på valvakan på tvn.

Av Jeanette Johnsson - 7 juni 2009 20:20

I går var det krogsvängen här i Värnamo. Det är ett arrangemang som var populärt förr men nu har det inte anordnats på tio år. Men igår var det dags igen. Och vi var ett gäng som var redo. Jag gjorde mig i ordning och sade hej då till katterna som låg på min konstorsstol och sov (snygg bild med blixten rätt i ansiktet...).


Krogsvängen går ut på att det är fem olika restauranger/caféer som serverar någon enklare mat som ingår i krogsvängsbiljetten. Till det får man köpa vin eller öl till rabatterat pris. Eftersom vi skulle hinna med alla ställen så var vi ute i god tid. Strax före fem gick vi in på första stället; Barollo.

Här serverades vi grillad marinerad oxfilé med rotfruktssky och friterad potatis. Ja, det var mindre än en normal portion och det var tur för redan vid första stället var jag orolig för hur jag skulle få i mig allt. Vi hade med oss en jägare i gänget och han konstaterade att någon oxfilé var det då rakt inte. Dagens fusk nummer ett. Förmodligen älg trodde han eller möjligtvis häst. Jag hoppas att jag inte har ätit häst. Det hade inte känts bra. Men gott var det i alla fall.


Sedan gick vi till Harrys. Då var kloclan runt halv sju. Här fick vi kycklingwrap och sallad. Den rätten har de i sin ordinarie meny och det är otroligt gott. Här var det också "rea" på dagens dessert. Så det tog vi. Det var lime- och kaktussorbet med en skiva blodgrape. Det var gott men jag måste hålla med P. när han sade:

- Det var det suraste jag har ätit i hela mitt liv.


Sedan fick vi skynda oss till café Stigs som stängde klockan åtta. Där tog vi varsin dricka och kaka väldigt snabbt. Därefter var det dags för Tre Liljor. Här fick vi ett tacoskal med lite grönsallad och någon köpt röra. Ett budgetalternativ. Inte för att jag var det minsta hungrig så jag tog bara några tuggor. Men det är dåligt att inte satsa mer när man är med på Krogsvängen. Detkändes som att de hade fixat till det här för att behöva göra så lite som möjligt. Dessutom serverade de öl som var för gammal. De hade nog tänkt ut det noga. Krogsvängsgästerna betalar bara 30 kronor för en öl, då kan de få ölen där bäst-före-datumet är passerat, så tänkte de nog. Dagens fusk nummer två. P. sade till dom och till hans glädje fick han en ny öl trots att han nästan hade druckit ur den andra (som inte smakade konstigt). Men ändå dålig stil. Så de får minuspoäng.


Sedan var det sista anhalten; Stadt Bord och Bar eller som vi kallar det i dagligt tal "hotellet". Här verkade personalen knappt veta att det var krogsvängen. Det var väldigt rörigt. De bjöd på sill. Jag som inte gillar sill bjöd bortmin tallrik till vännerna men det gjorde inget för vi det laget var jag redan så oerhört mätt. Men de får helt klart minus för servicen. De kom och slängde fram bestick och sade: kan ni lägga ut det själva? Ja. det var klasskillnad på hotellet och de andra ställena.


Sedan var det nattklubb natten lång. I alla fall för de som ännu är unga i sinnet och orkar. Vi hade gratis inträde till både Harrys och hotellets nattklubb. På Hotellet spelade Date och det var otroligt dåligt med folk. Här serverades också gamla öl. Kvällens fusk nummer tre. Vi satte oss i några sköna soffor där och snackade. Då kände jag hur otroligt trött jag var. Klockan var nog runt halv elva. Men jag härdade ut ett tag till. Sedan gick vi rätt över gatan till Harrys (ibland är det tur att Värnamo inte är så stort). Där var det fullt med folk. Ett tag älskade jag det stället. Det var som mitt andra hem. Jag och Petronella gick dit nästan varje dag om så bara för att dricka ett glas te. Men det var i ett annat liv känns det som nu. Det var för fem år sedan. Då var vi unga och pigga. I går när jag såg alla stå och trängas på dansgolvet så att svetten rann så undrade jag vad jag tyckte var charmen med detta stället. Det är så trångt att man inte kan röra sig och musiken är så hög att det är rent omöjligt att prata. Ja, det går knappt att tänka. Jag hör hur jag låter. Som en gammal gaggig tant. Det verkar vara precis vad jag har blivit. Jag tycker bara att det är jobbigt med sådana där ställen. Jag har levt det livet men tröttnat. Konstigare än så är det väl inte. Vid tolv gav jag upp och gick hem. När jag öppnar dörren kommer två katter springande och "pratar". Där trivdes jag mycket bättre; i hallen med två kelsjukna katter.


Men kvällen som helhet var kul och framförallt är det alltid kul att träffas kompisgänget. Vi ses ju allt för sällan nu för tiden. Alla har så mycket omkring sig.

Av Jeanette Johnsson - 7 juni 2009 20:09

Det har varit en härlig helg med katterna. Vid det här laget är jag, Snaggis (bilden) och Lilla My bra vänner. Helgen började bra i lördags morse. Bortsett från att jag vaknade före åtta. Jag börjar verkligen bli som en pensionär: kan inte sova på morgnarna och håller mig inte vaken på kvällarna. I går kväll hade jag tänkt se Carina Berg flytta in hos Bert Karlsson. Jag gillar Skaramannen. Men vid det laget (21.30) sov jag djupt. Jag började att titta på någon film. Lilla My snurrade ihop sig vid min mage och sedan somnade vi ordentligt och vaknade flera timmar senare.


Både igår, lördag, och idag, söndag, har jag, Snaggis och Lilla My legat och myst när vi har vaknat. De har sovit i min säng båda nätterna och det har varit så mysigt och dessutom varmt och skönt. På morgonkvisten kryper Snaggis ned under täcket och Lilla My ligger nära fast ovanpå täcket. Sedan har vi pratat om livet (de har haft otroligt bra svar) och kelats.


Igår kändes det riktigt somrigt. Jag började med en morgonpromenad i Apladalen. Många sommarblommor har slagit ut nu. Det är så vackert. Solen har dessutom visat sig i helgen och man har åter igen kunnat ta av sig jackorna. Till frukost åt jag fil med färska hallon och jordgubbar. Sedan kollade jag på nyhetsmorgon som firade nationaldagen på Skansen. I fönstret satt katterna och solade sig (se bilden på Snaggis). Ja, det var härligt med sommarkänslor.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards