Alla inlägg den 11 juni 2009

Av Jeanette Johnsson - 11 juni 2009 23:30

I dag har det varit fullt upp. Har varit ledig dag och det finns ju inte så många sådana dagar,  så det gäller att få mycket gjort. Jag har varit på återvinningsgården. Slängde mycket; två söndriga datorer, glasskivor från trasiga ramar, mängder med tidningar och småförpackingar. Var en lättnad att bli av medsådant inför flytten.


Sedan har jag varit nere på stan. Shoppade tre t-shirts. Bra, jag har varit i desperatbehov av t-shirts. Men nu har jag lite i alla fall. Jag behöver en ny sommarjacka och ett par svarta skor som går att ha i dåligt väder också. Men det hittade jag inte. Får bli nästa projekt.


Jag har varit hos frissan också. Sedan var det direkt i väg till tjejkvällen. Vi gick en promenad i ösregnet. Så när vi kom tillbaks var vi genomsura på byxorna. Hon vi var hos langade fram torra och varma mjukisbyxor ur garderoben som vi drog på oss. Sedan drack vi te och åt mackor. Då var det mysigt att ha varit ute i regnet.


Nu är det verkligen dags att sova känner jag. I morgon är det måndag igen för mig trots att det är fredag och början på helgen för de flesta andra. Men jag går på mitt sjudagarspass. Men det kan jag överleva. För sedan är det semester. En vecka i Kroatien. Ska bli underbart.  

Av Jeanette Johnsson - 11 juni 2009 23:10

Nu är det klart vilka politiker som representerar oss svenskar i EU-parlamentet i Bryssel. Yngst är Åsa Westlund  (S) från Anderstorp och Christofer Fjellner (M) med sina 32 år. De har båda två redan suttit fem år som EU-parlamentariker så de kan förhoppningsvis sin sak också. Enligt min smak är många för gamla och borde flytta på sig för yngre förmågor. Det är klart att alla åldrar behövs. Men det behövs inte en klar majoritet för äldre män.

 Marit Paulsen (FP) fick utan konkurrens flest personröster. 221 489 personer hade kryssat henne.


Ja, det här EU-valet är kul. Politikerna fortsätter att skylla på varandra för valresultaten. Vänsterpartister vill att Lars Ohly ska avgå. Socialdemokraterna kan inte bestämma sig för om de de gjorde ett bra eller dåligt val. Och Piratpartiet har ingen aning om vad de har för åsikter. Jag trodde att det var jag som inte var insatt i Piratpartiets politik. Men efter att ha hört intervjuer med dem på radio och tv så har jag insett att fildelningen är deras enda fråga. I övrigt ska de låta deras EU-grupp bestämma vad de ska rösta på i alla andra frågor och vilken grupp de ska gå med i har de inte bestämt. De går med i den grupp som ger dem bäst villkor. Slutsatsen blir alltså att Piratpartiets väljare inte har en aning om vad de röstade på egentligen. Vad ska Piratpartiets företrädare göra i EU-parlamentet alla dagar då fildelning inte diskuteras (och det lär ju vara 99 procent av alla debatter)? Eller kommer de att säga nej till sin lön och inte vara på plats? Ska bli spännande att se.

Av Jeanette Johnsson - 11 juni 2009 22:56

I går var jag, mamma och Jennie på bio i Borås. Vi såg "änglar och demoner". Var okej men inte så mycket mer. Eftersom jag var ledig idag sov jag över hemma i Dalstorp. Sov ut, åt frukost i lugn och ro samtidigt som jag läste Borås Tidningen. Jag gillar den tidningen. Dels beror det nog på att jag är uppväxt med den men den är snygg och lättläst också. Det är mycket lästvärt varje dag och så är det verkligen inte i alla lokaltidningar.


I dag hittade jag en artikel som intresserade mig. Det handlade om en fritidspolitiker i Borås som fuskat på något sätt i sitt vanliga jobb. Jag har ju inte hängt med i historien innan men det var några reseräkningar som var förfalskade förstod jag. I samband med den här uppföjningsartikeln fanns kommentarer från läsare som hade sms:at och mailat in. En del tyckte att han skulle avgå omedelbart. Andra tyckte att så länge han sköter sitt uppdrag som politiker så ska det inte påverka att han betett sig moraliskt dåligt på sitt vanliga jobb. Det var en persons åsikter som verkligen intresserade mig. Eller förvånade snarare. Så här stod det:


"Helt rätt beslut (att de andra politikerna har beslutat att han får fortsätta sitt uppdrag som politiker). Klart att han ska vara kvar. Om han inte kan sköta sina finanser eller sitt jobb så skall det väl inte gå ut över honom som politiker. Som politiker har man rätt att felparkera och snatta o.s.v bara det inte är ont uppsåt."


Vaaa? Är det okej att stjäla en tv också? Bara det inte är ont uppsåt. Men det är klart att det inte är. Jag behöver en ny tv så jag tar en tv, min vilja är ju inte att skada dig som säljer tvn. Jag vill ju bara ha en tv. Det kanske till och med är okej att slå sina barn om man gör det i god tro och har fått för sig att det är bra barnuppfostran? Okej, det är enorm skillnad på att slå sina barn och felparkera. Men det är också enorm skillnad på att felparkera och ha fifflat med ekonomisk ersättning som politikern verkar ha gjort.

Jag läste insändaren flera gånger. Men det stod verkligen så. Jag trodde att politiker skulle föregå med gott exempel för att kunna få nytt förtroende av oss väljare. Men den här personen tyckte tydligen tvärtom; politiker har ltie andra rättigheter. De får felparkera och snatta. Mycket underligt ska man höra innan öronen ramlar av och läsa innan ögonen trillar ur.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards