Alla inlägg den 9 juni 2009

Av Jeanette Johnsson - 9 juni 2009 20:48

Nu har pappa och syrran varit här och hjälpt mig inför flytten (tack för hjälpen). Vi fyllde en hel kärra med lådor och då var det bara lådor som har stått på vinden i tre år sedan jag min tid i norrland. Jag har inte börjat packa ner något i lägenheten ännu. Men det blir nästa projekt nu. Efter Kroatien (bara en och en halv vecka kvar nu) ska jag ta tag i det. Vi räknar med att det blir två flyttlass till. Ett med alla vanliga saker i lägenheten och ett sista veckan med alla möbler och det sista.

 Det är en lättnad att vinden är betydligt mer tom nu än när vi började. Men allt fick inte plats. Man samlar på sig otroligt mycket grejer när man flyttar runt i tio år.

Det känns bra att flytten är påbörjad. Nu har jag påbörjat resan mot mitt nya liv.

Av Jeanette Johnsson - 9 juni 2009 20:30

Jag har blivit en riktig EU-valsnörd. Jag slukar i mig allt som skrivs, sägs och visas om EU-valet. Jag går in på valmyndighetens sida flera gånger per dag för att uppdatera mig om hur läget i rösträkningen ser ut. Jag harkollat in min kandidatockså. Hon har klättrat några steg på listan på grund av personrösterna men inte så mycket att hon kommer in i EU-parlamentet. Det var synd för nu blir det svårt att se vad kandidaterna gör där nere i Bryssel. Hon bloggar och då kan man se om man tycker att de frågor hon driver är bra eller inte. Om hon borde få fortsatt förtroende vid nästa val. Men jag får hitta någon annan att följa.


I dag har det varit diskussion kring kristdemokraternas valresultat. De själva verkar missnöjda i intervjuerna ändå har de bara tappat 0,79 procent. Så det är ju inga enorma tapp. På lokalradion intervjuade de två kvinnliga kristdemokrater; Jönköpings kvinnliga kommunalråd och Maria Larsson, från Gnosjö, som är folkhälsominister. Kommunalrådet sade att hon trodde att tappet berodde på att första namnet var en ung kvinna (Ella Bohlin) som dessutom var okänd för allmänheten före valet. Hon lät väldigt kritisk. Maria Larsson sade samma sak men berömde Ella Bohlin för sitt valarbete. Jag blir helt mörkrädd när kvinnor antyder att unga kvinnor inte inger förtroende utan att det hade varit bättre med en medelålders man.Vad är det här för värld? Jag trodde att "gubbpartiet" Kristdemokraterna hade förnyat sig när de satsade på en ung okänd kvinna. Jag såg det som ett jättelyft.

Det sorgliga är att om kd hade gått fram jättemycket då hade partiet sagt att det berodde på att de förnyade sig och valde en ung tjej. Sådant här gör mig arg. Varför skyller man på varandra i ett parti? Och framförallt varför lägger kvinnor skulden på varandra i denna värld som redan är så mansdominerad?


Jag tror dessutom att det är total lögn att kristdemokraterna har tappat några röster på grund av Ella Bohlin. Jag tror tvärtom att partiet i årets val har fått mer röster än de skulle ha fått i vanliga fall. Men det beror inte på Ella Bohlin tyvärr. Det beror på Alf Svensson som har ett enormt förtroende bland många som egentligen inte röstar på kristdemokraterna. Jag tror att kd hade tappat mycket mer om han inte hade stått på listan.   Han hade 36,64 procent av kd:s personröster sist som jag kollade. Då hade Ella Bohlin 18,84 procent av personrösterna. Så väldigt många kryssade för Ella Bohlin också. Röstarna verkade inte så oroliga för att hon var ung och kvinna som politikerna i partiet verkade.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards