Direktlänk till inlägg 13 juni 2009

Piratpartister som inte kommer överens

Av Jeanette Johnsson - 13 juni 2009 18:22

Piratpartister påstår i kommentarerna till min blogg att de absolut inte är ett parti som bara driver en fråga. Jag bara undrar; varför påstår då partiets ordförande Rick Falkvinge och partiets EU-parlamentariker Christian Engström i intervjuer att det är så? Kan ni inte komma överens? Lyssna till exempel på intervjun som Erix Blix gjorde i P4 strax efter valet. Där framgår det väldigt tydligt att Piratpartiet ska rösta som de andra i EU-gruppen vill och inte ha en egen åsikt i någon annan fråga. Men om det är något jag har missat så lär mig. Jag är jätteintresserad av att veta vilka frågor ni ska driva. Vilken är den viktigaste miljöfrågan att ta tag i? Hur kan EU hjälpa till så att vi fortare kommer ur finanskrisen? Vad tycker ni om Lissabonfördraget och varför har ni den åsikten? Ska EU utvidgas med fler länder? Ska EU ha en egen armé? Hur tycker ni att man ska hantera långa djurtransporter i Europa? Vad har ni för åsikt i abortfrågan?

 
 
Ingen bild

Staffan

13 juni 2009 19:12

Pp:s principprogram version 3.3 ger svar på dina frågor:
http://www.piratpartiet.se/principer

 
Ingen bild

Jonas

13 juni 2009 19:26

Vi är starkt kristiska till Lissabonfördraget då det permanentar en icke demokratisk ordning, se:

http://christianengstrom.wordpress.com/2009/04/26/replikskifte-om-lissabonfordraget/

 
Ingen bild

Liselott

13 juni 2009 19:29

Hej!
Jag förstår din förvirring.
Fastän jag tycker din arrogans är störande skall jag ta mig tid till attförklara för dig.

Ta nu chansen att försöka ta in detta istället för att håna.

Huruvida PP är ett enfrågeparti beror på ur vilket perspektiv man definierar "enfrågaperti" och var gränserna till denna fråga går.

Enfrågeparti är först och främst en stämpel PP fått av gammelpartierna och media. Det är något man tagit i beaktning och försökt förklara de olika nyanserna i detta. Detta har gång på gång förkastats och folk utan insikt och kunskap säger gång på gång att det fortfarande bara handlar om gratis musik och film.

Suck, de som säger så kan man ju inte ens förklara för eftersom de inte lyssnar och har redan bestämt sig för hur de betraktar PP.

Ur mina ögon driver PP många av mina viktigaste kärnfrågor. Nummer ETT av dem är integritetsfrågan, därefter kommer upphovsrättens omformning, och sist patentsystemtes avskaffning eller omformning. Dessutom har PP en tydlig linje att vi inte vill att lissabonfördraget skall gå igenom då det permanentar det vi tycker är felaktigt med hur makten bedrivs i bryssel. Mer makt kommer lämnas från landet och en gemensam straffrätt kommer med stor sannolikhet bli följden. Det kommer således leda till en straffrättsligharmonisering inom EU. Det kommer inte passa in i våra svenska ramar särskilt bra. Eftersom Sverige är ett så litet land med så få mandat kommer vi inte ha mycket att säga till om och Sverige kommer påtvingas ännu fler rättsvidriga övervakninglagar.

Ser du att det är mer nyanserat bara efter att man skrapar på ytan?
Men visst jag kan förstå att, ur ditt perspektiv, ser det ut som ett enfrågeparti eftersom PP inte tar tag i klassiska höger / vänster frågor när det gäller allt från försvar till sjukvård och ekonomi.

Men faktum är ändå att du och dina bör tänka om i ert sett att betrakta PP och ni ser det vara en svaghet att de driver det du så gärna vill kalla "en fråga". Det är den frågan som gör att gammelpartierna förlorar hundratusentals röster. Det är den frågan som gör att hundratusentals ungdomar tar sig ut och röstar i dubbelt så höga siffror i år som 2004.

Sser du signalen? Det var altså för dem den VIKTIGASTE frågan, och därmed gör ni bäst att inte smäda och förlöjliga. Då alienerar ni er själva bara ännu mer och agerar därmed än mer uttalat som deras motståndare.

Jag är ingen 14-årig anarkist som kräver att jag skall ha gratis. Jag är runt 30 år och har familj. Jag är högutbildad och har dubbla examina i Ekonomi och IT. Jag har helt enkelt bara förstått något du vägrar ta till dig.

Demokratin du tar för givet runt dig håller på att falla. Och NEJ jag är inte konspirationsbenägen. Det är ren fakta, man måste bara vara villig att se det. Ta bara HADOPI som exempel. Omvänd bevisbörda, övervakning av medborgare och avstängning från Internet. Dtatlagringdirektivet, allt du gör skall övervakas och lagras. FRA kompletterar den lagen perfekt. IPRED har instiftat en privat poilskår med mer långtgående rättigheter än polisen. Loppsi 2 tillåter regeringen övervaka medborgares datorer med trojaner i upp till 8 månader utan medborgarens medvetande om ens en misstanke. Åsiktsregistrering och ändamålsglidning, jävigt rättssystem och köpta politiker. DET är vad den yngre generationen ser, vare sig du och dina vill det eller ej.

Det ända som hjälper mot den misstron är att man agerar bemötande och tar deras oro på allvar. Att väcka löje på deras bekostnad är FEL väg att gå. TRO mig, det blir er förlust i längden.

 
Leo

Leo

13 juni 2009 19:41

Hej!

Kul att du skriver om PP!

Piratpartiet driver frågor kring medborgarrätt - integritet, rättssäkerhet, yttrandefrihet, informationsfrihet, demokrati. Därtill drivs frågor kring en balanserad upphovsrätt, som på sistone fått stark anknytning till de tidigare nämnda medborgarrättsfrågorna.

Lyssna gärna på SR P1 Konflikt som sändes nu i morse. Där beskrivs Piratpartiets frågor väl!

http://blog.erlandsson.info/2009/06/13/p1-konflikt-piraternas-politiska-foljder/

Ha en bra lördag!

http://blog.erlandsson.info

 
Ingen bild

Grå

13 juni 2009 20:45

* Om du vill kalla försvaret av medborgarrätt, demokrati, rättssäkerhet och integritet tillsammans med att förändra hur immaterialrätt fungerar för en fråga så är det upp till dig. Det är tusentals frågor inom ett par begränsade områden som ändå berör väldigt mycket i samhället.
* Huruvida vi ska justera skatterna och bidraget någon halv procent hit eller dit, och övriga liknande frågor lägger sig Piratpartiet inte i. Demokratin är viktigare.
* Den viktigaste miljöfrågan är faktiskt inte att justera koldioxidsavgifterna eller liknande utan att släppa den idag av patentlagstiftningen inlåsta innovationen fri. Det finns, eller rättare sagt borde finnas men är inlåst, teknologi som gör förbränningsmotorn helt onödig och ineffektiv, liksom andra former av fossila bränslen.
* Finanskrisen kan de andra partierna trixa med siffrorna med. EU har inte mycket med det att göra. Typisk fråga att kohandla med. Alla partier kohandlar. Men bara Piratpartiet är ärliga nog att säga i förväg vilka frågor de tänker förhandla om. I princip blir svaret: Piratpartiet röstar som den grupp som de går med i.
* Lissabonfördraget innehåller visserligen en del bra saker, men i grunden låser den fast det odemokratiska underskottet i EU och förhindrar att detta fixas till senare. Piratpartiet är därför starkt emot fördraget trots att om det går igenom så innebär det ytterligare ett mandat till partiet.
* Om EU ska utvidgas lägger PP sig inte i. De flesta partier säger något intetsägande men struntar egentligen i saken. Kohandel igen.
* När det kommer till en EU-armé så motsäger sig PP alla former av odemokratiska företeelser. Själva varandet eller inte-varandet är ointressant för partiet, men om det sker så måste det ha en stark demokratisk förankring.
* Djurtransporter är inte ett område PP har kompetens inom för att bedöma. Till skillnad från andra partier är vi ärliga nog att säga så och inte haspla ur oss något som låter bra för att vinna sympati. Låt Miljöpartiet och andra säga vad de tycker så ska vi lyssna. Eftersom Piratpartiet tycker att medborgarrätt är viktigare än djurrätt så är det kohandel igen.
* Abortfrågan har inte ett smack med EU att göra. Helt oavsett vad KD och F! vill få oss att tro så är detta inte en fråga för EU helt enkelt därför att olika länder har allt för olika inställning och inget skulle gå med på att byta lagstiftning i frågan. Detta vet alla politiker och därför tas frågan inte upp på EU-nivå.

 
Ingen bild

Peter Sjöberg

13 juni 2009 22:09

Tittar du lite djupare i sakfrågorna,ser du som andra att det är en helt ny inriktning på samhällssystemet. Ett friare samhälle ligger där och bara väntar på att tas i bruk/ Där finns både empati mot dom svaga(patentlagen)och
frihet.lösningar på miljöförstörning,och lösningen på nätfrågorna :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette Johnsson - 26 oktober 2013 12:50

  Hej, Rubriken, snö ovh en leende bebis, visar vad som just nu gör mig väldigt glad. Livet som mamma är härligt och förvirrande. Att få se Milton le och utforska den nya världen som han kommit till är fantastiskt. Men det är verkligen en ny vär...

Av Jeanette Johnsson - 7 oktober 2013 18:38

  Hej, Nu har vi varit hemma från sjukhuset i lite mer än en månad. Den här bilden är från kvällen när vi kom hem. Då var han inte stor. Nu väger han snart fem kilo och känns som en "riktig bebis". Innan var han så smal och liten, det kändes som...

Av Jeanette Johnsson - 21 augusti 2013 17:25

  Nu är han född, vår älskade Mr. Pytteliten. Sex veckor för tidigt kom han. Det var väldigt oväntat at han skulle ta sig ut så tidigt. Jag var snarare beredd på att få gå över tiden och bli så stor så att jag knappt kunde röra mig. Men jag blev i...

Av Jeanette Johnsson - 11 juli 2013 21:48

  Jag har åkt så långt vägen går. Ja, ända tills det blev stopp. Här slutar nämligen vägen. Jag har hamnat i Ammarnäs. Jag bevakar filmfestivalen, med dokumentärfilmer, med det passande namnet "Far far away".     Det är vackert här, som på ...

Av Jeanette Johnsson - 9 juli 2013 17:02

  Veckan i södra Sverige avslutades med en tur till Styrsö i Göteborgs skärgård.     Jag och min vän Petronella sov en natt på ett vandrarhem där.     Så här fint låg vandrarhemmet, inbäddat i grönska. Precis som på många öar så finn...

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards