Alla inlägg den 2 oktober 2008

Av Jeanette Johnsson - 2 oktober 2008 21:52

I dag har jag varit på en väldigt inspirerande föreläsning. "Ta fram kraften" var temat som Susanne Pettersson talade utifrån. Hon jobbar som coach och familjerådgivare. Susanne Pettersson håller i VM- och OS-idrottarnas mentala träning. Och det var just en eftermiddag i mental träning som vi 300 lyssnare fick.


Hon började med ett exempel som visar vad fokusering kan leda till; uppfyllda drömmar. Johan Olov Koss var en norsk skridskoåkare som inte tillhörde Norgeeliten. Men han bestämde sig för att ta OS-guld på hemmaplan i Lillehammer. Alla runt omkring försökte förklara att det går inte. Men han hade bestämt sig och han blev bäst i Norge och han hamnade bland världseliten. Sedan fick han en allvarlig sjukdom och blev liggande på sjukhus i tio månader. Därefter var det bara några få månader kvar till OS. Alla trodde att han hade lagt ner det där med skridskor efter sjukdomen. Men inte. OS-guldet var det som han hade tänkt på varje sekund i sjuksängen. Han hade åkt det perfekta loppet i huvudet tusentals gånger. Han hade ägnat sig åt mental träning.  När OS kom så åkte han det perfekta loppet i verkligheten, mot alla odds, och tog både världsrekord och OS-guld.

Kajsa Bergkvist är ju ett annat exempel. Hon slet av sig hälsenan och vann sedan VM-guld ett år senare, bättre än någonsin var hon då. Susanne Pettersson hävdade att det bara är att bestämma sig och sedan gör man det.


Jag har bestämt mig. Inte idag. Det var ett tag sedan. Men idag fick jag bekräftelse på att allt går om man bara har bestämt sig och vill det till hundra procent. Jag ska bli frilans igen. Det är då jag jobbar som bäst och då jag är som lyckligast. Det finns inga alternativ. En dag ska jag bli min egen. Och nu är jag mer motiverad än någonsin. Susanne Pettersson pratade om hur viktigt det är att också ha delmål på vägen. Och framförallt så sade hon: bestäm dig! Det finns inga om eller kanske. Då når man inga mål. Det finns inget som heter jag ska försöka utan man ska säga jag SKA göra det. Fullständig fokusering framåt gör att man når målet. Dessa tankar och motíverande ord ska jag bära med mig på min väg mot mitt mål.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards