Alla inlägg den 26 oktober 2008

Av Jeanette Johnsson - 26 oktober 2008 22:29

Paniken lyser i de stora bruna ögon. Rädslan syns på långt håll. Hon har
fått avslag på sin ansökan om att få uppehållstillstånd i Sverige. En del
gråter, andra blir arga och skriker, vissa blir apatiska och sjunker in i
sig själva. Men det här var det otäckaste, och mest sorgliga, som jag har
sett. Ögonen visade att kontrollen hade släppt. Hon hade inte minsta lilla
kontroll över sitt liv längre. Myndigheterna har hennes framtid i sina
händer och de har gett sitt besked.
Avslaget från migrationsverket inbjuder henne till att bevittna ett mord.
Det är hon själv som ska mördas.

Den dagen hon återvänder till sitt hemland är hennes liv slut. Det har hon
papper på. Hon kommer inte att få se sina barn växa upp. Hon kommer inte
att få åldras med sin stora kärlek. Hon har ingen framtid längre. Hoppets
låga har släckts. Kvar finns bara paniken och undran; på vilket sätt ska de
döda mig?

Kvinnan är i min egen ålder. Våra liv kunde kanske varit ganska lika. Men
de är totalt olika. Jag har möjligheter. Jag är född i ett land utan krig.
Jag kan resa vart jag vill, när jag vill. Jag har det bra. I mitt jobb har
jag träffat ganska många personer som är i samma situation som den här
kvinnan. I flera år får de stanna i Sverige. Varje dag lever de med
ovissheten. Vissa av dem varken äter eller sover av rädsla för vad som ska
komma nästa dag. Är det i morgon vi får svaret att vi måste lämna den
lilla trygghet som vi har?

Jag känner mig så otillräcklig när jag ser paniken i de här människornas
ögon. Jag vill göra något för dem. Men det tycks omöjligt. Har
migrationsverket slagit ner klubben i bordet, och domstolarna sagt sitt, så
finns ingen återvändo. Då hjälper inte medmänsklighet.

Av Jeanette Johnsson - 26 oktober 2008 13:15

Jag verkar ha snöat in lite på det här med kroppens ålder. Men det är ganska intressant. Jag hittade det senaste avsnittet av "Doktor Åsa" på webben. Har inte sett det programmet tidigare. Programledare är Robinson-Åsa. I alla fall så handlade detta avsnittet om hur kroppen åldras och vad som gör att kroppen håller sig ung längre. Mycket intressant.


Jag hittade dessutom några test på datorn kring hur gammal din kropp är egentligen. De är totalt ovetenskapliga. Men det ena byggde i alla fall på test som läkare använder sig av. De vävde in stress, motion, kostvanor, rökning, alkohol, sex, vänner m.m Enligt det testet så var jag 29,5 år. Det låter ju lite rimligare än 12 år. Men det visar också att jag lever mer bra än dåligt. Så det vore ju okej. Gjorde ett annat test som visade hur gammal man skulle bli om man fortsatte att leva som nu. Detta var nog ännu mer ovetenskapligt än det förra. Jag skulle bli 89 år. Det känns ganska lagom. Då hoppas jag på att jag dör knallfall utan att lida och tills dess vill jag njuta av livet.


Läkaren Michael F Raizen, från USA, har sammanställt några viktiga punkter som avgör hur länge du lever.

* Stress, speciellt ekonomisk stress, kan göra att din kropp blir 32 år äldre. Oj, där ligger jag pyrt till. Kroppen skulle snart behöva pensionera sig med andra ord. Stress börjar ju tyvärr bli lika naturligt i mitt liv som att äta och sova.

* Högt blodtryck kan göra att kroppen är 20 år äldre.

* Om du använder tandtråd varje kväll kan du bli 6,5 år yngre. Oj, får nog ta tandtråd i kväll. Men jag har faktiskt blivit bättre på det där på senare år.

* Bra sexliv gör kroppen sex år yngre.


Jag testade för övrigt det där proteinpulvret, som jag fick av kvinnan med mirakelvågen, i dag. Blä! Så kan jag sammanfatta den erfarenheten. Jag blandade ut det med mjölk. Pulvret ville inte riktigt lösa upp sig, det smakade mjöligt och var inte alls gott. Nej, det blir ingen repris av den drycken. Jag föredrar att få i mig protein genom riktig mat, tror jag.

Av Jeanette Johnsson - 26 oktober 2008 09:35

Jag missade att ställa om klockan i natt. Jag hade fått för mig att det var natten till måndag av någon anledning. När jag kollade på datorn för en stund sedan så stog det 09:00. Hmm, konstigt tänkte jag. Igår gick klockan rätt. Jag satte på webradion. Hmm, de har visst också fått för sig att klockan bara är nio. Aha. Då gick det upp ett ljus för den trötta reportern som satt vid datorn på redaktionen. Det är vintertid nu. Jag kunde med andra ord ha sovit en timma längre. Men nu är den chansen förbi.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards