Alla inlägg den 12 oktober 2008

Av Jeanette Johnsson - 12 oktober 2008 18:57

Nu undrar jag om det går in mer i mitt huvud. Känns som att det är helt fullt. Har varit på frilanskursen i Göteborg under fredagen och lördagen. All information har varit viktig, jag har antecknat sida upp och sida ner så att jag kan ta tag i saker nu när jag har kommit hem till Värnamo igen.


Vi hade en föreläsare som har rykte om sig att kunna sälja vilken artikel som helst. 189 000 kronor har han tjänat som mest på en månad. 189 000 kronor!!! Det är nog knappt årslönen för många frilansare. Dessutom har han kunnat ta 15 veckors semester vissa år. Vilken anställd kan göra det? Det intressanta är att han bara har frilansat i några få år. Men han är nog ett stort undantag från verkligheten. Dessutom måste han vara född med en stor talang för att sälja saker. Det är inte jag. Tyvärr.


Vi har också haft en föreläsning kring hemsidor. "Syns du inte så finns du inte", brukar det ju heta och det är nog sant. Han som föreläste gav oss råd om hur vi gör för att få ihop en enkel hemsida som ändå ser snygg ut och fungerar bra. Han gav oss tips på färdigmallade sidor som är gratis och fungerar bra till en början. Så de tankarna har ju redan börjat snurra. Hur ska min hemsida se ut? Vad ska jag ha med? Vad för känsla vill jag att den ska ge? Arbetet med en hemsida har jag tänkt att komma i gång med ganska snart. Får nog ta hjälp av någon/några som kan lite mer än jag om det här bara.


Sedan har det varit oerhört mycket annat matnyttigt. En vetenskapsjournalist föreläste och tipsade oss om att det finns EU-bidrag att söka för småföretagare. Hon hade åkt på olika reportageresor till Grönland, norra Canada, Svalbard med mera. Precis sådana resor som jag skulle vilja göra en dag. Bilderna gjorde mig så lycklig. Tänk att man verkligen kan få göra sådana här resor på sitt jobb. Nu ska jag börja att leta stipendier och bidrag som jag kan söka.


Oj, vad mycket det är att tänka på för att uppfylla sin dröm. Men nu får jag fokusera om för i morgon väntar det "vanliga" arbetet på redaktionerna i Vaggeryd och Skillingaryd.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards