Alla inlägg den 9 oktober 2008

Av Jeanette Johnsson - 9 oktober 2008 18:45

Det finns ett ordspråk som säger "att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv". Det är så jag känner. Trots att det finns en risk att man faller nedför stupet och slår sig hårt när man startar eget så finns det en chans att det inte blir så. Jag kanske lär mig flyga och inte behöver vara rädd för det där stupet. Det här är min dröm och testar jag den inte så är det en del av mig som jag stänger in. Då kommer jag alltid ångra mig. Det är nu jag har chansen att testa, innan jag har familj. När jag har frilansat tidigare så har jag känt att det är det här som jag vill göra resten av livet.

Det finns fler än jag som har känt så och de har förverkligat sin dröm. Före ekonomikursen hälsade jag på en före detta kollega som idag sitter på en av Göteborgs större frilansbyråer med en egen firma. Jag blev så oerhört inspirerad av att prata med honom och se hur de har det. Kreativiteten flödade på ett sätt som den sällan gör på en vanlig tidningsredaktion. Människorna här lever min dröm.

Av Jeanette Johnsson - 9 oktober 2008 18:31

Ibland undrar jag om jag är galen. För kan man vara något annat när man funderar på att starta eget. En egen firma innebär att man stryks från a-kassan, man får betala in själv till sin pension (vilket innebär att man kommer bli hemlös och utan mat som pensionär förmodligen) och man får leva med en ständig oro om hyran kan betalas eller inte under de första åren. Om man frivilligt söker sig dit så måste man vara lite galen.

I dag har jag varit på en kurs med serviceförbundet (som är en del av Sveriges Journalistförbund, de hjälper frilansare)om ekonomi. Det var så konstiga ord så mitt huvud var totalt förvirrat när jag gick därifrån. Balansräkning. Rätt moms. Periodiseringar. Premieobligationer. Avdragsgillt. Jag förstår vad vart och ett av orden betyder i sig men när det ska sättas in i ett sammanhang så blir det rörigt. Och skatteverkets regler är luddiga. Skriver du så får du inga pengar tillbaks men skriver du så kan du få hela summan återbetald. Det klarnar nog när jag väl har startat mitt företag. Men jag har beslutat mig för att skaffa en revisor när jag startar min firma. Det där med siffror är ju inte min starka sida och blir något fel i deklarationen så kan det stå mig dyrt. Så en revisor är nog värd varenda krona. Det är min slutsats efter dagens kurs.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards