Alla inlägg den 24 oktober 2008

Av Jeanette Johnsson - 24 oktober 2008 22:29

I dag har jag haft kvällsjobb, det är min helg att jobba nämligen. Jag är lite konstig men jag tycker att det är kul att jobba helger, brukar vara helt andra sorters jobb då. Så var det även idag. I kväll var jag på en tjejmässa. Jag blev kvar en bra stund. Fanns olika behandlingar, metoder och prylar som var bra för allt möjligt.


Bland annat så var det ett hälsoföretag på plats som hade med sig en Tanitavåg. Det är en sådan våg där det går att kolla förhållandet mellan vatten, fett och muskler i kroppen. Jag har testat det för flera år sedan, när jag tränade som mest, och passade på igen att se hur kroppen mådde. Den sista tiden har jag ätit på tok för mycket godis och tränat alldeles för lite. Så jag trodde inte på något vidare bra resultat. Men oj, vad förvånad jag blev. Fetthalten var väldigt låg och muskelmassan hög i förhållande till kroppsvikten. Var kul att det fortfarande låg bra till. Men det gäller ju att se upp för det rasar fort utför.


Just den här mirakelvågen kunde även se hur alla de inre organen mådde (handlade främst om hur mycket fett det fanns runt organen), hur många kalorier jag äter i snitt en dag och vilken egentlig ålder min kropp har (beror på hur hälsosamt jag lever). Just dessa punkter vet jag inte om jag tror är helt tillförlitliga. Vissa saker krävs nog blodprov och läkarutlåtande för att ta reda på. Men i alla fall; även här var resultatet bra. På organen kunde man få ett betyg mellan ett och tolv. Ett var bäst. Jag fick en etta av mirakelvågen. Kvinnan som hade företaget med vågen sade att det var extremt ovanligt att få så bra. Jag som stressar som en galning borde ju inte ha så bra organ fast vågen tar nog inte hänsyn till stress.


Kvinnan konstaterade att jag fick i mig för lite kalorier per dag och skickade med mig en provpåse med proteinpulver. Sedan visade vågen att min kroppsålder är 12 år. Då tittade kvinnan på mig och sade att min kropp, som ju är 30 år i verkligheten, borde vara 18 år i alla fall. Ät mer protein var hennes råd. Jo, jag vet. Det behövs ju för att bygga upp kroppen, är nog lite dålig på det där med att pilla i mig protein.  Får väll testa pulvret hon skickade med mig. Som 12-åring är jag ju inte ens myndig, får varken dricka alkohol eller ha sex. Går ju inte för sig... Skämt å sido så var det kul att se att den gamla (nåja, halvgamla) kroppen hänger med bra.


I kväll hade jag ett annat roligt jobb också. Gunilla Dahlgren, hon som har skrivit böckerna om "lilla fruntimret", var och föreläste i Skillingaryd i kväll. En oerhört humoristisk kvinna som var väldigt rolig att lyssna på.

Av Jeanette Johnsson - 24 oktober 2008 12:30

I dag är det FN-dagen och jag tänker direkt på mänskliga rättigheter. Det finns så många mäniskor ute i världen som lider på olika sätt. I dag vill jag hedra kämparna som slåss för de svaga.

Det är de varma och omtänksamma människorna som hjälper flyktingar som har upplevt oerhört traumatiska saker. Det är folk på kvinnorjourerna som arbetar ideelt för att hjälpa kvinnor som nästan har blivit misshandlade till döds av sina män. Det är människor som gör det där lilla extra för att de gamla som är ensamma ska få lite guldkant i sin vardag. Det är personer som slåss för barnens rättigheter och försöker motverka trafficking. Och det är många fler som kämpar för andra bra saker också.

Jag vill helt enkelt skänka en tanke till alla dessa godhjärtade människor som sätter undan sina egna behov för andras. De visar medmänsklighet och värme. De gör vad de kan för att vi ska få en bättre värld. Dessa människor tänker jag på i dag. Jag vet att de är många som jobbar i det tysta och jag vet att de finns över allt. Tack för allt gott ni gör.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards