Alla inlägg den 24 mars 2009

Av Jeanette Johnsson - 24 mars 2009 18:41

Är på Djurönäset nu med ett 30-tal andra glada journalister som vill förbättra arbetsmiljön på sina arbetsplatser. Djurönäset är sig likt. Snön gnistrar på bergskullarna vid havet. Jag började dagen med en morgonpromenad vid havet, var så skönt.  Maten är oerhört god och man känner sig lite som en uppsvälld torsk eftersom man äter nästan hela tiden. Vi har precis ätit fläskfilé ocfh potatisgratäng med äppelkaka och vaniljglass til efterrätt. Människorna är trevliga och man har ett stort utbyte av varandra. Och det viktigaste, anledningen till att vi är här, vi lär oss jättemycket.


I dag hade vi en jätteintressant föreläsning om alkohol- och drogmissbruk på jobbet. Det låter att det skulle kunna vara en moralföreläsning där någon sade "ni ska inte dricka". Men det var inte så. Det var oerhört intressant och tankeväckande. Framförallt var inriktningen vad man kan göra om man inser att någon på jobbet har missbruksproblem.

Vi har ett grupparbete tills i morgon kring det ämnet. Vi har fått en anmälan till arbetsdomstolen där en person hade sagts upp för att han körde bil med alkohol i blodet på arbetstid. Vår uppgift är att säga om det är skäl för uppsägning. Intressant. Hittills har vi i vår grupp kommit fram till att det nog inte är skäl för upsägning. Arbetsgivaren måste erbjuda rehabilitering för alkoholberoendet först.  Men vi får se om vi har tolkat lagtexterna rätt eller om det är något som vi har missat.

Missbruk av alkohol och även tabletter är väldigt vanligt bland journalister. Det är ett sätt av varva ner och dämpa all stress. Jag har sett många ta till öl eller vin när pressen blir för hård. Även om det inte är missbruk så har jag lärt mig vilka varningssignaler som man ska vara uppmärksam på. Att komma bakfull till jobbet, som ändå inte är så ovanligt, är att gå för långt egentligen. Jag är glad att alkohol inte lockar mig. Det är jättemysigt med något glas vin till amten då och då. Men nåfgon missbrukare lär jag inte bli. Alkohol har ingen lugnande effekt på mig, tvärtom blir jag snarare speedad och långt i från avslappnad. Det ska jag nog vara oerhört tacksam för.


Vi har också pratat om hot mot journalister. Det blri allt vanligare. I morgon ska vi prata om hru en arbetsplats ska vara utformad; hur stolen ska vara inställd, ljud, ljus, ventilation med mera. Dessutom ska en stor del av dagen ägnas åt journalisters stora problem: stress. Det kommer att bli mycket intressant.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards