Alla inlägg den 1 september 2008

Av Jeanette Johnsson - 1 september 2008 22:39

I dag kom det in en okänd kvinna på redaktionen som jobbar med hälsa. Vi börjar prata och ganska snart säger hon:

- Du har problem med din mage.

Jag bara kollar på henne och hon fortsätter.

- Din mage är känslig.  Ditt problem är att du har en irriterad tjocktarm. Förmodligen beror det på att du allergisk eller överkänslig mot något. Det skulle kunna vara laktos. Att din tjocktarm inte mår bra ser jag på din hy.

Hon påstod att det inte alls är ungdomsfinnar som jag har kvar i 30-års åldern utan att det berodde på magproblem alltså.

Sedan fortsatte hon.

- Du är stressad också. I bland kan du få hjärtklappning.


Jag bara stirrade på människan. Vad var det här? Hur kunde hon se allt det där? Min mage är väldigt känslig. Jag kan inte äta för mycket fibrer och inte dricka för mycket cider. Helst ska jag undvika bröd. Men allergisk mot något har jag inte märkt att jag är. Däremot är magen överkänslig ibland, och kan ge mig kramp, som sagt. Och hjärtklappningen i superstressiga perioder stämmer ju också. Kunde hon verkligen se det på mig? Eller sade hon det för att många människor i dag är för stressade och därmed ofta får ont i magen? Var det en lätt gissning?


Hur som helst så blev jag fascinerad och skrämd.Tankarna började mala. Laktosintolerant får jag inte vara. Jag lever på fil så det går inte för sig. Men jag funderar på om jag ska testa att ta bort olika saker ur kosten och se om jag mår bättre. Dålig tjocktarm kunde orsaka väldig trötthet, sade hon också. Jo, trött har jag varit i många år nu. Kan ju vara värt och kolla om det hjälper att ta bort något ur maten.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards