Alla inlägg den 9 september 2008

Av Jeanette Johnsson - 9 september 2008 18:41

Jag ska försöka att leva ett liv som är mer snällt mot kroppen. Den har visat ett bra tag att något inte stämmer. Hälsokvinnan som kom in på redaktionen förra veckan fick mig att fundera lite. Jag kom fram till att jag ska kolla vad det är kroppen inte vill ha i sig. Jag tror egentligen inte att det är något som jag inte tål (för då borde kroppen reagera ännu starkare) men däremot att kroppen är extra känslig mot vissa ämnen. Jag har olika teorier.


1. Fibrer. Det vet jag redan att min kropp inte tycker om. Jag försökte en period, när jag tränade som mest, att bara äta riktigt mörkt bröd istället för vita frallor och fullkornspasta istället för vanlig spagetti. Men då sade kroppen stopp. Det gick inte för sig. Magen värkte. Så det var bara att gå över till den mer onyttiga kosten.

Men något mer är fel.


2. Det kan vara att jag är lite känslig mot laktos. Både min mamma och moster är laktosintoleranta. Så nu har jag köpt fil med mindre laktos i. Jag testade den till frukost. Ja, vad ska jag säga? Den var inte äcklig. Men den smakade jättemycket socker (varför häller man socker eller sötningsmedel i allting?) och var betydligt fetare än min favoritfil som jag brukar äta flera gånger per dag. Dessutom var den mycket dyrare. Så vi får väll se om det hjälper.


3. Det kan även vara gluten. Magen kan bli ganska öm efter all sorts pasta, bröd, flingor med mera. Så jag ska försöka att minska på den delen. Fast jag tar det lite på om pö, inte allt på en gång.

Sedan kan det finnas mycket annat också som är problemet. Jag kommer att berätta hur det går.


När jag ändå håller på önskar jag att jag kunde sluta med godis också, jag är lite för mycket av en gottegris och choklad är min stora svaghet i livet.

Av Jeanette Johnsson - 9 september 2008 18:33

Den där otäcka hösten, som jag skrev om igår, tycks vara här nu. Så här ser det ut just nu från mitt fönster vid datorn hemma i lägenheten. Regn. Regn. Regn. Den enda gången som regn kan vara mysigt är när man sitter i en husvagn. Då är det en härlig känsla att höra regnet smattra mot taket.

   I dag har jag lyckats bli genomvåt två gånger. Först en gång när jag var ute på jobb på förmiddagen. Det resulterade i att jag var blöt resten av dagen i princip. Men det kompenserades av att det var söta barn, som snällt blev fotograferade mitt i regnet, och att jag träffade på två bekanta. Kul. Sedan blev jag lika blöt närjag gick från bilen när jag kom hem. Men då kunde jag byta om i alla fall. Ska snart ta mig en kopp varmt rött te också.

   Regnet bara ökar i styrka mer och mer utanför fönstret just nu. Fast som den cyniska journalist jag är så hoppas jag på att det åtminstonde blir översvämningar så att jag har något kul att skriva om i morgon.  När det ändå regnar kan det ju göra det riktigt ordentligt och sedan kan solen få skina igen.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards