Alla inlägg den 24 september 2008

Av Jeanette Johnsson - 24 september 2008 12:02

"Han hade ingen aning om att han skulle dö, i varje fall inte då, den kvällen, en precis vanlig dag. Det fanns tydligen ingen sanning i talesättet att man kände på sig när det var tid, ett förebud, en skälvning i hjärtat. Han kände ingenting."


Vilken start på en bok. Det här är de första raderna i "Polisen och mordet i stadshuset" av Gösta Unefäldt. Och jag tycker att de två första meningarna är genialiska.

Jag är hemma och sjuk; förkyld, feber och allt det där som ingen dör av men som gör en människa väldigt trött. Jag hade glömt att det var möjligt att sova så mycket men ändå vilja sova mer. Jag sov hela eftermiddagen igår. Lyckades hålla mig vaken i några timmar och sov hela natten.

Jag har mest ägnat mig åt att sova, titta på tv och läsa med andra ord. Jag har börjat på en bok som länge stått i bokhyllan och väntat på att få öppnas, "polisen och mordet i stadshuset".


Författaren Gösta Unefäldt har skrivit många böcker om polisen i Strömstad. De har också blivit film med Per Oscarsson och Stefan Lindqvist i några av rollerna. Filmerna har jag sett många gånger med glädje. Jag älskar karaktärerna och det är extra roligt eftersom man känner till miljöerna i Strömstad och känner igen sig ibland. Men som sagt så har det aldrig blivit av att jag läst någon av böckerna förrän nu. Men de är lika levande. Man ser framför sig centrum i Strömstad (där jag jobbade en tid) och havet vid Rossö (där jag red) och de andra vackra platserna som jag brukar besöka varje sommar. Författaren Gösta Unefäldt har ett väldigt vackert och målande språk. Han är förstås Strömstadbo för att kunna beskriva de här miljöerna så bra. Men han är småläning i grunden, född i södra Unnaryd. Så i boken vävs in lite sommargäster från Jönköpings län också. Det gör ju det hela ännu roligare.


Nu ska jag sova lite och sedan fortsätta att läsa.


Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards