Alla inlägg den 25 maj 2009

Av Jeanette Johnsson - 25 maj 2009 22:56

EU-valet närmar sig med stormsteg. Men det är väldigt tyst. En och annan debatt i tv har det varit men så mycket mer är det egentligen inte. Jag är ändå journalist men det har inte varit många kandidater i våra trakter och visat upp sig. Var är dom? I storstäderna bara?

Jag vill rösta på en ung kvinna. Finns det sådana i EU-valet? Det är så få unga politiker och deras röst måste höras tycker jag. Ännu en 55+ behövs inte. Dessutom vill jag ha in en kvinna i gubbväldet. Jag vill bryta mönstret med medelålders män. Men hur då? Jag har letat på internet men bara hittat några få kandidater som är unga och kvinnor.

Då kommer nästa problem. De måste ju ha vettiga åsikter också. Så då kommer nästa fråga. Vet någon en ung kvinnlig kandidat som kämpar för djurens rättigheter och jobbar för klimatfrågor? Säg gärna till i så fall. Likaså om någon vet en sida där man kan hítta alla kandidater så tar jag tacksamt emot tips. För jag ska absolut rösta. Men i dag har jag ingen aning om vem som får min röst. Det jag vet är att jag vill rösta på rätt person och inte på ett visst parti.

Av Jeanette Johnsson - 25 maj 2009 22:40

I går var jag ute på ett jobb på Store Mosse. Det var nationalparkernas dag och dessutom invigning av en ny vandringsled över mossen. Det är alltid lika trevligt att komma ut till Sveriges största mosse söder om norrland. Här rådet alltid lugnet. Trots att jag bor så nära så är jag så sällan där. Det blir mest i jobbet. Men varje gång jag är där så tänker jag att jag ska åka dit och vandra en ledig dag. Sist jag var där privat var i slutet av augusti när jag hade syrran och hundarna på besök. (Du kanske kan komma hit snart igen, Jennie, så att vi kan ta en långpromenad där ute? Jag har fått tips om en jättebra led).

Men igår var det fullt ös. Landshövdingen var där, flera kommunalråd och massor av besökare förstås. Till och med Edvard Wibeke, som var den som började kämpa för att Store Mosse skulle skyddas var där, och det var inte dåligt eftersom han dog på 70-talet.


I dag var jag ledig på förmiddagen. Städade, storhandlade och betalade räkningar. Så det var en effektiv förmiddag. Sedan bar det av till jobbet. Vi har nytt datasystem och idag skulle alla köra för fullt med det och inte använda det gamla alls. Det var första dagen. Det blev förstås inte så bra som cheferna hade tänkt sig. Jag kan inte föra över bilderna till det nya systemet. Det verkar inte som om datorn (som också är ny) och systemet är vänner och datateknikerna har ingen aning om varför det är så. Som vanligt alltså: ingenting fungerar och ingen vet varför.


Nu i kväll har det varit kommunfullmäktige. De bjöd på smörgåstårta. Enorma bitar. Det var jättegott. Men jag åt nästan upp hela den enorma biten som jag blev tilldelad och så mycket mat har nog inte min mage fått på en vecka nästan. Så den blev chockad, min lilla känsliga mage. Dessutom blir den ju lätt sur av bröd och fett. Så den njöt väll inte lika mycket som mina smaklökar. Men gott var det.

I dag behövde jag inte stressa iväg efter halva kommunfullmäktige och få iväg texten så att den kom med i morgondagens tidning. Dekom i gång så sent och var i ett samhälle, Bondstorp, i utkanten av kommunen. Så när jag hade behövt åka så hade de inte ens kommit igång med mötet. Det insåg jag före åkte dit. Så för en gångs skulle kunde jag lyssna utan att stressens klocka tickade. Skönt.


Så nu ska jag bara sova och sedan bär det av direkt till jobbet för att skriva texterna från fullmäktige. Ska bli intressant att se om datanissarna under natten har kommit på hur jag ska få in bilderna i det nya systemet.

Presentation


Foto:Pär Wretling

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards